رویترز از پشت پرده مذاکره مخفیانه ایران و آمریکا می گوید

 خبرگزاری رویترز بر اساس اطلاعات به دست آمده از منابع خود، روند مذاکرات محرمانه نمایندگان آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها برای آزادی 4 زندانی آمریکایی را تشریح کرده است.

در این گزارش آمده که اوباما در همان روز اول پس از اعلام توافق وین، در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرده بود که تلاش‌ها برای آزادی زندانیان آمریکایی ادامه دارد ولی نباید آن را به توافق هسته‌ای گره زد تا ایرانیان در پی گرفتن امتیازات هسته‌ای بیشتر برآیند.

یک منبع آمریکایی گفته که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا هم پس از توافق وین به زیردستان خود گفته بوده که باید تلاش‌ها برای آزادی این 4 آمریکایی، دوچندان شود؛ البته چندین ماه پیش از صدور دستورات کری و اوباما، «برت مک‌گورگ» از مقامات وزارت خارجه آمریکا با یک نماینده ایرانی که نامش فاش نشده، در این خصوص مذاکره می‌کرده است.

در راستای آزادی 4 آمریکایی، مسئولان دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن با 12 ایرانی بازداشت شده در آمریکا دیدار می‌کنند و از آنها جویا می‌شوند که آیا پس از آزادی احتمالی، قصد بازگشت به ایران دارند یا خیر.

بر اساس اطلاعات منابع رویترز، آمریکایی‌ها از هفته پیش از آزادی این 4 نفر مطلع بوده‌اند زیرا جان کری هم روز پنج‌شنبه با اعضای بلندپایه کنگره تماس گرفته و آنها را از آزادی قریب‌الوقوع این افراد مطلع می‌کند.