به گزارش افکارخبر، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح روز چهارشنبه در صدر یک هیات بلند پایه سیاسی – اقتصادی برای دیدار و مذاکره با مسئولین عالی رتبه الجزایر به این کشور سفر کرد.

 

معاون اول رییس جمهور قرار است در این سفر دو روزه با رییس جمهور، نخست وزیر، رییس مجلس سنا و رییس مجلس ملی مردمی الجزایر دیدار کند و در مراسم افتتاحیه نشست اقتصادی مشترک ایران و الجزایر شرکت و سخنرانی کند.

 

وزرای نیرو،دادگستری، رییس کل بانک مرکزی، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و رییس سازمان توسعه تجارت در این سفر دو روزه همراه جهانگیری هستند.

 

جهانگیری پیش از عزیمت به این کشور اظهار داشت: الجزایر یکی از کشورهای مسلمان و سرمدار مبارزه با استعمار است که روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران دارد. وی با اشاره به مشترکات فراوان میان ایران و الجزایر از نظر تاریخ و مذهب، خاطر نشان کرد: توسعه روابط با کشورهای همسایه و کشورهای آفریقایی از سیاست‌های جدی جمهوری اسلامی ایران است.

 

معاون اول رییس جمهور افزود: تهران و الجزیره درخصوص مسائل منطقه‌ای نیز دارای مواضع مشترک هستند و همکاری‌های دو کشور درخصوص مسائل سوریه و یمن از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

جهانگیری همچنین با بیان اینکه الجزایر یکی از کشورهای تولید کننده نفت و عضو اوپک است گفت: باید با رایزنی‌ها با مقامات الجزایری راهکارهایی برای جلوگیری از کاهش شدید قیمت نفت پیدا کنیم.

 

معاون اول رییس جمهور با اشاره به برگزاری دومین نشست کمیسیون عالی همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و الجزایر در سفر دو روزه به این کشور، گفت: متاسفانه بدلیل تحریم‌ها سطح اقتصادی دو کشور کاهش یافته و به سمت صفر رفته بود که امیدوارم با برگزاری این نشست ضمن یافتن راهکارهای توسعه مناسبات، سطح روابط اقتصادی به اندازه قابل قبولی برسد.
 
دکتر روحانی نیز در حاشیه سومین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز (GECF)  که اوایل آذر ماه در تهران برگزار شد با "عبدالمالک سلال" نخست وزیر الجزایر دیدار داشت. وی در این دیدار تاکید کرد: سطح همکاریهای دو کشور در همه عرصه‌ها به‌ویژه اقتصادی، در سال‌های پیش رو باید به نفع دو ملت گسترش و تعمیق یابد.

 

رئیس جمهور با بیان اینکه روابط اقتصادی دو کشور به ویژه با توجه به ظرفیت‌های مناسب موجود، در حد قابل قبول نیست و باید در دوران پساتحریم، بخشهای خصوصی و دولتی دو کشور برای گسترش سطح مناسبات اقتصادی تهران – الجزیره تلاش بیشتری کنند، اظهار داشت: نام الجزایر در حافظه مردم ایران به عنوان ملتی قهرمان مبارزه با استعمار ثبت شده و دو کشور ایران و الجزایر در بخش‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی دیدگاه‌های مشترکی دارند که می‌تواند بستر مناسبی برای ارتقاء سطح تعاملات دو کشور باشد.
 
رییس‌ جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ضرورت هماهنگی کشورهای تولیدکننده و صادرکننده منابع انرژی در راستای ثبات و تعادل بازارها تصریح کرد: سفر شما به تهران و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در روزهای پیش رو در الجزایر، قطعاً‌ تحرک مناسبی برای ایجاد یک حرکت جدید در گسترش روابط دو کشور خواهد بود. 

 

به هر حال سفر معاون اول رئیس جمهور به الجزایر را می‌توان در ادامه همکاری‌های فی‌مابین بین دو کشور دوست ایران و الجزایر تلقی کرد و امید می‌رود در فضای پیشروی پسا تحریم دولت از طریق گسترش مناسبات دو جانبه با کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای گام موثری را در شناساندن توانمندی‌های کشورمان و پیشبرد اهداف اقتصادی برد_برد با این کشورها بردارد. 

 

از آن‌جا که ایران کشوری غنی با ظرفیت‌های بالای اقتصادی است می‌تواند در ارتباط با کشوری همچون الجزایر ضمن به‌دست‌گیری بازارهای گوناگون این کشور، منافع مشترکی را برای تهران و الجزیره رقم بزند.