ایران واقعاً خواهان ساخت بمب اتمی بود!

به گزارش افکارخبر، روزنامه فرانسوی لیبراسیون با ادعای اینکه «ایران واقعاً خواهان ساخت بمب اتمی بود» نوشت: در گزارشی که آژانس تهیه کرده، بطور واضحی مطرح شده است که ایرانی‌ها لااقل تا سال 2003 با همه انکارها و تکذیب‌های قاطع خیلی جدی در حال ساختن بمب اتم بوده‌اند.

 

با خواندن این سند می‌شود خوشحال بود که پس از 13 سال جدال میان یک تشکیلات وابسته به سازمان ملل یعنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و یک دولت حیله‌گر، سرانجام حقیقت پیروز شده است، چرا که معلوم می‌شود دولتی که همه قراردادهای بین‌المللی را امضاء کرده بود، فعالیت‌هایش را در عرصه هسته‌ای از جهانیان پنهان می‌کرده است.(!)

 

لیبراسیون با ادعای اینکه «ایران دروغ می‌گفته»! می‌افزاید: در هر حال اینک براساس گزارش آژانس می‌شود گفت ایرانی‌ها بمب اتمی می‌خواسته‌اند اما نتوانسته‌اند آن را به دست آورند.

 

ابراز ذوق‌زدگی لیبراسیون از موضع مغرضانه آژانس علیه ایران در حالی است که همین روزنامه در حاشیه مطلب اصلی خود از قول رابرت کلی (بازرس سابق آژانس در عراق) اذعان کرد: تهیه‌کنندگان گزارش آژانس باید اخراج شوند.

 

در این گزارش از هیچ منبع موثقی استفاده نشده است که به یاری آن بتوان جمهوری اسلامی را متهم کرد. همه اتهام‌های این گزارش باصطلاح «بی‌طرفانه»، بر آن نوع منابع اطلاعاتی متکی هستند که ادعای اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌هاست و در نتیجه اعتبار این سند را مخدوش می‌کنند.

 

همزمان روزنامه فاننشال تایمز مدعی شد براساس گزارش آژانس، ایران تا قبل از 2009 بر روی فناوری سلاح هسته‌ای کار می‌کرده است اما بعد از سال 2009 نشانه‌ای درباره ادامه این روند وجود ندارد. آژانس در سال 2011 اعلام کرد اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد ایران تحقیقاتی در زمینه ساخت سلاح‌های هسته‌ای انجام داده است. این یکی از افشاگری‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران بود که به شکل‌گیری حمایت بین‌المللی از نظام تحریم‌های گسترده علیه این کشور کمک کرد. در یک بررسی اطلاعاتی آمریکا در سال 2007 نتیجه‌گیری شده بود که ایران برنامه هسته‌ای تسلیحاتی خود را در سال 2003 متوقف کرده اماتهران همچنان دست خود را در این زمینه باز گذاشته است.

 

این روزنامه از قول دیوید آلبرایت مدعی شد: گزارش آژانس تنها بخشی کوچک از تلاش ایرانی‌ها برای فریب آژانس را آشکار می‌سازد. در حقیقت فعالیت‌های ایران بر روی سلاح هسته‌ای احتمالاً بسیار گسترده‌تر از آن چیزهایی است که آژانس اشاره کرده است. ته ماجرا این است که تحقیقات آژانس در مورد ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران نمی‌تواند بسته شود.