واکنش واشنگتن به توقیف دو ناوچه آمریکا توسط سپاه

پنتاگون ادعا می کند تماسش با دو ناوچه جنگی متعلق به نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس قطع شده است. به گفته پنتاگون ناوچه های آمریکایی از سوی دولت ایران بازداشت شده است و برای خروج از خلیج فارس آنها را تحت فشار قرار داده است.

پیتر کوک سخنگوی پنتاگون گفت: در تماس با مقامات ایران این اطمینان به آنها داده شده است که ناوچه ها بلافاصله آبهای خلیج فارس را ترک خواهند کرد.

آمریکا ادعا می کند ناوچه هایش بین آبهای مرزی بحرین و کویت در حال گشت زنی بودند که تماس آنها با پنتاگون قطع شد. گفته می شود ناوچه های آمریکایی د رحال آموزش ملوانان نیروی دریایی آمریکا بودند که به اشتباه وارد آبهای ایران می شوند.

بن رودز مشاور امنیت ملی کاخ سفید اظهار امیدواری کرده است که این مسئله بدون ایجاد هیچگونه تنشی بین مقامات دو کشور حل و فصل شود.

در همین حال جن ساکی گفت: اوباما در نطق سالانه به موضوع نظامیان بازداشت‌شده اشاره نمی‌کند. این مقام کاخ سفید تاکید کرد رئیس‌جمهور در نطق سالانه خود موضوع نظامیان بازداشت‌شده در خلیج فارس را مورد اشاره قرار نخواهد داد.

مدیر ارتباطات کاخ سفید تاکید کرد باراک اوباما در نطق سالانه‌اش که چند ساعت دیگر ایراد خواهد کرد اشاره‌ای به نیروهای نظامی آمریکایی که در خلیج فارس بازداشت شده‌اند نخواهد داشت.

همچنین یک مقام آمریکایى اعلام کرد اوباما در جریان بازداشت ۱۰ نظامی آمریکایی در خلیج فارس توسط سپاه پاسداران قرار گرفته و کرى هم با ظریف در ارتباط تلفنى است.

در پی توقیف شناورهای آمریکایی از سوی ایران، جان کری در تماسی تلفنی با محمدجواد ظریف درباره این موضوع گفتگو کرد. به گفته کری ورود ناوچه های آمریکایی به آبهای ایران اتفاقی بوده است.