به گزارش افکارخبر، «مارتین مالین»، مدیر اجرایی پروژه مدیریت اتم در «مرکز بلفر برای امور بین‌المللی و علمی» در یادداشتی در هافینگتون‌پست، نوشته با گزارش جدید «یوکیا آمانو»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اکنون می‌توان با برداشتن کلمه «احتمالی» از «ابعاد نظامی احتمالی» از «ابعاد نظامی» برنامه هسته‌ای ایران سخن گفت.

وی در این گزارش می‌نویسد آژانس در این گزارش به این جمع‌بندی رسیده که ایران به واقع برنامه تسلیحاتی هسته‌ای داشته و ایران قبل از پایان سال 2003 تلاشی هماهنگ در این راستا انجام داده است.

«مالین»، سپس می‌افزاید: «جهان اکنون می‌تواند هنگام سخن گفتن از ابعاد نظامی برخی از فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران، واژه "احتمالی" را حذف کند.»

«ابعاد نظامی احتمالی» به ادعاهایی درباره اقدامات ادعایی ایران برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای در گذشته گفته می‌شود.

این ادعاها بر پایه اسنادی غیرمستند مطرح شده‌‌اند و بسیاری از کارشناسان، از جمله «محمد البرادعی»، مدیر کل اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صحت آن ابراز تردید کرده‌اند. 

«یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، چهارشنبه هفته گذشته گزارشی که ارزیابی نهایی نهاد تحت امرش درباره این ادعاها را منعکس می‌کند را منتشر کرد.

گزارش «آمانو»، چنانکه «گرت پورتر»، نویسنده و محقق آمریکایی در تحلیلی در «تروت‌آوت» می‌نویسد، با آنکه به نادرست بودن مدارک و شواهد مورد استناد برای طرح اصل مسئله ادعایی «ابعاد نظامی احتمالی» اعتراف می‌کند شاکله این ادعاها را حفظ می‌کند.

ادعای وجود جنبه‌های نظامی در برنامه هسته‌ای ایران قبل از سال 2003، موردی آشکار از همین استدلال‌های مورد اشاره «پورتر» در گزارش روز چهارشنبه است.

تحلیلگر اندیشکده «بلفر»، در یادداشت روز سه‌شنبه در هافینگتون‌پست، تصریح کرده آژانس در «تعداد اندکی از سئوالات مربوط به تسلیحاتی بودن (برنامه هسته‌ای ایران) به نفع ایران موضوع را حل کرده است.»