لزوم تشکیل کمیته حقیقت‌یاب حادثه منا

به گزارشافکارخبر، محسن رضایی در حاشیه جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام و در نشست خبری با رسانه‌ها با اشاره به فاجعه اخیر در منا و با تسلیت این فاجعه به محضر ولی‌عصر(عج)، مقام معظم رهبری و امت اسلامی، اظهار داشت: تعداد زیادی از مسلمانان در زیر دست و پا و در اثر ضعف‌هایی که در اداره خانه خدا وجود دارد، از بین رفتند.

وی افزود: این حادثه هم جهان اسلام را متاثر کرد و هم باعثوهن مسلمانان در افکار عمومی جهانیان شد که چگونه ممکن است مراسمی که به صورت تاریخی برگزار می‌شود، این‌طور ناامن می‌شود؛ آن هم در خانه خدا که باید امن‌ترین نقطه در جهان باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه تکرار این ناامنی آن هم به طور فاجعه‌آمیز، موجب جریحه‌دار شدن احساسات مسلمانان خصوصاً ملت عزیز ما شد، تاکید کرد: تقاضا داریم مسئولان کشور و دولت خدمتگزار مخصوصاً وزرای بهداشت، کشور و امور خارجه به طور جدی بازگشت جنازه‌ها و مجروحان و وضعیت مفقودان را پیگیری کنند تا این اضطرابی که در جامعه حاکم بوده، از بین برود و آلام حادثه‌دیدگان تسکین پیدا کند.

رضایی اظهار داشت: هر چند اطلاعیه دادن خوب است اما صرفاً نباید به اطلاعیه‌های مسئولان اکتفا شود و باید سریعتر پیگیری‌هایی صورت گیرد.

وی در ادامه با اشاره به وجود نظریه‌های مختلف درباره علت وقوع این حادثه و نیز ابهامات موجود، گفت: یک نظریه این است که به دلیل اختلاف در دستگاه حاکمه عربستان، این اتفاقات رخ داده و نظریه دیگر نیز این است که به دلیل بستن دو یا سه خیابان، تجمع بسیار زیادی ایجاد شده و مردمی که برای ساعت مشخص برنامه‌ریزی کرده بودند، طبق برنامه به محل انجام اعمال رفتند و به دلیل ازدحام این اتفاق افتاده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: گروه دیگری نیز بستن خیابان‌ها توسط تیم حفاظتی سلطنتی عبوری و عدم هماهنگی با تیم مدیریتی منطقه را عامل وقوع این حادثه می‌دانند.

رضایی با بیان اینکه همیشه یک لشگر با چهار تیپ به همراه نیروهای پلیسی و امنیتی با جمعیتی حدود ۶۰ هزار نفر مناسک حج را اداره می‌کرده‌اند، اظهار داشت: اما از چند ماه پیش این نیروها وارد یمن شده‌اند و نیروهای جدید بی‌تجربه‌ای که حتی خیابان‌های مکه و منا را نمی‌شناسند، مسئولیت کار را پذیرفته‌اند.

وی به سفر حج ۲۰ سال پیش خود به همراه علی لاریجانی و علی شمخانی اشاره کرد و گفت: در آن زمان مسئول امنیتی شهرستان مکه به ما نشان داد که تمام خیابان‌های این شهر با دوربین مداربسته کنترل می‌شود؛ بنابراین الان وضعیت آنها بسیار باید مجهزتر شده باشد، اما حداقل دو موضوع را می‌توان به عنوان علل بروز حادثه برجسته کرد که یکی از آنها اعزام نیروهای قدیمی و آموزش دیده به یمن و بکارگیری نیروهای بی‌تجربه در مناسک حج و دیگری تخلف نیروهای امنیتی گادر محافظتی مقام سلطنتی است که خیابان‌ها را بدون هماهنگی بسته‌اند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این رابطه در تشکیل کمیته حقیقت‌یاب از ایران، نیجریه و مصر که بیشترین آسیب را در این حادثه دیده‌اند و نیز با حضور چند کشور دیگری که مجروح و کشته داشته‌اند، تاکید کرد و ادامه داد: لازم است دولت سعودی نیز با این کمیته حقیقت‌یاب همکاری کند، چرا که اگر این حادثه به خوبی تحلیل نشود، هر آن امکان تکرار آن وجود دارد.

رضایی تصریح کرد: در ۳۰ سال گذشته حدود ۱۰ هزار نفر در این منطقه که باید امن‌ترین نقطه عالم باشد، کشته‌ شده‌اند.

دولت در تشکیل کمیته حقیقت‌یاب حادثه منا اصرار کند


وی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه اگر شما به جای وزیر امور خارجه بودید، چه تدبیری برای پیگیری حادثه منا می‌کردید؟ اظهار داشت: پیشنهادی مطرح شده و آقای ظریف دارد کار را دنبال می‌کند و آن این است که کمیته حقیقت‌یاب به سرعت تشکیل شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: این احتمالاتی که درباره علت وقوع حادثه در جهان اسلام مطرح می‌شود، به ضرر جهان اسلام بوده است؛ بنابراین تشکیل کمیته حقیقت‌یاب نیز به نفع خود سعودی‌ها نیز خواهد بود.

رضایی تاکید کرد: به نظر من دولت باید اصرار بورزد که این کمیته حقیقت‌یاب حتماً تشکیل شود و دولت عربستان نیز با آن همکاری کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به سئوالی درباره رئیس مجمع برای پیگیری حادثه منا به دلیل ارتباطات نزدیک وی با مقامات سعودی، خاطرنشان کرد: آقای هاشمی امروز یک نطق مفصل قبل از دستور داشت و به شدت از این حادثه متاثر است، اما فعلاً برنامه‌ای برای این کار ندارد؛ چرا که این موضوع باید توسط دولت دنبال شود.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره متهم کردن جمهوری اسلامی در حادثه منا توسط برخی سعودی‌ها در فضای مجازی، عنوان کرد: به شبکه‌های مجازی نمی‌توان به عنوان موضع رسمی دولت عربستان اتکا کرد؛ آنها تاکنون فقط به بحثقضا و قدر در بروز حادثه اشاره کرده‌اند، بنابراین طرح متهم کردن ایران در فضای مجازی بوده و در این فضا نیز هر کسی حرفی می‌زند.

تصویب ماده یک طرح رسیدگی به اموال و دارایی مسئولان / بررسی خوداظهاری یا افشای اموال مسئولان در جلسه آینده


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به مصوبات امروز مجمع، گفت: امروز طرح رسیدگی به اموال و دارایی مسئولان را که پیش از این مورد اختلاف مجلس و شورای نگهبان قرار داشت، شروع کردیم که اولین ماده آن تصویب شد؛ در این ماده بیشتر تعاریف مطرح شده و قرار شد سامانه الکترونیکی ایجاد شود تا مسئولان دارایی خود، همسر و فرزندانشان را در آن ثبت کنند.

وی افزود: موضوع چگونگی رسیدگی به اموال مسئولان را در دست بررسی داریم و اینکه آیا در حد خوداظهاری بماند یا نه و به اطلاع عموم برسد یا نرسد که همه اینها در جلسه آینده بررسی می‌شود؛ البته خوداظهاری قطعی است و به نظر می‌رسد در مجمع تصویب خواهد شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در رابطه با افشای عمومی اموال مسئولان در جلسه بعد بحثمی‌شود، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما این است که در دو یا سه جلسه آینده این قانون از تصویب مجمع عبور خواهد کرد و این کار ما را چند پله در زمینه مبارزه با فساد ارتقا می‌دهد و باعثپیشگیری در این رابطه نیز می‌شود.

رضایی خاطر نشان کرد: دستور بعدی مجمع نیز طرح قانون مبارزه با مفاسد اقتصادی خواهد بود که آن نیز پیش از این مورد اختلاف مجلس، شورای نگهبان و دولت بوده و به نظر می‌رسد که بررسی این طرح تا پایان آذرماه اتمام می‌یابد و با این کار کشور ما چهره شفاف‌تری در مسائل اقتصادی و افزایش سرمایه اجتماعی خواهد داشت.

در دنیا علیه ما جوسازی فراوانی می‌شود


وی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره مهمترین نکاتی که باید در سخنان رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شود، عنوان کرد: حضور رئیس‌جمهور در سازمان ملل فرصت خوبی است و تا الان نیز از این فرصت به خوبی استفاده شده، چرا که رئیس‌جمهور از این تریبون می‌تواند افکار و مواضع ملت ایران را به خوبی بیان کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در حال حاضر در دنیا علیه ما جوسازی فراوانی می‌شود؛ اخیراً سفیر آلمان در تهران دیداری با من داشت و گفت تنها کشوری که دیده‌ام بین تصویر آن در خارج و واقعیت‌های درونی آن فاصله زیادی وجود دارد، ایران است؛ تمام هیات‌هایی که از آلمان به تهران می‌آیند، به من به عنوان سفیر می‌گویند که ما نگرانیم اما موقع رفتن بسیار راضی هستند و انتقاد می‌کنند که چرا در دنیا درباره ایران اطلاعات غلط به آنها داده می‌شود.

مسئولان دولتی آدم‌های خوبی هستند، اما اقتصاد مقاومتی کار میدانی می‌خواهد

رضایی در ادامه و در پاسخ به سئوالی درباره برنامه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تشکیل ستاد فراقوه‌ای اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، این ستاد باید در دولت تشکیل شود؛ البته ستاد فراقوه‌ای، وضعیت فوق‌العاده‌ای را به کشور القا می‌کند و معلوم نیست چقدر تاثیر داشته باشد، اما خود دولت باید ستاد اقتصاد مقاومتی تشکیل دهد که رئیس‌جمهور نیز دستورهایی داده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه مدیریت اجرایی و عملیاتی در صحنه بسیار مهم است، اظهار داشت: همه وزرای این دولت و دولت‌های قبل آدم‌های خوبی هستند، اما مهم کار میدانی و در صحنه است که باید انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری خارجی در ایران می‌کنیم، ابتدا باید محیط کسب و کار بهبود بیابد و تا این کار نشود، حتی اگر تحریم‌های اقتصادی هم برداشته شود، سرمایه‌گذاری خارجی اتفاق نمی‌افتد.

محققان زوایای دفاع مقدس را بررسی کنند و در اختیار آیندگان قرار دهند


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین هفته دفاع مقدس را تبریک گفت و تاکید کرد: از محققان و پژوهشگران می‌خواهیم با تامل، زوایای این رویداد مهم را بررسی کنند و در اختیار آیندگان قرار گیرد.

رضایی افزود: معمولا در دنیا از تجربیات جنگ‌هایی که اتفاق می‌افتد برای چند نسل استفاده می‌کنند و در رابطه با تجربیات جنگ ما نیز این مساله لازم و ضروری است.