ایران تنها مانع ورود تروریسم به آسیای مرکزی است

«قادر ملک‌اف» کارشناس علوم الهیات و رئیس مرکز تحلیلی مستقل «دین، حقوق و سیاست» قرقیزستان با اشاره به تنش‌های بوجود آمده میان ایران و عربستان گفت: درگیری تهران و ریاض ممکن است این بازی خطرناک به عواقب غیر قابل پیش‌بینی منجر شود.

این کارشناس معتقد است: در تضاد ایران و عربستان قطعا نیروهای خارجی نقش مؤثری را ایفا می‌کنند.

ملک‌اف عنوان کرد: واضح است درگیری اخیر در میان تهران و ریاض اهداف ژئوپلیتیکی آمریکا، یکی از بزرگ‌ترین بازیگران در منطقه را دنبال می‌کند.

این کارشناس قرقیز اضافه کرد: البته، قبل از این بین عربستان و ایران اختلافات وجود داشت اما به دلیل مصالح جهان اسلام روند دوستی با یکدیگر را پیش می‌بردند که به نظر می‌رسد اعدام شیخ «نمر باقرالنمر» و قطع روابط دیپلماتیک بین 2 کشور  مشکلاتی برای منطقه به وجود آورد.

وی در ادامه اظهار داشت: وضعیت دشوار در خاورمیانه با حضور مرض بزرگی با نام تروریسم را باید جدی گرفت چرا که سران سازمان‌های افراطی در جهان خواستار افزایش فضای فعالیت‌شان در کشورهای آسیای مرکزی هستند و تنها یک مانع انجام چنین اقداماتی را برای آنها دشوار می‌کند که آن هم ایران می‌باشد.

ملک‌اف تصریح کرد: احتمالا بازیگران خارجی از شبه‌نظامیان داعش و دیگر سازمان‌های تروریستی بین‌المللی برای ایجاد وضعیت بی‌ثباتی در ایران استفاده خواهند کرد تا بعد از آن نیز بتوانند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

این کارشناس علوم الهیات معتقد است: برای برقراری ثبات در روابط کشورهای اسلامی باید به اقدامات تحریک‌آمیز اهمیت ندهیم.