تهیه گزارش از دو تابعیتی ها جهت قرائت در مجلس و ارسال به قوه قضائیه

گروه سیاسی،حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، میمه و بورخوار در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارخبر با بیان اینکه طراحان طرح «تحقیق و تفحص از وضعیت افراد دو تابعیتی و دارای گرین کارت در حوزه مسؤولان و مدیران ارشد و شناسایی خلأهای قانونی» همچنان پیگیر این طرح هستند، گفت: در طول این هفته نمایندگان طراح این طرح با یکدیگر و همچنین با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس صحبت و رایزنی کردند تا به نوعی این طرح را به سرانجام برسانند.

 

 

وی با اشاره به ماده ۱۳۴ آئین نامه داخلی مجلس گفت: طراحان تصمیم گرفتند تا طبق این ماده اطلاعات خود را در خصوص وضعیت افراد ۲ تابعیتی و دارای گرین کارت در حوزه مسؤولان و مدیران ارشد تکمیل و گزارشی در این زمینه تهیه کنند تا در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قرائت و مصوب کنند.

 

امضا کننده طرح مذکور تصریح کرد: در صورت تصویب گزارش در کمیسیون مذکور، این گزارش جهت قرائت به صحن مجلس ارجاع می شود و بعد از قرائت در صحن جهت رسیدگی به تخلفات افراد دو تابیعتی به قوه قضائیه ارسال خواهد شد.

حاجی دلیگانی اظهار امیدواری کرد تا این طرح در روزهای آینده در مجلس به سرانجام برسد و ضمن تهیه گزارش و تصویب در کمیسیون مذکور و قرائت در صحن مجلس برای رسیدگی به قوه قضائیه ارسال شود.

علاوه بر حاجی دلیگانی،روح اله حسینیان نماینده تهران، جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد، بهرام بیرانوند نماینده بروجرد، سیدعلی محمد طاهری نماینده گرگان و سید شکر خدا موسوی نماینده اهواز از امضا کنندگان این طرح هستند.

زمزمه «تحقیق و تفحص از وضعیت افراد دو تابعیتی و دارای گرین کارت در حوزه مسؤولان و مدیران ارشد و شناسایی خلأهای قانونی» از اواخر سال گذشته در مجلس شنیده می شد.

این طرح در نیمه اردیبهشت ماه در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مصوب شد و برای مطرح شدن در صحن مجلس به هیئت رئیسه مجلس ارجاع و در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

هیئت رئیسه مجلس طرح مذکور را از دستور کار مجلس خارج و آنرا حذف کرد که این کار خلاف آئین نامه داخلی مجلس است.

طبق قانون کشورمان داشتن تابعیت یک کشور بیگانه قابل قبول نیست و ایران تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی شناسد.

گفتنی است، گرین کارت یا کارت سبز (به انگلیسی: Green Card) به کارتی گفته می‌شود که نشان دهنده اقامت دائم در ایالات متحده آمریکا است. به کارت‌های اقامت در دیگر کشورها نیز گاهی کارت سبز گفته می‌شود.

گرین کارت آمریکا در واقع اجازه اقامت دائم، کار، تحصیل، زندگی و مسافرت به آمریکا و استفاده از مزیت شهروندی آمریکا بدون تحمل زمان طولانی و هزینه بسیار است.