انتقاد لاریجانی به بخش‌هایی از مذاکرات هسته‌ای

محمدجواد لاریجانی رئیس مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات در سومین هم‌اندیشی سالانه دانش‌آموختگان و دانشجویان ایرانی خارج از کشور در دانشکده انرژی دانشگاه صنعتی شریف گفت: امروز با تجربه مهم انقلابی ملت روبه‌رو هستیم که از آن 36 سال می‌گذرد، ایده این تجربه از حضرت اما برای یک نظام مدنی سیاسی جامع بر اساس عقلا/نیت اسلامی بود.

وی افزود: این تجربه زمانی صورت گرفت که ما دو تجربه دیگر با عنوان تجربه نظام سکولار و لیبرال در دنیا داشتیم که هر دو بر نیمی از دنیا مسلط بودند.

لاریجانی ادامه داد: دانش هسته‌ای ما نیز به اغراض سیاسی آلوده شد و تا حدی قدر آن را نشناختیم ولی این موضع حدود 110 دانش مهندسی را فعال کرد.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی اظهار داشت: تمام مذاکرات هسته‌ای برای این بود که ساق پای ما کوتاه شود زیرا بسیار توانمند شدیم ولی نمی‌توانند این توانایی را از ما بگیرند.

وی با اشاره به چشم‌انداز مقام معظم رهبری در پیشرفت علمی کشور گفت: 36 سال است که جناب آقای خامنه‌ای که مسئولیت رهبری را پذیرفتند به طور مستمر چشم‌اندازی را دنبال کردند که این چشم‌انداز 35 درصد تحقق یافته و این تحقق توسعه بسیاری را ایجاد کرده است.

لاریجانی با بیان اینکه ما چندان به شخصیت‌ فردی مقام معظم رهبری توجه نکرده‌ایم، گفت: ایشان تاریخ را خوب می‌دانند و کتاب‌های بسیار جالبی دارند، ایشان یکی از شخصیت‌های بزرگ انقلاب ما هستند.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری به علوم پایه گفت:‌ علوم پایه و نوآوری در علم بسیار مهم است و مقام معظم رهبری به ارزیابی بین‌المللی نیز تأکید بسیاری دارند و معتقد هستند که باید کارهای علمی خود را به دنیا عرضه کنیم.

وی با بیان اینکه چرخه دانش، تکنولوژی، صنعت و سرمایه چشم‌انداز مقام معظم رهبری پیرامون پیشرفت کشور است، عنوان کرد: پیگیری‌های رهبری و گزارش‌هایی که به طور مرتب از پیشرفت علمی کشور می‌گیرند سبب پیشرفت ما شده است.

وی با اشاره به چالش‌هایی که وجود دارد، گفت: کشور نیاز به کار زیاد دارد به طوری که می‌توان حتی عنوان خرکاری را برای آن به کار برد.

لاریجانی با یک شوخی در مورد کار زیاد برای کشور، گفت: برای پیشرفت باید از صبح زود تا پایان شب جگرمان را خون کنیم و مانند میت به خانه برگردیم، درس خواندن بخور و نمیر فاجعه است، انسان باید کتاب‌ها را شخم بزند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با ذکر چالش‌های سکولار در رابطه با تجربه نظام مدنی ما گفت: آنها می‌گویند اسلام دینی است که مربوط به 1400 سال پیش بوده و حالا منقرض شده است، البته در دوره اصلاحات هم در این رابطه مقاله‌ای نوشته شد و در زمان احمدی‌نژاد هم این مسائل را مطرح کردند.

وی افزود:‌ این تفکرات بر اساس شک در دین است و حتی تردیدی منطبق بر دوگانه خصوصی و عمومی دارند و معتقدند که اسلام دین خوبی است ولی فقط برای بخش خصوصی زندگی نه نظام مدنی.

لاریجانی ادامه داد: در مکتب اهل بیت اسلام دین سرزنده‌ای است و ما باید دین کامل خود را به دنیا عرضه کنیم.

وی خطاب به حاضران در نشست گفت: ما باید در حال حاضر لیبرالیسم را به خوبی بشناسیم تا بتوانیم اطلاعات کافی از آن داشته باشیم.

وی ادامه داد: چالش بعدی سکولار در رابطه با نظام مدنی جمهوری اسلامی در این مورد مطرح می‌شود که آنها معتقدند قسمتی از  احکام اسلام خشن است زیرا اسلام در میان اعراب ظهور کرده است و سال گذشته نیز مقاله‌ای در این رابطه منتشر شد، ذهن گرایش سکولار با این شک‌ها و تردیدها آلوده است من معتقدم تجربه نظام مدنی بر اساس اسلام تجربه درستی نیست حتی اگر موفق باشد.

وی ادامه داد: انحراف دیگر نیز، انحرافی است که در زمان احمدی‌نژاد پیدا شد و من آن را انحراف غلات تعبیر کرده‌ام، بر اساس گفته شیخ مفید در این نوع انحراف یک شخصیت را انتخاب می‌کنند و آن را مقدم بر شرع می‌دانند مثلاً امام زمان (عج) بر شرع ترجیح می‌دهند، امام زمان برای ما بسیار مهم و محبوب است زیرا اقامه دین می‌کند ولی ما به کاریزمای کسی علاقه‌ای نداریم، البته ممکن است یک ولی کاریزما هم باشد ولی ما به دنبال اقامه دین هستیم.

لاریجانی گفت: افرادی که در انحراف غلات قرار می‌گیرند راجع به اجرای احکام شرع مصر نیستند و مدعی یک نوع اتصال خصوصی می‌شوند به طوریکه در سال‌های اخیر جلوی مقام معظم رهبری و مجلس هم ایستادند.

وی اضافه کرد: نسل جدید باید تجربه انقلاب و چالش‌های آن را خوب بشناسد و سپس آن را ادامه دهد.

لاریجانی گفت: بصیرت سیاسی فراتر از مرده‌باد، زنده‌باد گفتن است، لوازمی دارد که پایه آن این است که ما تصویر درستی از بصیرت داشته باشیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه عنوان کرد: ما باید فهم درستی از وضعیت داشته باشیم تا بتوانیم آن وضعیت را تحلیل کنیم به طور مثال در مورد برجام برخی اطلاعات دقیقی نداشتند و وقتی از آنها سوال کردیم که فقط یک نکته مثبت از فرجام را بگویند چیزی نمی‌دانستند و گفتند جلیلی خوب مذاکره نکرد، ظریف خوب مذاکره کرد و دلواپسان بد هستند که این استدلال‌ها ناشی از عدم مطالعه و عدم اطلاع است در حالی که صرف نظر از مخالف و موافق بودن باید متون مذاکره را دقیق بخوانیم زیرا این مذاکرات مهمترین مذاکرات سیاسی کشور ما است و ما زمانی می‌توانیم به خوبی از این مذاکرات دفاع کنیم که خوب آن را فهمیده باشیم.

وی اضافه کرد: رهبری وقتی به مجلس در مورد برجام نوشتند، به عبرت‌آموز بودن این مذاکرات اشاره داشتند و اعلام کردند که اشکال ساختاری دارد.

وی ادامه داد: مذاکرات مراحل قانونی خود را طی کرده و همه باید تلاش کنیم که به خوبی انجام شود ولی در محیط‌های دانشجویی باید این مذاکرات را بفهمیم که اگر خوب است به چه دلیل است و اگر خوب نیست به چه دلیل.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادین به دانشجویان توصیه کرد که حتما متون مذاکرات را بخوانند.

وی اضافه کرد: ظریف در یک سخنرانی گفته است اقتصاد مقاومتی یعنی آنقدر در سیستم جهانی مندرج شویم که تحریم‌ ما برای کشورها صرف نکند، یعنی امنیت در جهان سوم به معنای زیر بلیت آنها قرار گرفتن است، یعنی یک امنیت سیطره‌آلود است اما در مکتب امام و رهبری عکس این مسائل مطرح می‌شود و ما باید تجربه انقلاب را به پیشرفت‌های بالاتری برسانیم.

پس از پایان سخنان لاریجانی پرسش‌هایی مطرح شد که وی به آن پاسخ داد.

اولین سوال در زمینه برجام و انتقادات لاریجانی به برجام بود که وی عنوان کرد: من انتقاد دارم و اشکالات من مربوط به نحوه هدف‌گذاری است اینکه چرخ‌های سانتریفیوژ به چرخ‌های اقتصادی متصل باشد غلط است و دوم اینکه اصطلاح تکنیک برد برد اصلا مربوط به این مسئله نیست بردبرد مربوط به زمانی است که دو طرف اموال مشترکی را به طور بردبرد با هم تقسیم کنند ولی در مورد این مسئله دزد به خانه ما آمده و می‌خواهد تمام اموال ما را ببرد حالا ما بگوییم اموال را تقسیم کنیم و نیمی از اموال را به او بدهیم و نام او را بگذاریم بردبرد؟

وی با اشاره به تئوری دیگ‌بنگ گفت: به نظرم باید به طور گام به گام اعتمادسازی می‌کردیم یعنی ما یک قدم برمی‌داشتیم و یک گام هم از آنها می‌دیدیم ولی ما سانتریفیوژها را جمع کردیم و چیزی از آنها ندیدیم، 10 سال دیگر این سانتریفیوژها از بین می‌رود، برای راکتور آب سنگین اراک بسیار زحمت کشیدیم به دنبال این بودیم که نیروگاه‌های حرارتی درست کنیم که برای تولید انرژی بسیار مناسب است ولی قرار شده که همه این‌ها را یکجا بدهیم آنها هم یک جا تحریم را بردارند که این کار را نمی‌کنند.

لاریجانی اظهار داشت: اوباما قانونی را امضا کرده است که دانشمندان برای سفر به ایران مشکل دارند سپس جان‌کری نامه‌ای نوشته که قربانتان بروم مسئله حل می‌شود، قانون که با نامه و تلفن از بین نمی‌رود.

وی ادامه داد: البته دولت معتقد است که ما از لحاظ اقتصادی در فشار بودیم و مجبور به انجام این کار بودیم که من این مسئله را تئوری استیصال می‌نامم و فکر نمی‌کنم این مسیر به راحتی به نتایج برسد ولی همه ما به دولت عزیزمان کمک می‌کنیم و این هم از برکات انقلاب است که یک فرد می‌تواند تا این اندازه مخالف باشد ولی در عین حال با دولت همکاری کند.

لاریجانی در سوال بعدی که در رابطه با علت نگرانی ما در از بین بردن سانتریفیوژها بود، گفت:‌ ما حتما به سانتریفیوژها نیاز داریم، باید اورانیوم را غنی کنیم و درجه غنی‌سازی نمی‌تواند در حدود 3 و 4 باشد.

وی ادامه داد: ما غنی‌سازی را برای ساختن بمب نمی‌خواهیم ولی این توانمندی را داریم، آنها می‌گویند به دلیل اینکه ما می‌ترسیم که شما بمب درست کنید باید کوتوله بمانید.

لاریجانی اظهار داشت: نه تنها بمب اتمی بلکه هیدروژنی هم می‌توانیم درست کنیم ولی اینکار را نمی‌کنیم، البته به این معنا نیست که در کل در زمینه دانش هیدروژنی کار نکنیم.

وی افزود: ما هم به آب سنگین نیاز داریم و هم به سانتریفیوژ. من معتقدم که سانتریفیوژهای جدید باید کار کنند. ما باید R2، R5 و R8 را راه بیندازیم سپس این‌ها را جمع کنیم، زشت است که به یک کشوری بگویند حق نداری تحقیقاتت را از یک میزان بیشتر کنی، ما خودمان گفتیم که بمب نمی‌سازیم ولی آنها نمی‌توانند ما را به کاری مجبور کنند.

وی اضافه کرد: می‌گویند موشک‌های شما نباید از حدی بالاتر برود و پس از مدتی می‌خواهند بگویند فیزیک و ریاضی هم نخوانید، یعنی ما باید کفاش دنیا شویم.

وی در رابطه با نوع مجازات‌ها در کشور ما که سوال یکی از حاضران جلسه بود، گفت:‌ مجازات اعدام در قوانین ما یکی از تعزیرات است، یعنی قوانینی که بر اساس مصلحت آن را وضع کردیم و مقداری از آن هم مربوط به حدود قصاص است، قصاص یک حق خصوصی است که اسلام گرایش به بخشش در قصاص دارد.

وی افزود: 93 درصد اعدام‌ها مربوط به مواد مخدر است و بد است که اینقدر اعدام در کشور داشته باشیم به نظرم ریاست قوه قضائیه به این نتیجه رسیده است که به اندازه اعدام‌ها از جرایم جلوگیری نمی‌شود. بنابر این جای بازنگری دارد.

وی با اشاره به دوران دانشجویی خود گفت: زمانی که می‌خواستم وارد دانشگاه شوم آخوند بودم و زمان ثبت‌نام به من گفتند که اشتباه کردی وارد دانشگاه شدی، آن زمان فعالان سیاسی سه گروه بودند، کمونیست‌ها، مجاهدین خلق و بچه‌ مسلمان‌ها.

وی ادامه داد: تبلیغات کلی جهانی بر گرایش سکولار، لیبرال متمرکز است و ما باید آنها را کامل بفهمیم تا افراد با بصیرتی باشیم و امروز هم در محیط‌های علمی باید مسائل را باز کنند و «شل‌دینی» را به عنوان مد نپذیرند.

لاریجانی در رابطه با چگونگی شناختن ایران به کشورهای دیگر گفت: روحانی در این زمینه توفیقات خوبی دارد و ظریف هم خوب می‌تواند صحبت کند، نحوه معرفی دین ما به کسی که اسلام را نمی‌شناسد یا قبول ندارد، بسیار مهم است.