تلاش دولت اوباما برای لاپوشانی پرونده «پی‌ام‌دی» ایران

به گزارش افکارخبر،"اد رویس" از سناتورهای جمهوری‌خواه ارشد سیاست خارجی آمریکا اعلام کرد که دولت اوباما در تلاش برای "ماست مالی" کردن سابقه ایران در موضوع تحقیقات بمب اتمی بوده و در حال فشار به آژانس بین المللی انرژی اتمی است تا به تحقیقات خود درباره "ابعاد نظامی احتمالی" فعالیت‌های هسته‌ای ایران پایان دهد.

رویس که ریاست کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا را برعهده دارد، اعلام کرد: منافع ملی حیاتی آمریکا در خطر است. دولت اوباما باید با فعالیت‌های خطرناک ایران مقابله کند و متحدان و شریکان ما را در شرایطی قرار دهد که به جزئیات کاملی درباره فعالیت اتمی گذشته ایران دست یابند نه آنکه اقدام به ماست مالی آن کند.

وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه تایید کرد که دولت آمریکا پشت موضوع پیش نویس قعطنامه‌ای است که از آژانس انرژی اتمی خواسته شده تا به تحقیقات خود درباره ابعاد هسته‌ای نظامی احتمالی پایان دهد.

مقامات گفتند که این قطعنامه توسط گروه 5+1 به تصویب رسیده و به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام شده است.

یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود روز جمعه گفته بود: شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست روز 15 دسامبر خود (24 آذر) پرونده ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران را مختومه اعلام کرده و به جای آن تمرکز خود را بر روی اجرای توافقنامه هسته‌ای 1+5 با ایران بگذارد.

رویس در بیانیه‌ای که منتشر کرده به گزارش رسانه‌های ایرانی درباره بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی اشاره کرده و خشم خود را نسبت به این موضوع ابراز داشته است.

وی در بیانیه خود اعلام کرده است: من صادقانه امیدوارم که این گزارش‌ها غلط باشد.

رویس گفته که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود تایید کرده که ایران درباره فعالیت‌های مخفیانه خود درباره ساخت بمب اتمی پنهان کاری کرده است.

این نماینده جمهوری خواه ایالت کالیفرنیا گفت: سوالات کلیدی درباره فعالیت‌های ایران همچنان بدون پاسخ باقی مانده است. ایران تا چه اندازه‌ای به ساخت بمب اتم نزدیک است؟ برای آن همه مواد، تحقیقات و تجربه‌هایی که ایران بدست آورده چه اتفاقی افتاده است؟

وی افزود: این هفته مطلع شدیم که ایران آزمایش دیگری درباره موشک‌های بالستیک انجام داده است که در تضاد با دو قطعنامه سازمان ملل است.

رابرت منندز دیگر نماینده جمهوری‌خواه نیز به‌شدت از دولت اوباما به‌خاطر عدم واکنش قاطع در برابر آزمایش موشکی ایران، انتقاد کرده است.

همچنین "پت تومی" سناتور جمهوری‌خواه که برای انتخاب مجدد در سال آینده با رقابت شدیدی روبه‌رو شده، روز چهارشنبه در سخنانی تصریح کرد: رئیس جمهور آمریکا اگر تحریمهای ایران را لغو کند، قانون را نقض کرده است چرا که قانون به‌طور شفاف می‌گوید که این روند تا زمانی که ما به همه اسناد دست پیدا نکنیم، آغاز نخواهد شد.