برداشته‌شدن تحریم‌ها تا آخر ژانویه غیرممکن نیست

به گزارش افکارخبر، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با خبرگزاری رویترز به بررسی تحولات اخیر پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

آمانو در این مصاحبه گفت که هدف ایران برای اینکه تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور بر اساس این توافق تا آخر ماه ژانویه برداشته شود غیرممکن نیست و  احتمال حصول به این ضرب الاجل وجود دارد.

مدیرکل آژانس در پاسخ به این سؤال که آیا روز به‌اصطلاح اجرا که در آن قرار است عملیات راستی آزمایی آژانس و برداشته شدن تحریم‌ها هر دو با هم روی دهند می‌تواند تا آخر ژانویه شکل بگیرد، گفت: اگر همه چیز خوب پیش رود این امر غیرممکن نیست.

وی درباره اجرای توافق هسته‌ای نیز افزود: ایران سریعاً در حال اجرای بخش خود بر اساس توافقنامه صورت گرفته با 1+5 است. بازرسان ما در محل هستند و بر فعالیت‌های آنها نظارت دارند و با گزارش آنها من می‌توانم بگویم که ایران با سرعت خیلی زیادی در حال انجام فعالیت‌های خود در این زمینه است.

آمانو اظهار داشت: اگر سؤال شما این است که آیا ایران در نظر دارد فعالیت‌های مربوط به خود را در یک فاصله دو تا سه هفته‌ای تکمیل کند، می‌گویم من دلیلی ندارم که در مورد آن شک کنم. اگر همه چیز خوب پیش رود این کار می‌تواند خیلی آسان انجام گیرد اما اگر کارها درست انجام نشود زمان بیشتری خواهد برد. صحبت در این مورد دشوار است.

آمانو که شش سال است ریاست آژانس را به‌عهده دارد این مسئله را باز نکرد که برای آژانس چه‌مدت طول خواهد کشید تا عملیات راستی آزمایی خود را انجام دهد و فقط اظهار داشت در این مسئله بیشتر موضوع چند هفته مطرح است تا چند روز یا چند ماه.

آمانو درباره اینکه برای آژانس چقدر طول خواهد کشید تا عملیات راستی آزمایی خود را انجام دهد، نیز گفت: اگر چیزهای کوچکی وجود داشته باشد ما باید دوباره این کار را انجام دهیم و این امر زمان خواهد برد. اگر همه چیز خوب پیش رود کار آسان خواهد بود. این امر شبیه هر تلاش پیچیده دیگر است.

مدیرکل آژانس درباره ارائه گزارشات درباره پرونده هسته‌‌ای ایران و همچنین موضوع بسته شدن پرونده PMD ایران نیز گفت: ما رویکردها را ارزیابی نمی‌کنیم. ما حقایق را مورد راستی آزمایی قرار می‌دهیم، چه آنها به‌طور کامل همکاری کنند و چه 80 درصد همکاری کنند ما حرفی در این مورد نخواهیم زد و علاقه‌ای هم به آن نداریم.

روز سه‌شنبه قطعنامه کشورهای 1+5 درباره بسته شدن پرونده موسوم به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران (پی‌ام‌دی) با اجماع و اتفاق آرای کشورهای عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تصویب شد.

با تصویب این قطعنامه مسایل گذشته و حال پی‌ام‌دی ایران برای همیشه مختومه شد و راه برای اجرای برجام باز می‌شود.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی دستور کار جدیدی تحت عنوان «اجرای برجام» که نگاه به آینده دارد، برای مدت چندین سال ایجاد کرده است.