منظور روحانی درباره خروج از رکود چه بود؟
به گزارش افکارخبر، محمدعلی نجفی مشاور رئیس‌جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در پاسخ به این سوال که برخی کارشناسان معتقدند دولت برنامه خاصی برای اقتصاد کشور ندارد، در حال وضعیت اقتصادی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟اظهارداشت: نه من این را قبول ندارم؛ اقتصاد ما با دو دسته مشکل مواجه است که یک دسته مشکلات ساختاری است.

دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برهمین اساس گفت: بارها گفته شده که اقتصاد ما چون یک اقتصاد متکی به نفت است و بخش عمده درآمدهای اقتصاد برون‌زا بوده لذا این یک مشکلات ساختاری را بر اقتصاد تحمیل کرده که اصلاح این ساختارها زمان می‌برد.

وی با تأکید بر اینکه نکته دوم مسئله تحریم‌ها در طول 4-3 سال گذشته است، افزود: تحمیل تحریم‌ها هم مشکلات ساختاری را تقویت کرده و هم مشکلات جدیدی را در اقتصاد به وجود آورده است.

نجفی در عین حال یکی از مشکلات بزرگ اقتصاد را مسئله کمبود منابع دانست و یادآورشد: هم بانک‌ها، هم دولت و هم بخش‌های خصوصی و فعالان اقتصادی با کمبود منابع مواجه هستند که بخش زیادی از این موضوع به مسئله تحریم‌ها بازمی‌گردد.

مشاور رئیس‌جمهور اضافه‌کرد: از این رو اولاً می‌‌خواهم بگویم اقتصاد ما مشکلاتش زیاد است و دو دسته هم است ثانیاً دولت برای اقتصاد برنامه دارد ولی هم عملیاتی کردن این برنامه‌ها زمان می‌برد و مشکل است و هم از زمانی که عملیاتی شود تا وقتی آثار این برنامه‌ها مشخص شود، طول می‌کشد.

وی در ادامه موضوع تورم را یکی از مسائل مهم ساختاری اقتصاد عنوان کرد و گفت: خوشبختانه این موضوع به سمت حل‌شدن پیش می‌رود یعنی ما همانطور که بیان شده می‌توان گفت در پایان آذرماه به تورم زیر 10 درصد از نظر تورم نقطه به نقطه می‌رسیم.

نجفی با تأکید بر اینکه در بخش تورم ما موفق شدیم تورم را کنترل کنیم، گفت که در واقع یکی از مهم‌ترین مشکلات ساختاری اقتصاد را توانستیم کنترل یا لااقل محدود کنیم اما در بقیه بخش‌ها هنوز مشکلات وجود دارد که باید آنها را حل کرد.

دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در پایان درباره برنامه دولت خاطرنشان کرد: برنامه ششم توسط این دولت تهیه شده که اعلام می‌شود و مشخص خواهد شد آیا دولت برنامه دارد یا خیر، بنده معتقدم دولت برنامه دارد اما چون ابزارهای لازم برای اجرای این برنامه‌ها در اختیارش نیست طبیعتاً آثار اجرای این برنامه‌ها به این زودی‌ها مشخص نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که دولتمردان می‌گویند ما از رکود خارج شده‌ایم اما کارشناسان معتقدند هنوز در رکود قرار داریم، گفت: در مورد خروج از رکود و یا ورود به رکود اولاً تعاریف مشخصی وجود دارد و دوم اینکه مثالی یکی از دوستان زد که به نظرم مثال جالبی است.

نجفی ادامه داد: همانطور که شما ممکن است بگویید سال قبل سرما خورده بودید و سرماخوردگی‌تان خوب شد این به این معنا نیست که دیگر سرما نمی‌خورید، اگر امسال سرما خوردید کسی نمی‌تواند به شما بگوید چرا سال قبل گفتید سرماخوردگی‌تان خوب شد.

مشاور رئیس‌جمهور با بیان ایننکه در مورد رکود آنچه گفته شده در ارتباط با سال 93 بوده، افزود: آنگونه که آقای رئیس‌جمهور هم اشاره کردند در سال 93 رشد اقتصادی کشور 3 درصد بوده و 4 فصل متوالی ما رشد اقتصادی مثبت داشتیم از این رو در سال 93 اعلام شد که از رکود خارج شدیم.

وی بر همین اساس تصریح‌کرد: اما در سال 94 تحولات جدیدی در اقتصاد کشور اتفاق افتاده است، هم مسئله پایین‌تر آمدن قیمت نفت و مسائل بعدی آن، از این رو باید دید در پایان سال آیا رشد اقتصادی مثبت قابل توجهی خواهیم داشت یا خیر؟

نجفی با تأکید بر اینکه هنوز اقتصاد کشور با مشکل مواجه است، اظهارداشت: هنوز آن رونق و رشدی که مورد نظر کشور است فراهم نشده اما اینکه ما هنوز در رکود هستیم یا از رکود خارج شده‌ایم فکر کنم در پایان سال با مشخص شدن شاخص رشد می‌توان در این مورد اظهار نظر کرد.

وی تأکید کرد: کسانی که می‌گویند آقای رئیس‌جمهور گفته است یک بار از رکود عبور کردیم حالا برخی کارشناسان می‌گویند دوباره در رکود هستیم این با یکدیگر تناقض ندارد. در سال 93 طبق تعاریفی که برای رکود بوده 4 فصل متوالی رشد اقتصادی ما مثبت بود و می‌شد بگوییم که از رکود خارج شدیم که شدیم.