سخنران جلسه روحانی سر از صدای آمریکا در آورد!+تصاویر

ماجرا از این قرار است که معاونت فرهنگی وزارت علوم در جلسه  16 آذر رئیس جمهور با دانشجویان که با سخنرانی نمایندگان قشرهای مختلف دانشجویی همراه بود، آرمان ذاکری را به عنوان نماینده انجمن های علمی معرفی می‌کند.

ذاکری که سابقه حضور در انجمن تهران، را دارد در آن جلسه به جای طرح مسائل علمی و پژوهشی، پای مسائل سیاسی را به میان می آورد و در بخشی از اظهاراتش ضمن درخواست آزادی دانشجویان زندانی خطاب به رئیس جمهور می گوید: "از شما می‌خواهم که به ادامه سهمیه‌بندی‌های علمی و جنسیتی پایان دهید چرا که همه این کاستی‌ها به نام رئیس جمهور نوشته می‌شود آیا رئیس‌جمهور واقعاً معتقد است که راه فرجی دانا باید ادامه پیدا کند؟"

نماینده وزارت علوم برای انجمن‌های علمی سر از صدای آمریکا در آورد! +فیلم

این مسئله آنجایی جالب تر شد که تعدادی از نمایندگان انجمن های علمی در مصاحبه هایی از عدم بیان مطالبات علمی و صنفی خود از طرف فرد معرفی شده توسط وزارت علوم گفتند و خواستار بررسی این موضوع شدند .

«خبرنامه دانشجویان ایران» اواخر هفته گذشته نیز ابعاد جدیدی از این «حلقه» که در وزارت علوم در حال پیش بردن مطالبات «سیاسی» خود هستند، پرده برداری کرد.

نماینده وزارت علوم برای انجمن‌های علمی سر از صدای آمریکا در آورد! +فیلم

اما شب گذشته گزارش شبکه ضدانقلاب صدای آمریکا نشان داد که حساسیت و نقد تحریریه «خبرنامه دانشجویان ایران» پیرامون حضور یک فعال سیاسی بدون حضور در اتحادیه های رسمی انجمن های علمی با رانت معاونت فرهنگی وزارت علوم و تریبون دادن به این افراد در صدا و سیما بدون در نظر گرفتن سابقه آنها، تا چه اندازه دقیق و درست بوده است.

«صدای آمریکا» در گزارشی سراسر توهین به نظام اسلامی و افراد صاحب نظر در حوزه علوم انسانی در دانشگاه ها، از آرمان ذاکری- که بیشتر به سوابق سیاسی قابل شناسایی است تا علمی و همچنان در حال تحصیل در دانشگاه تربیت مدرس می باشد- با عنوان «استاد دلسوز دانشگاه»! یاد نموده و این دانشجو را به عنوان نماد ضدیت اساتید! با بحث اسلامی کردن دانشگاه و بومی سازی علوم اجتماعی مورد بهره برداری قرار داده است.

نماینده وزارت علوم برای انجمن‌های علمی سر از صدای آمریکا در آورد! +فیلم

گفتنی است شبکه تلویزیونی سازمان سیا آمریکا با پخش اظهارات «غیرعلمی» ذاکری در برنامه «حذف و اضافه»، در نهایت دین و مذهب را دشمن علوم انسانی در دانشگاه معرفی می کند.

ذاکری در آن برنامه تلویزیونی با محکوم کردن ارکان نظام به زندانی کردن افراد صاحب نظر در حوزه علوم اجتماعی مدعی می شود: «... پژوهشی را اینجا دارم که از وضعیت اجتماعی ایران در سال های 80 تا 88 می پردازد... و سرپرست این پروژه پژوهشی آقای سعید مدنی بودند... اما امروز آقای سعید مدنی کجاست؟ ایشان امروز در زندان هستند. به چه دلیل؟ به دلیل اینکه به علوم اجتماعی امروز اعتماد نیست. علوم اجتماعی متهم است.»

نماینده وزارت علوم برای انجمن‌های علمی سر از صدای آمریکا در آورد! +فیلم

گفتنی است ادعای کذب ذاکری در برنامه تلویزیونی حذف و اضافه در نام بردن از سعید مدنی به عنوان پژوهشگری که به دلیل پژوهش خود به زندان افتاده است، در حالی است که وی از نزدیکان عزت الله سحابی - از اعضای نهضت آزادی- و از فعالین فتنه 88 می باشد که به دلیل فعالیت های اینچنینی در 19 دی ماه سال 90 دستگیر شده و هیچ ارتباطی به فعالیت های پژوهشی نامبرده ندارد.

نام بردن از فردی که به نام پژوهشگر علوم اجتماعی زندانی شد

 

دانلــود

ذاکری در همین زمینه نیز بازاز افرادی همچون عباس کاظمی، هاله لاجوری، پرویز پیران و ابراهیم توفیق نام می برد که با اندکی جست و جو اسامی این افراد مشاهده می شوند، اخراج افراد نام برده شده به دلیل پژوهش در مورد علوم اجتماعی و مسائل علمی نبوده است؛ بلکه اقدامات سیاسی و ضدامنیتی این افراد به خصوص در فتنه 88  باعث اخراج آنها از دانشگاه شده است و این خود حکایت از غلبه نگاه سیاسی تند این فرد در خصوص مسائل علوم اجتماعی نسبت به رویکرد علمی است

پخش بخشی از اظهارات آرمان ذاکری در صدای آمریکا

 

دانلــود

همین اظهارات سیاسی عضو اسبق انجمن تهران در این برنامه در بخش های مختلف مورد استفاده صدای آمریکا قرار می گیرد و در مقابل قرار دادن بخش هایی از بیانات رهبر انقلاب و علامه مصباح یزدی درباره اسلامی سازی علوم انسانی در دانشگاه در نهایت اینطور برای مخاطب برداشت می شود که آیت الله خامنه ای نماد مخالفت با علوم اجتماعی و جامعه شناسی در مقابل آن چیزی که دیگر اساتید دانشگاه های ایران می گویند است!

اما درباره این اتفاق نکاتی به نظر می رسد؛

1- اقدامات وزارت علوم و صدا و سیما در مسئله علم قابل نادیده گرفتن نیست، اما سوالی که در این بین بوجود می آید چه جریان وجود دارد که با توجه به سابقه «غیرعلمی» آرمان ذاکری، به وی در یک برنامه پربیننده دانشگاهی همچون "حذف و اضافه" آنتن می دهد، و چند ماه پس این اظهارات، وی را به عنوان نماینده انجمن علمی معرفی می کنند؟

نماینده وزارت علوم برای انجمن‌های علمی سر از صدای آمریکا در آورد! +فیلم

2- به نظر می رسد برخی افراد وزارت علوم و صدا و سیما عامدانه و یا غیرعامدانه در فرآیند نخبه پروری سیاسی به جای تقویت جریان انقلابی، با تریبون دادن به این دست افراد، بیشتر، جریان مقابل انقلاب را تقویت کرده اند؛ به طوری که فردی همچون ذاکری که به جزء اظهارات سیاسی و فعال در فتنه 88، پس از حضور در آنتن شبکه سه و سخنرانی مقابل رئیس جمهور به عنوان یک نظریه پرداز و «استاد دلسوز» در حوزه علوم اجتماعی توسط شبکه ضدانقلاب معرفی می شود.

3- دادن سهمیه سخنرانی به انجمن تهران توسط معاونت فرهنگی وزارت به دلیل رانت این تشکل در داخل این وزارت خانه جای بحث نیست؛ اینکه این تشکل  به طور مثال در یک جلسه با پنج سهمیه به عنوان نماینده اول، دوم، سوم و... انجمن تهران به اظهارنظر بپردازند، به دلیل رانت گفته شده مسئله ای بوجود نمی آید، اما این مسئله آنجایی خود را نشان می دهد که اعضای انجمن تهران به اسم نمایندگان دیگر تشکل ها، به سخنرانی بپردازند، که این مسئله اتفاقاتی همچون آرمان ذاکری را بوجود می آورد که در نهایت اظهارات وی سر از صدای آمریکا در می آورد.