تهدید های اجرا شدن برجام برای رژیم صهیونیستی

 روزنامه «الأخبار» لبنان در مقاله‌ای به قلم «حیدر علی» روزنامه‌نگار و نویسنده لبنانی به بررسی نتایج رفع تحریم‌ها از ایران در روزهای آینده و نگرانی رژیم صهیونیستی از این رویداد پرداخت.

این روزنامه می نویسد: با نزدیک شدن به اجرای رفع تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران در چارچوب توافق هسته‌ای، رژیم صهیونیستی نیز به نوبه خود وارد مرحله جدیدی از تأثیرات این توافق و پیامدهای آن بر امنیت ملی این رژیم خواهد شد و این مسئله، تهدیدها و فرصت‌هایی را در این توافق برای این رژیم در پی خواهد داشت.

این نویسنده می نویسد، با وجود اینکه توافق هسته‌ای، اجازه پیشرفت و گسترش قدرت نظامی و هسته‌ای ایران را به مدت ده سال نخواهد داد، ولی این مسئله باعث افزایش نگرانی «تل‌آویو» شده و موفقیت جمهوری اسلامی ایران در به دست آوردن مشروعیت بین‌المللی برای جایگاه خود به عنوان یک قدرت هسته‌ای به دنبال این توافق و به تبع آن، تاثیرات رفع تحریم‌های اقتصادی از ایران، موضوع و محور نگرانی‌های این رژیم می‌شود.

نویسنده این مقاله با اشاره به نگرانی رژیم صهیونیستی در ادامه تأکید می‌کند، رفع تحریم‌های اقتصادی، جایگاه نظام جمهوری اسلامی ایران را تثبیت کرده و منجر به افزایش قدرت اقتصادی، صنعتی و نظامی خواهد شد و این مسئله، همپیمان‌های ایران، به ویژه حزب الله را نیز تقویت خواهد کرد.

علی حیدر می‌نویسد: از طرفی بر مبنای قاعده خطر و سرنوشت مشترک، افزایش توانایی‌های ایران و محور مقاومت در کنار رژیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس فرصتی راهبردی برای رژیم صهیونیستی فراهم می‌آورد.

نویسنده این مقاله، با بیان اینکه همکاری رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در آینده تنها حدس و گمان نیست، تصریح می‌کند: مقامات ارشد این رژیم از جمله «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر  و سایر مسئولان این رژیم بارها از این همکاری سخن گفته‌ و کارشناسان و تحلیلگران به آن اشاره کرده‌اند.

این روزنامه لبنانی با اشاره به بحران ایجاد شده بین ایران و عربستان به دنبال اعدام شیخ «نمر النمر» و حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در ایران، می‌نویسد: این بحران برای سران رژیم صهیونیستی همان فرصتی است که این رژیم در پی تقویت ائتلاف و هماهنگی با نظام‌های عربی خلیج فارس علیه ایران بود.

 نویسنده این مقاله به یادداشت روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» اشاره می‌کند که به نقل از «دوری گلد» سرپرست وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، نوشته بود: تشدید تنش میان ریاض و تهران موجب شده تا تل‌آویو بیش از گذشته به بهبود روابط با عربستان امیدوار شود و رژیم صهیونیستی با هدف مقابله با نفوذ ایران و تهدید افراطی‌ها تلاش‌هایش را برای تحکیم روابط با کشورهای منطقه تشدید کرده است.

«الأخبار» به نقل از وال استریت ژورنال می‌نویسد، برخی نمایندگان پارلمان اسرائیل هم‌اکنون روابط آشکار با عربستان و دیگر کشورهای عربی را خواستارند و «زیپی لیونی» از نمایندگان ارشد اپوزیسیون در کنست و عضو اسبق کابینه اسرائیل گفته بود: «ما درک مشترکی از منطقه داریم. این می‌تواند مبنایی برای اتحاد [ما با کشورهای عربی] باشد».

این نویسنده لبنانی، ‌با اشاره به پیامدهای بحران ایران و عربستان و استفاده رژیم صهیونیستی از آن ادامه می‌دهد این بحران 3 سناریو در پی خواهد داشت:

 سناریو  اول بسیار افراطی است و امکان دارد به درگیری نظامی بین دو طرف منجر شود که به دنبال آن، خشونت در خاورمیانه بیشتر خواهد شد، ولی این احتمال بسیار کم است و دو طرف عجله‌ای برای آغاز جنگ مستقیم ندارند؛ زیرا ایران در سوریه و عربستان در یمن درگیر هستند.

سناریوی دوم که احتمال وقوع آن بسیار است، این است که درگیری ایران وعربستان در سطح پایینی باشد که در آن هر دو کشور اقدام به حمایت از هم‌پیمان‌های خود در منطقه کرده و به جنگ نیابتی و رقابت اقتصادی اکتفا کنند.

سناریو سوم که احتمال آن نیز کم است، این است که ایران و عربستان با میانجیگری قدرت‌های بزرگ به توافق برسند.

الأخبار در پایان می‌نویسد: درگیری کنونی بین ایران و عربستان، تداخل منافع رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی را در پی داشته است، به ویژه اینکه هر دو طرف، به ایران به چشم یک دشمن نگاه می‌کنند و رژیم صهیونیستی در این راستا می‌تواند به عربستان سعودی در مبارزه با محور افراط‌گرایی در سوریه و مقابله با اهداف هسته ایران کمک کند.