وزیر کشور با بشار اسد دیدار می‌کند

 عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران امروز با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه دیدار می‌کند.

رحمانی فضلی روز گذشته سفر دو روزه خود به سوریه را آغاز کرد که ابتدا با محمد الشعار همتای سوری خود دیدار کرد و سپس به زیارت مرقد مطهر حضرت رقیه(س) رفت و در ادامه مذاکرات خود را با وائل الحلقی نخست وزیر و محمد جهاد اللحام رئیس مجلس الشعب سوریه دنبال کرد و پس از ضیافت ناهاری که به افتخار وی ترتیب داده شد، به زیارت مرقد نورانی حضرت زینب(س) مشرف شد.

به گفته منابع سوری، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه امروز رحمانی فضلی را پیش از عزیمت به تهران به حضور می‌پذیرد.

بر اساس این گزارش، مذاکرات وزیر کشور ایران با بشار اسد درباره راه‌های همکاری میان دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم سازمان‌یافته و تجارت مواد مخدر و اجرای مذاکرات تفاهم امنیتی در زمینه پلیس خواهد بود که دو کشور در جریان سفر سال گذشته محمد الشعار وزیر کشور سوریه به تهران امضا کرده بودند.

جزئیات دیدارهای رحمانی فضلی با نخست وزیر و رئیس پارلمان سوریه

محمد جهاد اللحام رئیس پارلمان سوریه در دیدار با رحمانی فضلی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد روابط سوریه و ایران عامل ثبت در منطقه و  تضمینی برای حفظ حقوق ملت‌ها در مقابل طمع‌ورزی‌های دولت‌های غربی و طرح‌های آنها برای تجزیه کشورها و تکه کردن آنها است تا تسلیم دستورات آمریکا که در راستای منافع رژیم صهیونیستی است،‌شوند.

اللحام افزود رویارویی با افراط گرایی و تروریسم در منطقه مستلزم تلاش‌های مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی و اراده بین المللی صادقانه بر اساس قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت است،‌همچنین این مسئله به هماهنگی‌ تلاش‌های امنیتی میان کشورهای منطقه‌ای به منظور مقابله با تروریسم و خشکاندن منابع آن و پیگرد تروریست‌های بیگانه و جلوگیری از عبور آنها از مرزها نیاز دارد.

رئیس پارلمان سوریه تصریح کرد کشورهایی که برای متشنج کردن اوضاع منطقه از طریق به راه  انداختن جنگ‌ها، حمایت از تروریسم و افراط‌گرایی و اعدام‌های خارج از چارچوب قانون که متناقض با قوانین بین المللی حقوق بشر است، هرگز نخواهند توانست منطقه را به سمت جنگ‌ها و هرج و مرج بیشتر بکشانند، همچنانکه رفتارها و اقدامات این رژیم‌ها بدون بازخواست باقی نخواهد ماند.

اللحام همچنین از مواضع ایران برادر و دوستان روسی و کشورهای بریکس که حامی سوریه در رویارویی با گروه‌های تروریستی مسلح و شرایط جنگ ظالمانه‌ای که علیه سوریه به راه افتاده به ویژه تحریم‌های اقتصادی تحمیلی بر ملت سوریه از سوی برخی کشورهای عربی و غربی تقدیر کرد.

رحمانی فضلی تاکید کرد سوریه و ایران در جبهه حق با هم اتفاق نظر دارند و ادامه حمایت از این جبهه اهمیت دارد.

 

وی افزود رهبری و ملت سوریه در طول سال‌های بحران،‌ایستادگی‌ مثال‌زدنی خود را در رویارویی با تروریسم نشان دادند که طی این سال‌ها دشمنان اسلام و در راس آنها آمریکا و رژیم صهیونیستی و کشورهای دنباله‌روی آنها همچون عربستان سعودی رسوا شدند.

رحمانی فضلی گفت فکری که مبتنی بر کشتار مردم و خونریزی باشد، هرگز ربطی به اسلام ندارد و اسلام از آن مبراست.

وی تصریح کرد همکاری میان ایران، سوریه، عراق و مقاومت لبنان در رویارویی با تروریسم باید به عنوان الگویی مورد استفاده قرار گیرد، زیرا این الگو برای جهان اسلام مفید و سازنده است، چرا که با اتحاد می‌توانیم دشمنان را هر اندازه قدرتمند باشند، شکست دهیم.

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران افزود دشمنان سوریه، امید خود را در زمینه فعالیت نظامی و میدانی از دست دادند و به همین سبب اخیرا به صحبت کردن از مذاکرات روی آوردند و این پیام و نشانه خوبی در این زمینه است که ناامیدی و یأس در قلب‌هایشان به اوج خود رسیده و  البته باید در قبال این مذاکرات هوشمندانه رفتار کرد و همچنان شیوه مقاومت و راه حل را ادامه داد، چرا که توطئه‌هایی علیه منطقه طراحی می‌شود، همه را صرف نظر از وابستگی‌ها وگرایش‌هایشان هدف قرار می‌دهد.

همچنین در دیدار رحمانی فضلی با وائل الحلقی نخست وزیر سوریه، فرصت‌های همکاری میان سوریه و ایران در زمینه مبارزه با تروریسم و جرایم قاچاق مواد مخدر و راه‌های فعال سازی توافق‌نامه امضا شده میان دو کشور در این زمینه‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

دو طرف امکان امضای توافق‌نامه‌های جدید را که به تقویت توانمندی‌ دو کشور برای مقابله با  تمام انواع تروریسمی که منطقه در معرض آن است، و مبارزه با جرم به ویژه قاچاق مواد مخدر، ارز و جنایات سازمان یافته و قاچاق اعضای انسان در راستای تقویت امنیت و ثبات منطقه را بررسی کردند.

نخست وزیر سوریه در این دیدار تاکید کرد تقویت ائتلاف استراتژیک میان سوریه و ایران و ارتقای محور مقاومت، طرح‌های دشمنان منطقه‌ را که به  دنبال برهم زدن امنیت و ثبات آن و غارت ثروت‌های آن و سلطه بر تصمیم‌گیری برای ملت‌هاست، شکست داد.

وی افزود این ائتلاف که پایه‌های آن را مرحوم حافظ اسد و امام خمینی(ره) رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران پایه‌گذاری کردند، و در سایه رهبران فعلی دو کشور توسعه و گسترش یافته است، موازنه استراتژیک را به منطقه بازگردانده و محور مقاومت را تقویت کرده است.

اللحام از مواضع ثابت و مستحکم ملت و رهبری ایران و حمایت آنها در ملت و رهبری سوریه تقدیر کرد و گفت پیروزی سوریه بر تروریسم، پیروزی دوستان سوریه و در راس آنها ایران و حتی پیروزی تمام جهان خواهد بود.

وی تصریح کرد راه حل سیاسی بحران سوریه را فقط سوری‌ها بدون دخالت یا دیکته‌های خارجی ایجاد خواهند کرد. الحلقی به اصرار برخی کشورهای خاص برای قاچاق و  توزیع مواد مخدر و گسترش جرایم و نشر افکار ویرانگر و جنایتکارانه میان جوانان منطقه برای مختل کردن قدرت نسل جدید برای کار و تولید و سازندگی اشاره کرد.

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران هم در این دیدار گفت آمریکا و رژیم صهیونیستی و تفکر تکفیری، دشمن منطقه و امت اسلامی هستند و به همین سبب ما باید با انسجام و همبستگی در جهان اسلام با آن مقابله کنیم، مقاومت، ایستادگی و همبستگی تنها راه رهایی ما از این واقعیت تلخ و دردناک است.

رحمانی فضلی از ایستادگی و مقاومت اسطوره‌ای ملت و دولت سوریه در مقابل تروریمس و محاصره اقتصادی ظالمانه تمجید و بر ادامه حمایت ملت و رهبری ایران از ملت و رهبری سوریه و تمایل دولت ایران برای مشارکت در مرحله بازسازی و سازندگی سوریه در آینده نزدیک تاکید کرد.

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران در پایان این دیدار در جمع خبرنگاران گفت این دیدار در چارچوب تقویت همکاری میان وزارتخانه‌های کشور ایران و سوریه و وضع برنامه عملی برای یادداشت تفاهم امضا شده میان دو طرف بود.

رحمانی فضلی افزود من حامل پیام آقای حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران برای رئیس جمهور بشار  اسد و نیز پیام حمایت از مسئولان سوری و ملت سوریه هستم و امیدوارم سوریه اهداف خود را با شکست دشمنانش محقق کرده و در  امنیت و صلح زندگی کند.

الشعار وزیر کشور سوریه هم تاکید کرد ایران و سوریه در یک سنگر واحد در مبارزه با تروریسم قرار دارند به همین سبب پشتیبانی ما از یکدیگر و هر آنچه به افزایش ایستادگی و مقاومت و پیروزی در برابر این توطئه بزرگ علیه سوریه منجر شود، طبیعی است.