گوش فرانسوی‌ها شنواتر از آمریکایی‌ها است

علی لاریجانی درحاشیه دیدار با رییس مجلس سنای فرانسه در پاسخ به سوال  خبرنگار روزنامه فیگارو فرانسه مبنی بر میزان رضایت ایران از مواضع فرانسه در حل مسئله سوریه و سایر مسائل منطقه چه میزان است، گفت: فرانسه اخیرا در این قضیه فعال شده است در  گذشته آمریکایی‌ها  در این زمینه اقداماتی داشتند البته کار خیلی مهمی هم انجام ندادند اما بعد از حوادث اخیر در فرانسه، فرانسوی انگیزه حضور برای حل مسئله سوریه پیدا کردند.

 

وی با بیان اینکه انگیزه مهم است، ادامه داد: طبعا اکنون فرانسوی‌ها در حال فکر کردن و طراحی هستند، احساس این است که گوش شنوای فرانسوی‌های برای شنیدن این مسائل خیلی بهتر از آمریکایی هاست.

 

مساله مبارزه با تروریسم نباید به تصمیم گیری در مورد یک فرد تقلیل یابد

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که در همین زمینه شاهد تحولی در مواضع فرانسه در قبال بشار اسد ایجاد شده است اگر می شود به صورت فشرده مواضع ایران رادر قبال بشار اسد توضیح دهید، اظهار کرد: تعجب می کنم که مسئله مبارزه تروریسم را به اندازه تصمیم گیری برای یک فرد تقلیل می یابد. سوریه را کنار بگذارید؛ آیا در عراق بشار اسد وجود دارد؟ آنجا که ساختار دموکراتیک بود پارلمان دارند و بار رای مردم روی کار آمدند.

 

مساله اصلی خاورمیانه دموکراسی نیست، تروریست های تندرو و افراطی هستند

 

لاریجانی تاکید کرد: با این حال داعش همان بلایی را سر عراق آورد که  برسر سوریه آورد. بنابراین مسئله منطقه ما (خاورمیانه) دموکراسی نیست، آفت دیگری به عنوان تروریست های تندرو و افراطی به وجود آمده است.

 

با رفتارهای سیاسی نمی توان مشکل تروریست را حل کرد

 

 رئیس دستگاه قانون گذاری کشور خطاب به این خبرنگار گفت: می خواهم ذهن شما صاحبان رسانه به این موضوع جلب شود که موضوع و مشکل عراق، سوریه، لبیی و افغانستان در درجه اول مشکل امنیتی است در مرحله دوم مشکل سیاسی شده، بنابراین با رفتارهای سیاسی نمی توان مشکل تروریست را حل کرد.

 

وی ادامه داد: فرض کنید به جای بشار اسد هر کسی دیگر روی کار بیاید، گروه های تروریستی به ملت سوریه مجال نمی دهند. ما موافق رفتارهای سیاسی دموکراتیک در منطقه هستیم اما مشکل جبهه النصره و جریان داعش این حرفا نیست.

 

آینده سوریه در دست مردم این کشور است

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا  آینده سوریه بدون حضور بشار اسد  برای شما قابل تصور است تاکید کرد: آینده سوریه در دست مردم این کشور است و هر تصمیمی آنها بگیرند می پذیریم، مهم این است که مردم پشتیبان تیم اداره کننده کشور باشند.