نازعات و زلزال؛‌ برگ برنده نزاجا+ تصاویر

"نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران" در نبردهای تجهیزاتی توانسته  قدرت منطقه‌ای کشورمان را به نمایش بگذارد و ساخت موشک‌های "نازعات" و "زلزال" (توسط متخصصین نیروهای مسلح) در همین راستا است.

بخشی از قدرت موشکی نیروی زمینی ارتش به راکت‌ها و موشک های کوتاه‌برد و ادوات  هدایت شونده اطلاق می‌شود و این توانمندی در رزمایش‌های مختلف از جمله رزمایش "بیت‌المقدس 27" به نمایش گذاشته شده است.

*ویژگی‌های "موشک نازعات"

 " نازعات"  بعنوان یک (موشک)  قدرتمند و کارآمد شناخته شده که بردی معادل 150 کیلومتر دارد و این (موشک) با استفاده از  "لانچرهای متحرک" که قابلیت شلیک سریع و استقرار را دارند، پرتاب می‌شود.

*موشک نازعات 6؛‌ دقیق‌ترین راکت ایرانی

(موشک) "نازعات" 6 با حداکثر برد 100 و حداقل برد 80 کیلومتر، طول بیش از 6 متر و وزن سرجنگی بیش از 100 کیلوگرم را داراست که "بعنوان دقیق‌ترین راکت ایرانی" شناخته می‌شود.

 

*راکت نازعات 10

 نازعات 10 یک موشک سوخت جامد بوده که توسط نزاجا به کار گرفته شده است؛ این موشک با سوخت جامد و سرجنگی بیش از 200 کیلوگرم جز بهترین راکت‌های ایرانی به حساب می آید.

 

 

موشک

 

نیروی زمینی ارتش هم‌اکنون جز دارندگان انواع لانچرهای 3 تایی و تکی برای شلیک راکت  (موشک) نازعات است و  این راکت در رزمایش‌های مختلف امتحان خود را پس داده است. به غیر از نمونه‌های راکت نازعات که هم اکنون در یگان‌های مختلف جهاد خودکفایی آماده شلیک بوده، راکتی (موشکی) با برد 150 کیلومتر تولید شده که می‌تواند توان عملیاتی و موشکی نزاجا را افزایش دهد.

 

 

**موشک کلاس "زلزال"

این موشک سطح به سطح و کوتاه برد، با بردی معادل با 160 کیلومتر، قطر 0/60 متر، طول بیش از 8 متر، یک مرحله‌ای و وزن کلی موشک 2950 کیلوگرم و وزن سرجنگی 500 کیلوگرم است. موشک تاکتیکی "زلزال 2" موشکی سطح به سطح و کوتاه برد، با بردی معادل 300 کیلومتر، قطر 0/61 متر و طولی معادل 8/3 تا 8/4، یک مرحله‌ای با وزن بیش از 3 هزار کیلوگرم  و با وزن سرجنگی 210 تا 600 کیلوگرم است.

 

موشک

موشک

موشک

 

اندیشکده CSIS در این زمینه گزارش داد: ایران در دو دهه اخیر تاکید زیادی را بر روی موشکهای بالستیک به منظور مقابله با تهدید اسراییل و نیروهای ائتلاف در منطقه و همچنین قدرت نمایی در خاورمیانه داشته است.

ایران از زمان جنگ خود با عراق در دهه 1980 میلادی برنامه موشکی خود را آغاز کرده و امروزه با داشتن بیش از 1000 فروند موشک که برد آنها بین 90 تا 1200 مایل است دارای بزرگترین زرادخانه موشکی در بین کشورهای منطقه است.

در گزارش سال 2012 وزارت دفاع آمریکا که در این مقاله به آن استناد شده است، این گونه آمده است: ایران به غیر از ارتقاء در حوزه کمیت، قدرت تخریب و دقت موشکهای فعلی خود را افزایش داده و از سرهای جنگی جدید حاوی بمبلتها را نیز برای آنها نصب کرده است. این گزارش تاکید می‌کند که "نیروی موشکی ایران به طور کلی بر پایه واحدهای متحرک است که موقعیت خاصی برای پرتاب نیاز ندارد. "

 

در بخش راکتها و موشکهای کوتاه برد، این گزارش به سامانه هایی همچون نازعات ، زلزال ، فاتح 110 و خلیج فارس اشاره می کند. این گزارش برای نمونه از راکت (موشک) "زلزال" به عنوان راکتی (موشک) با سوخت جامد نام می برد که در گونه های جدید برد آن در حدود 400 کیلومتر بوده و یک سر جنگی به وزن 600 کیلوگرم را حمل می کند.

امیر سرتیپ "احمدرضا پوردستان" فرمانده نزاجا با اشاره به ورود نیروی زمینی ارتش به حوزه موشکی اظهار داشت: با تعامل و همکاری مناسبی که با صنعت دفاعی داشتیم، امروز موشک‌های "نازعات" نیروی زمینی به لحاظ بُرد، دقت و قدرت تخریب ارتقا یافته و به عنوان دست بلند نزاجا می‌تواند در صحنه میدان نبرد، عقبه دشمن را هدف قرار دهد.

 

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با استقرار در مرزها و خصوصا مرزهای غربی می‌تواند از پتانسیل موشکی خود جهت مقابله با نیروهای نظامی کلاسیک و ناهمگون متخاصم استفاده کند.

البته توان عملیاتی نیروی زمینی ارتش با تلفیق ترکیبی از تجهیزات از جمله زره‌پوش‌ها، خودروهای تاکتیکی  و جیپ‌های سبک و انواع موشک‌ها قابل افزایش است. امروز موشک های  "نازعات" , "زلزال"  با توانمندی منحصر به فرد و با دقت بالا، بنا به گفته فرمانده نزاجا می‌تواند عقبه دشمن را هدف قرار دهد.