ان‌پی ‌آر: احتمال لغو تحریم‌های ایران در ژانویه

پایگاه اینترنتی «ان‌پی‌آر،» در گزارشی به قلم «مایکل کلمن» از لغو احتمالی تحریم های ایران در ماه ژانویه به دلیل عمل کردن کشورمان  به تعهداتش خبر داد. 

 

به گزارش مقامات ناظر بر اجرای توافق، ایران بخش هایی از برنامه هسته ای خود را سریع‌تر از آنچه بسیاری انتظار داشتند، برچیده و احتمالا می تواند دیگر تعهدات خود را که برای لغو تحریم‌های این کشور لازم است تا ماه ژانویه به انجام برساند.  

 

در توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی، یک بخش کلیدی به‌نام «روز اجرا» گنجانده شده است. هیچ تاریخ دقیقی برای این روز تعیین نشده است. روز اجرا زمانی خواهد بود که بازرسان بین المللی به این نتیجه برسند ایران گام های اولیه را برای محدود کردن فعالیت‌های هسته ای خود برداشته است. در مقابل، همان‌گونه که در توافق آمده است، تحریم های ایران لغو خواهد شد. 

 

طبق مفاد برجام، ایران باید حدود دوسوم از سانتریفیوژهای هسته ای خود را برچیند و بخش زیادی از اورانیوم غنی شده خود را یا از کشور خارج و یا رقیق کند.

 

برخی تحلیلگران پیش بینی کرده بودند این کار تا پیش از بهار 2016 عملی نخواهد شد، اما ایران می گوید به گونه ای برنامه‌ریزی کرده که تا ماه ژانویه تمام تعهدات خود را عملی کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز که ناظر تأسیسات ایران است، این امکان را تأیید می‌کند.