ایران دشمن آمریکا است و عربستان متحدمان!

در ادامه واکنش‌ها به اعدام رهبر شیعیان عربستان و تنش‌ها بین ریاض و تهران، نامزدهای جمهوریخواه انتخابات 2016 آمریکا حمایت خود را از مواضع آل‌سعود اعلام کردند.

در حالی که انتقادات کشورهای اسلامی و مجامع بین‌المللی از اعدام رهبر شیعیان عربستان ادامه دارد، نامزدهای جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ حمایت خودشان را از مواضع آل سعود اعلام کردند.

به گزارش پایگاه پولیتیکو، «کریس کریستی»، «مارکو روبیو» و «بن کارسون» در اظهاراتی جداگانه با اشاره به تنش‌های اخیر به دنبال اعدام ۴۷ نفر شامل رهبر شیعیان عربستان، حمایت خود را از آل سعود و مخالفتشان را با ایران ابراز کردند.

در همین ارتباط، کریس کریستی فرماندار ایالت نیوجرسی آمریکا در مصاحبه‌ای تاکید کرد که او «هیچ ابراز همدردی و علاقه‌ای با ایرانی‌ها ندارد».

او درباره حقوق بشر در عربستان سعودی گفت که ما باید با «دوستانمان کار کنیم تا مطمئن شویم در موضوع حقوق بشر تاثیر مثبت می‌گذاریم اما نباید اجازه دهیم که این موضوع بر روابط ژئوپلیتیکی که ما باید با دولت سعودی داشته باشیم، غلبه پیدا کند».

وی با تکرار مخالفتش با برجام افزود: «ایران دشمن ما بوده است و آنها(ایران با عربستان) این اختلاف را دارند اما اینطور به نظر می‌رسد که این رئیس‌جمهور(اوباما) می‌گوید "شما می‌توانید دعوا کنید. ما در اینجا از کسی حمایت نمی‌کنیم"».

مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه آمریکا در جریان سخنرانی روز دوشنبه(دیروز) در جمع حامیان خود ضمن اشاره به اعدام‌ها در عربستان سعودی گفت: «اکنون مسائلی وجود دارد که من حامی آن نیستم و مشکلات زیادی با آن دارم اما آنها(سعودی‌ها) متحد نظامی آمریکا در منطقه هستند».

از سوی دیگر، «بن کارسون» دیگر نامزد جمهوریخواه در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت که او از اعدام‌ها در عربستان سعودی حمایت نمی‌کند اما «در آغوش گرفتن ایران، شاید کمکی به وضعیت کنونی نکند چون به نظر من سبب ایجاد ترس بیشتر در کل منطقه شود».

وی افزود: «عربستان سعودی متحد ما است. آیا هر کاری را آنطوری که ما دوست داریم، انجام می‌دهند؟ قطعا نه. اما این موضوع دلیل آن نمی‌شود که ما آنها را به دردسر بیاندازیم. من این حس قوی را دارم که متحدان سنتی ما در منطقه اگر به ما ایمان و اعتماد کامل داشتند و ما به انها پشت نمی‌کردیم شبیه به کاری که با اسرائیل کردیم، آن وقت آنها بسیار راغب‌تر می‌بودند تا از آنچه از آنها می‌خواهیم، حمایت کنند».