بزرگترین آژانس خبری ترکیه وابسته به دولت در قالب مقاله ای به تنش ایجاد شده بین ایران و عربستان در روزهای اخیر پرداخته و با ارائه ادله هایی اعدام شیخ نمر را یک مسئله داخلی دانست که ایران آن را مذهبی جلوه داده و بعد سیاسی مذهبی موضوع را برجسته تر کرده است.

 

این مقاله که به قلم یک استاد دانشگاه در حوزه علوم اسلامی نوشته شده با رد مذهبی نبودن اعدام شیخ نمر مهر تایید بر اظهارات رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه می گذارد که در جمع مختارها در کاخ ریاست جمهوری مدعی شد موضوع اعدام شیخ نمر مذهبی نبوده و مسئله ای داخلی مربوط به کشور عربستان است.
نویسنده مقاله که کاملا جانب عربستان را گرفته و ایران را زیر سوال می برد همسو با اردوغان بر داخلی بودن موضوع اعدام شیخ نمر تاکید داشته و اعتراض ایران به موضوع را از بعد سیاسی _ مذهبی مورد بررسی قرار می دهد و البته در این میان به وضعیت حقوق بشر در ایران نیز می پردازد.
 
او در ادامه در مورد شیخ نمر معتقد است دولت عربستان اقدامات این شیخ را فتنه تشخیص داده است.
نویسنده مقاله به سیاست های ایران بعد از پیروزی انقلاب پرداخته که ایران قصد تاثیر بر شیعیان منطقه داشته و در نهایت گریزی به حوادث سالهای اخیر بحرین می زند که عربستان سعودی با استقرار تانک در این کشور به مقابله با ایران پرداخت و در واقع اشاره به تقابل دو کشور شیعی و سنی در راستای تاثیرگذاری مذهبی دارد.
 
در این مقاله بلندبالا سیاست های مذهبی ایران به موازات ورود عربستان برای دفع موضوع مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت این سوال را مطرح می کند که آیا با این سابقه و با در نظر گرفتن تنش های اخیر تنش موجود به جنگ مذهبی منجر خواهد شد یا نه؟