الطیب زین العابدین، استاد علوم سیاسی در دانشگاه خارطوم می‌گوید اگرچه دولت سودان ادعا دارد اقدامش واکنشی به حمله به سفارت عربستان در ایران بود اما قطع رابطه "دلایل عمل‌گرایانه" داشته و در زمانی رخ داد که وضعیت اقتصادی کشور وخیم بود.

وی می‌گوید: "دولت به این نتیجه رسید که حتی در جهان عرب بسیار منزوی شده است، و تصمیم گرفت که وضعیت را عوض کند."

مقدی الجیزولی، یک تحلیلگر مستقل، نیز می‌گوید حرکت سودان به سمت ریاض یک "رابطه برای تسهیلات" بود، "فکر نمی‌کنم تعهد ایدئولوژیکی قدرتمندی وجود داشته باشد."

گاردین می‌نویسد اگرچه سودان خود دچار تنش‌های امنیتی زیادی است اما در نبرد ائتلاف به رهبری عربستان سعودی علیه یمن وارد شده و خود را متعهد ساخت.

سودان در ماه آگوست اعلام کرد که عربستان سعودی یک میلیارد در بانک مرکزی این کشور پس‌انداز کرده است. البته علی الصدیق، سخنگوی وزارت خارجه سودان، می‌گوید "روابط بسیار خوب" با ریاض انگیزه‌های مالی و اقتصادی نداشته است.

تحلیگران بسته شدن یک مرکز فرهنگی ایران در سپتامبر 2014 نیز دارای انگیزه‌هایی از همین نوع می‌دانند. منبعی در خارطوم می‌گوید: "انها این مرکز را بستند تا سیگنالی مثبت به عربستان سعودی بدهند."

بستن این مرکز زمانی انجام شد که اقتصاد کشور پس از 20 سال تحریم در وضعیت بدی بود و با جدایی سودان جنوبی در سال 2011 که سه چهارم ذخایر نفتی کشور را نیز با خود برده بود، بدتر نیز گشته بود.

جیزولی می‌گوید انگیزه اصلی روابط خارجی وضعیت "بانک سودان" است. وزیر سرمایه‌گذاری هفته گذشته به پارلمان اعلام کرد که سرمایه‌گذاری سعودی‌ها در این کشور 11 میلیارد دلار است.