آمریکا خواهان ضربه زدن به روابط اقتصادی ایران و اروپا است

وبگاه آمریکایی «لوبلاگ» در گزارشی با اشاره به سختگیری‌های جدید آمریکا در صدور روادید، نوشت: نمایندگان کنگره و دیگران در آمریکا که مخالف توافق هسته‌ای ایران بوده‌اند دست از تلاش‌ برای مهار ایران و انزوای سیاسی و اقتصادی این کشور که حداقل از سال 1991 جزو سیاست‌های آمریکا در قبال ایران بود، دست نکشیده‌اند. این افراد قبل از این‌که جوهر توافق هسته‌ای خشک شود در پی یافتن راه‌هایی برای جلوگیری از اجرای کامل برجام و بازگشت ایران به جامعه‌بین‌المللی بودند. البته نوع طرز برخورد این شاکیان همیشگی تعجبی نیز ندارد زیرا آن‌ها از آغاز سعی نمودند با تهمت زدن بر این کشور و بیان این‌که برنامه هسته‌ای ایران مقاصد نظامی دارد بر جمهوری اسلامی فشار وارد کرده و بر اقتصاد آن لطمه زدند و بدین سو بعد از سال 2004 شدید‌ترین تحریم‌ها علیه این کشور وضع شد.

بر این اساس، اینک قانون شدید و سفت و سختی برای ایجاد اختلال در توافق هسته‌ای با ایران وضع شده است؛ یعنی شهروندان 38 کشوری که تاکنون می‌توانستند برای تجارت یا گردشگری، مدت 90 روز بدون اخذ روادید در خاک آمریکا اقامت داشته باشند، اگر در 5 سال گذشته به سوریه، عراق، سودان و ایران سفر کرده باشند، دیگر نمی‌توانند مانند قبل بدون روادید وارد آمریکا شوند.

لوبلاگ در ادامه نوشت: بی‌شک این قانون روشی غیر مستقیم در محدود کردن رابطه اقتصادی آتی اروپا با ایران است. باید در نظر گرفت که قانون جدید محدودیت در صدور روادید به آمریکا می‌تواند عامل تعدیل کننده در تمایل اروپا برای افزایش روابط اقتصادی با ایران بعد از رفع تحریم‌ها باشد.

از سویی دیگر اروپایی‌ها نیز آمریکا را در این‌باره بدون پاسخ نخواهد گذاشت و آن‌ها برای آمریکایی‌ها محدودیت صدور روادید به کشورهای خود را وضع می‌کنند. این قانون می‌تواند اجرای برجام را به خطر افکند و در این‌باره برخی مقام‌های ایرانی نیز گفته‌اند چنین قانونی نقض توافق است، زیرا در این توافق تصریح شده که بعد از اجرای برجام هیچ یک از اعضای گروه «1+5» نباید اقدامی بکنند که مانعی در روابط اقتصادی ایران با جهان باشد. اگر چنین اتفاقی بیافتد مقام‌های ایران نیز چاره‌ای جز متوقف ساختن اجرای برخی از الزامات برجام ندارند و آنگاه دولت «حسن روحانی» رییس جمهور ایران از سوی اصولگرایان تحت فشار قرار خواهد گرفت.

در انتهای این گزارش آمده است: اصولگرایان ایران گزارش اخیر «یوکیا آمانو» دبیرکل آژانس بین‌المللی هسته‌ای را نیز گامی در جهت باز ماندن موضوع رسیدگی به ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران، می‌دانند که آمریکا به ویژه می‌خواهد از آن برای پیشبرد اهداف سیاسی‌اش در قبال ایران و به طور گسترده‌تر در منطقه استفاده کند. این اقدام به طور بالقوه هر گونه گام آشتی جویانه در روابط بین ایران و آمریکا ضربه می‌زند.