دولت کُند رو؛ جوانان تُند رو

گروه سیاسی-دیپلماسی که دست پیرمردان سیاست باز بیفتد جوانان احساساتی هم حق دارند که از دیوار سفارت بالا بروند و شیشه های اتاق خواب دشمن را پایین بیاورند.

این سخن را اکنون رسانه های اصلاح طلب بسیار تندروانه و افراطی توصیف می کنند و مدعی هستند که در 8 سال دولت احمدی نژاد همین تفکرات بوده که باعث بسیاری از پیش آمدهای اقتصادی و سیاسی برای کشور شده است. با این حال بد نیست در صحت آن ادعا و این سخن نیز اندکی تامل کنیم.

به گزارش افکارنیوز ، نفرت جوانان ایرانی از دولت عربستان مربوط به امروز و دیروز و تیتر رسانه های اصولگرا نیست. سال ها است مردم ایران برای انجام زیارت حج تمتع و عمره به عربستان سعودی می روند. سال ها است دختران و زنان ایرانی در خیابان های جده و مدینه مورد بی احترامی مردان ناپاک سعودی قرار می گیرند و این آخری ها حتی حادثه فرودگاه جده خون ایرانیان را به جوش آورد اما آنچه نهایتاً از دهان مسئولین دیپلماسی کشور بیرون آمد چیزی جز بیان مواضع کلی با جملات و کلمات دیپلماتیک و تعارف مابانه نبود.

در حادثه منا وقتی آن همه حاجی را له و لورده تحویل گرفتیم، وقتی رسانه های عربی متهممان کردند که ایرانی ها ایستادند به شعار دادن و سینه زدن و راه بند آمد و حاجی ها خفه شدند باز هم پیرمردهای وزارت امور خارجه تنها به بیان مواضع کلی و جملات شیک اکتفا کردند و خم به ابرو نیاورند.

حتی وقتی کشتی نجات با تهدیدهای عربستان بارش را در جیبوتی خالی کرد تا قدرت نظامی ایران را تحقیر کند دوتلمردان اهل تدبیر و امید صدایش را هم درنیاوردند. حالا چطور انتظار دارند جوانان ایرانی این همه توهین و تحقیر را ببینند و تاب بیاورند.

وقتی شهدای مدافع حرم در کوچه های تهران تشییع می شوند تشییع کنندگان شهدا جز آل سعود چه کسانی را مسئول ریخته شدن خون های جوانان حزب الهی می دانند که حالا باید باز هم تحمل کنند و دم برنیاورند.

رئیس جمهور دیروز اقدام جوانان خشمگین را خودسرانه و افراطی خواند غافل از اینکه ریشه موضوع را باید جای دیگری جست وجو کرد. دیپلماسی رسمی ایران هیچگاه با توقعات پرشور مردمی انقلابی همخوانی نداشته است. مردمی که رهبرشان به انقلابی بودنش افتخار می کند خیلی هم تاب دست دادن ها و قدم زدن های پر طمطراق را نمی آورند. غیرت ایرانی به جوش می آید و بعد هم ناجوانمردانه متهم به افراطی گری می شود. بد نیست بعضی وقت ها هم دولت رفتارهایش را با احساسات مردم هماهنگ کند.