اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش وحدت حوزه و دانشگاه در واحد یادگار امام دانشگاه آزاد شهر ری با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد به شرکت‌های دانش‌بنیان و بحث پژوهش بسیار اهمیت می‌دهد، گفت: مأموریت دانشگاه‌ آزاد تا به حال تعلیم و آموزش بوده است ولی حالا باید وارد بخش پژوهش شویم، دانشگاه‌ها در حال آمادگی هستند که با استفاده از ظرفیت خوب سامانه‌ آزمایشگاهی (ساها) که 7500 آزمایشگاه و 4 هزار کارگاه در اختیار دارد بتوانیم گام بزرگی در راستای پژوهش برداریم.

وی با بیان اینکه بحث وحدت حوزه و دانشگاه که به مناسبت شهادت آیت‌الله مفتح در 27 آذر مطرح شده است، یکی از کارهای زیربنایی و مهم در دنیای اسلام است گفت:‌ آیات قرآن و خواسته پیامبر نیز این است که امت اسلامی با یکدیگر متحد و معتصم به حبل‌الله باشند، البته اختلاف نظر و عقاید مسئله طبیعی است و حق انسان است که با دریافت خود نظراتی را داشته باشد ولی آنچه که خطرناک است تنازع است. یعنی اگر اختلاف عقاید و نزاع بین یک امت وجود داشته باشد خطرناک است که متأسفانه دنیای اسلام به اینجا رسیده است.

هاشمی‌رفسنجانی ادامه داد: یک فرقه وهابی از طریق افکار نادرست افراطی که رهبرشان در قرون قبل مطرح کرده است و به صورت ظاهر منقرض شده بودند دوباره سردرآوردند و با افکار منحط اسلام را آلوده کردند و فضای جهان را ناامن کردند.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد ادامه داد: در سوره انفال توصیه شده است که خودتان با نزاع و حکومت خودتان را دچار شکست نکنید، در حال حاضر وضع اطراف ما در افغانستان، یمن، عراق،‌ بحرین، سوریه، لبنان، لیبی، نیجریه و برخی کشورها نزاع خونین و نکبت‌بار است که بیشتر آن هم به دلیل تمسک به عقاید باطل است.

هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: آنچه به نام داعش درآمده و رسانه‌های صهیونیست و امپریالیسم مقید هستند که آن را دولت اسلامی خطاب کنند تا بگویند تمام اسلام اینگونه است تنها گروه کوچکی است که شناسنامه مسلمان دارند ولی عقاید و کارهای آنها ضد اسلام است.

وی اضافه کرد: مگر می‌شود یک مسلمان گروهی را بکشد و اسیر کند،‌ حتی در قرون وسطای اروپا و جاهلیت قبل از اسلام هم اینگونه نبوده است، این‌ها به بدترین جاهلیت‌های تاریخ بشریت بازگشته‌اند.

هاشمی‌رفسنجانی اظهار داشت: متأسفانه ما در اطراف خود دنیای اسلام را می‌بینیم که به شرایط مصیبت دچار شده است، امروز با رئیس مجلس سنای فرانسه ملاقات داشتم که درباره تروریسم و خطراتش صحبت کردیم دنیا هم نگران است. شاید بتوان اسم این شرایط را جریان جنگ جهانی سوم گذاشت که از آن جنگ‌ها هم خطرش بیشتر است.

وی ادامه داد: تحت هر شرایطی آدم می‌کشند و خیال می‌کنند به اهدافشان نزدیک می‌شوند ولی چیزی جز نفرت متوجه آنها نمی‌شود، دولت‌هایی هم هستند که خودشان قدرت حضور در صحنه را ندارند ولی از نظر مالی کمک می‌کنند، این‌ را در اکثر کشورها حتی در ایران بذرپاشی کردند.