ایران با آزمایش‌های موشکی فضای بعد از توافق را می‌سنجد

روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست به نقل از کارشناسان مطلع از پرونده هسته‌ای ایران نوشته است که انتقال 11 تن اورانیوم کم‌ غنی‌شده ایران به روسیه اقدام چندان بزرگی به شمار نمی‌آید.

تحت توافق هسته‌ای، تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل در ازای توقف طولانی مدت برنامه هسته‌ای ایران لغو خواهند شد.

با توجه به همین نکته بود که «مارک دوبوویتز» مدیراجرایی اندیشکده موسوم به بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در واشنگتن به روزنامه «جروزالم‌پست» گفت: «ایران از طریق معامله با امتیازات هسته‌ای قابل بازگشت مانند غنی‌سازی و سانتریفیوژهای نسل اول که به آسانی قابل بازسازی هستند، به پیروزی بزرگی دست یافته است».

وی همچنین مدعی شد، توافق هسته‌ای به جای بلوکه کردن دائمی مسیر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، مسیر بالقوه‌ای را برای این امر فراهم ساخته است.

«املی لاندو» یک محقق ارشد و رئیس برنامه امنیت منطقه‌ای و کنترل تسلیحاتی در موسسه مطالعات امنیت ملی در تل‌آویو است، به روزنامه «جروزالم‌پست» گفت، در حالی که برخی انتقال اورانیوم کم‌غنی‌شده ایران به روسیه را جشن می‌گیرند، اما هنوز موضوعاتی درباره محتوای وسیع‌تر توافق باقی مانده است.

وی ادامه داد: «البته خارج کردن اورانیوم از ایران گامی در مسیر درست است اما قرار نبود این مسئله یک مانع باشد».

بر اساس توافق هسته‌ای، باز طراحی راکتور آب سنگین اراک یکی دیگر از گام‌هایی است که باید انجام شود.

لاندو در بخش دیگری از سخنان خود مدعی شد: «با این حال، تصویر کلی خوب نیست به ویژه اگر تحولات ماه‌های اخیر نظیر اقدام ایران در آزمایش موشک بالستیک را مشاهده کنید که نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل به شمار می‌آید». 

وی افزود: «ایران فضا را با آزمایش موشکی می‌سنجد و هیچ واکنش قاطعی دریافت نمی‌کند».

این محقق ارشد در ادامه مدعی شد، با بستن پرونده ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از توانایی خود برای اطمینان حاصل کردن از عدم تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای کاسته است.

وی اظهار داشت، توافق هسته‌ای همچنین به ایران امکان می‌دهد به تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته خود ادامه دهد؛ اقدامی که به تهران امکان می‌دهد به سرعت اورانیوم غنی‌شده خود را ذخیره کند.