«ربع پهلوی» نخستین کسی بود که به این خبر واکنش نشان داد و علت مرگ برادرش را خودکشیِ ناشی از افسردگی شدیدی عنوان می‌کند که به گفته‌اش مدت‌ها بود گریبانگیر «علیرضا پهلوی» شده بود. «ربع پهلوی» افسردگی و نهایتاً خودکشی خواهرش «لیلا پهلوی» و همچنین از دست دادن «لیلا آزموده» معشوقه علیرضا را از دیگر دلایل خودکشی وی توصیف کرد.

«ربع پهلوی» در اظهاراتش با ژستی میهن‌پرستانه، خودکشی برادرش را ناشی از وطن‌پرستی‌اش عنوان کرد. اما این سخن برای بسیاری قابل قبول نبود. در این میان برخی رسانه‌ها با بررسی شواهد و مدارک، نظر دیگری داشتند.

ربع پهلوی - علیرضا پهلوی

پس از انتشار خبر مرگ «علیرضا پهلوی» رسانه‌ها و مطبوعات آمریکا به صورت محسوسی کمتر به این موضوع پرداختند و موضوع دیگری که تحلیلگران را با تردید مواجه کرد، این بود که نتایج کالبدشکافی مقتول هیچگاه افشا نشد.

چند روز بعد روزنامه محلی بوستون به نقل از یک افسر پلیس نوشت که تحقیقات ابتدایی و اولیه حکایت از «خودکشی ظاهری» دارد، اما همزمان سخنگوی دادستانی بوستون گفت که مرگ «علیرضا پهلوی» رسما در ردیف خودکشی طبقه‌بندی نشده و کارآگاهان ویژه قتل در حال تحقیق و رسیدگی به این موضوع هستند.

در این میان برخی اعتقاد داشتند که یک تبانی بین خاندان پهلوی و دولت آمریکا شکل گرفته است. شاهد این ادعا را می‌توان مصاحبه «ربع پهلوی» با هفته‌نامه آلمانی «فوکوس آنلاین» دانست که در آن مصاحبه ضمن تاکید بر اینکه آرزوی بر سر گذاشتن تاج شاهی را در ایران دارد، به صراحت گفته بود که با سازمان جاسوسی امریکا (CIA) ارتباط دارد و از سیا با او تماس گرفته می‌شود. اظهاراتی که سندی از ارتباط تنگاتنگ «ربع پهلوی» با دولت آمریکا است.

مدتی پس از مرگ «علیرضا پهلوی»، «لری کلیمن» وکیلی آمریکایی طی مقاله‌ای با ذکر چند نمونه از قتل‌های مرموز سیاسی در آمریکا و سرپوش گذاری دولت امریکا، اساس نظریه خودکشی کردن علیرضا را به چالش کشید. او با اشاره به حضور گسترده نیروهای امنیتی در زمان مراسم ترحیم «علیرضا پهلوی» در واشینگتن، نوشت که در دیداری که با «فرح پهلوی» مادر علیرضا داشته، وی منکر هر گونه افسردگی فرزندش بوده و بر خلاف «ربع پهلوی» گفته که «علیرضا پهلوی» همه دلایلات برای زندگی کردن را دارا بود.

این وکیل امریکایی ضمن تشریح نحوه کشته‌شدن «وینس فاستر» در زمان ریاست جمهوری کلینتون و سرپوش‌گذاری بر قتل فاستر، تاکید می‌کند که دولت آمریکا انگیزه و ابزار کافی برای سرپوش گذاشتن بر چنین تراژدی‌هایی را دارد و تلاش می‌کند تا موضوع مرگ «علیرضا پهلوی» را هم از توجه افکار عمومی دور کند و بر وجهه بین‌المللی‌اش آسیبی نرسد.

همچنین علیرغم اینکه نتیجه کالبدشکافی توسط دادستانی علنی نشده و گفته شده که علیرضا با شلیک گلوله به زندگی خود پایان داده، نکته جالبی که مشخص شده این است که تفنگ دو لول شکاری که گفته می‌شود برای کشتن مقتول به کار گرفته شده، از زمره دلایل خودکشی خارج شده بود، زیرا متخصصان و کار‌شناسان سلاح‌های گرم گفتند که کشیدن همزمان هر دو ماشه تفنگ شکاری اگر نگوییم غیرممکن بلکه بسیار مشکل بود و معمولا شلیک اولیه شخص خودکشی کننده را ناتوان خواهد ساخت و احتمالاً فردی دیگر ماشه را کشیده است.

ربع پهلوی علیرضا پهلوی

نکته بسیار مهمی که احتمال قتل «علیرضا پهلوی» را افزایش می‌دهد، این است که او هیچ نوع تفنگ شکاری شخصی نداشته و به نظر می‌رسد کسی هم نمی‌داند که چه کسی به پلیس تماس گرفته و جالب‌تر اینکه هیچ‌کس صدای شلیک گلوله‌ها را هم نشنیده است!

«بهرام مشیری» مجری تلویزیون سلطنت‌طلب «پارس» چندی بعد از وجود نامه‌ای منتسب به «علیرضا پهلوی» صحبت کرد که قبل از مرگ نوشته، اما به گفته او از سوی خانواده پهلوی سانسور شده و منتشر نشد. وی معتقد بود که «علیرضا پهلوی» دارای توانایی و محاسن شخصیتی بوده، اما «ربع پهلوی» با نگرانی از تحت تاثیر قرار گرفتن فعالیت‌های سیاسی‌اش، برادر خود را در انزوا قرار داده بود.

«ربع پهلوی» در بیانیه‌ای که پس از مرگ علیرضا منتشر کرد، ادعا کرد که برادرش به دلیل «آنچه که بر میهن عزیزش می‌گذشت»، خودکشی خواهرش و مرگ پدرش افسرده بود و در ‌‌نهایت نتوانسته بر افسردگی خود فایق بیاید، بنابراین خودکشی کرده است. اما برخی کارشناسان می‌گویند که علیرضا به هنگام خروج از ایران تنها ۱۲ سال داشته و بیشتر عمر خود را در خارج از ایران گذرانده بود. بنابراین افسردگی به دلیل دوری از وطن برای او نمی‌تواند انگیزه‌ای قوی برای خودکشی ایجاد کند، به ویژه آنکه بسیاری از مهاجران از کشور در سنین بسیار بالا‌تر جلای وطن کرده‌اند و هم اینک نه تنها افسرده نیستند.

باید پرسید اگر افسردگی دلیل مرگ علیرضا پهلوی بوده، چرا خاندان پهلوی یک چنین آدم افسرده‌ای را به حال خود‌‌ رها کرده بودند تا تنها در گوشه‌ای از دنیا در گرداب افسردگی غوطه بزند و در ‌‌نهایت خودکشی کند؟ و سوال دیگر آنکه اگر «علیرضا پهلوی» به قتل رسیده، چه کسی او را کشته یا حداقل از مرگش سود برده است!؟