روحانی بدون توجه به توصیه های لاریجانی  بودجه را ارائه کرد

گروه سیاسی- دولت شش بار برای ارائه لایحه بودجه به مجلس، وعده داد. اما دولت پنج بار خلف وعده کرد و ششمین وعده هم داده شد که زمان این وعده مشخص نشده بود.در نهایت بودجه امروز یکشنبه با 43 روز تاخیر به مجلس داده شد.

 

به گزارش افکارخبر،علی لاریجانی رئیس مجلس، محمدحسن ابوترابی و محمدرضا باهنر نواب رئیس مجلس و برخی از چهره های شاخص اقتصادی مجلس با توجه به فرصت کم مجلس تا پایان سال خواستار ارائه لایحه دو دوازدهم بودند تا مجلس ابتدا برای ماههای فروردین و اردیبهشت سال آینده بودجه مصوب کند و دخل و خرج کشور با مشکل مواجه نشود و بعد از تعطیلات نوروز سال 95 بقیه بودجه مصوب و نهایی شود.

 

حتی لاریجانی دیروز شنبه در جمع خبرنگاران ارائه بودجه دو دوازدهم از سوی دولت را، مورد تاکید قرار داد اما این تاکید لاریجانی و نمایندگان مجلس مورد عنایت دولت واقع نشد و دولت کار خود را انجام داد.

با توجه به انتخابات دهمین دوره مجلس در هفتم اسفند امسال و تعطیلی 2 هفته ای جلسات مجلس در این ایام، فرصت بررسی لایحه بودجه و برنامه ششم در مجلس بسیار کم است و نمایندگان برای تصویب بودجه باید جلسات فشرده داشته باشد.

یکشنبه 15 آذر ماه، سه شنبه هفدهم آذرماه، هفته دوم دی ماه دی ماه، هفته سوم دی ماه و سه شنبه 22 دی ماه پنج زمانی بوده است که دولت برای ارائه لایحه بودجه به مجلس اعلام کرد اما هیچ کدام از این وعده های دولت محقق نشده است.

در حالی دولت بودجه را ارائه نکر که افکار خبر روز 17 دی ماه در گزارشی از «ابهام در تحقق پنجمین وعده بودجه‌ای دولت» خبر داده بود.

تاخیر دولت در ارائه بودجه که از همان روز اول یعنی 15 آذر ماه که زمان قانونی ارائه بودجه است، از سوی لاریجانی رئیس مجلس تخلفت اعلام شد.

از آن روز تا کنون نمایندگاه در صحن مجلس در تذکراتی تخلف دولت در تاخیر لایحه بودجه را یادآور و خواستار ارائه لایحه بودجه می شدند.

اما نوبخت در زمان اعلام چهارمین و پنجمین وعده دولت اعلام کرد که لایحه بودجه آماده است و در روزهای یکشنبه 20 دی یا سه شنبه 22 دی ماه که مجلس اعلام آمادگی کند، بودجه به مجلس ارائه خواهد شد.

اظهارات نوبخت در حالی بیان شد که مجلس از همان 15 آذر ماه منتظر بودجه بود.

از طرف دیگر دوشنبه گذشته نیز در صحن مجلس نمایندگان تذکراتی داده و خواستار ارائه لایحه بودجه شدند.

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس در تذکر شفاهی در صحن علنی گفت: از آنجا که دولت لایحه بودجه سال 95 را در موعد مقرر به مجلس ارائه نداد است موظف است هنگام ارائه آن، بودجه چند دوازدهم را تقدیم مجلس کند.

سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس اول مجلس که اداره جلسه را برعهده داشت در توضیح این تذکر با قرائت ماده 188 آیین‌نامه داخلی مجلس تصریح کرد: چنانچه دولت در ارائه لایحه بودجه تاخیر کند باید علاوه بر ارائه آن لایحه بودجه چند دوازدهم را نیز به مجلس ارائه دهد و اینطور نشود که دولت پس از این همه تاخیر لایحه بودجه را بدون بودجه چند دوازدهم بیاورد.

با آنکه آمادگی مجلس دیروز مورد تاکید قرار گرفت اما باز بودجه ارائه نشد بطوریکه محمدرضا باهنر نائب رئیس دوم مجلس سه شنبه گذشته در صحن گفت: امیدواریم دولت بتواند یکشنبه هفته آینده 27 دی‌ماه لوایح بودجه سال 1395 کل‌کشور و برنامه ششم توسعه را تقدیم مجلس شورای اسلامی کند.

 

اولین خلف وعده دولت به مجلس

دولت تا قبل از 15 آذر ماه اعلام می کرد که بودجه در موعد مقرر یعنی روز یکشنبه 15 آذر ماه به مجلس ارائه می شود.

اما این وعده دولت به مجلس محقق نشد و دولت خلف وعده کرد.

محمدباقرنوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بعدازظهر همان روز یکشنبه در مصاحبه ای با اشاره به تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه به مجلس گفت: کار تدوین پیش نویس لایحه بودجه 95 و برنامه ششم در دولت به پایان رسیده و امروز نیز می‌توانستیم لایحه بودجه را به مجلس ارسال کنیم اما با توجه به اینکه مجلس نظر به ارسال لایحه بودجه و برنامه ششم به طورهمزمان داشت،‌ تاخیر در ارسال این دو لایحه رخ داد.

نوبخت در حالی از قول مجلس به ارسال لایحه بودجه و برنامه ششم به طورهمزمان، نظر داد که علی لاریجانی رئیس مجلس عدم ارائه به موقع لایحه بودجه را تخلف دانست.

دومین خلف وعده دولت به مجلس

اما نوبخت بعدازظهر همان روز به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس رفت و وعده دیگری به نمایندگان داد.

آنطور که غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت و همشهری نوبخت بعد از آن جلسه اعلام کرد،  قرار شد لایحه بودجه روز سه شنبه هفدهم آذر توسط حسن روحانی رییس جمهوری به مجلس تقدیم و لایحه برنامه ششم توسعه نیز در هفته آینده به مجلس ارایه شود.

اما این وعده هم محقق نشد. سه شنبه سپری شد. روحانی نرفت به مجلس و لایحه ای هم تقدیم نشد.

سومین خلف وعده

نوبخت این بار روز سه شنبه هفدهم آذر ماه در نشست خبری هفتگی خود بجای یادآوری خلف وعده های دولت، تاخیر دولت گذشته در ارائه لایحه بودجه را یادآوری کرد.

اما این بار وی وعده داد که بودجه طی دو الی سه هفته آینده به مجلس ارائه شود.

وی در واقع رسما از تاخیر 23 روزه ارائه لایحه بودجه خبر داد.

طبق گفته نوبخت دولت این بار وعده داده در هفته دوم دی ماه بودجه را به مجلس ارائه کند.

اما هفته دوم دی ماه مجلس تعطیل بوده و جلسه نداشت. پس این وعده نیز محقق نشد.

وعده چهارم

وعده چهار دولت به مجلس هفته سوم دی ماه بود و دولت برای چهارمین بار به قول خود عمل نکرد.

 پنجمین وعده دولت

وعده پنجم دولت برای ارائه بودجه امروز سه شنبه آینده 22 دی ماه بود که بودجه تا پایان امروز هم به مجلس ارائه نشد.

دولت در حالی پنج بار به وعده خود عمل نکرد که نوبخت روز سه شنبه هفدهم آذر ماه در نشست خبری هفتگی خود بجای یادآوری خلف وعده های دولت، تاخیر دولت گذشته در ارائه لایحه بودجه را یادآوری کرد این در حالی است که دولت روحانی در تاخیر ارائه لایحه بودجه دست کمی از دولت گذشته ندارد.

ششمین خلف وعده دولت

نوبخت دیگر دست خود را برای ارائه لایحه بودجه باز گذاشت و این بار دیگر زمان تعیین نکرد تا هر وقت دولت خواست بودجه را ارائه کند.

وی روز سه شنبه گذشته نیز گفته که لایحه بودجه 95 و لایحه برنامه ششم هر یک چاپ شده‌اند و احتمالاً بعد از اجرای برجام تقدیم مجلس می‌شوند.

 نوبخت در همان روز 15 آذر ماه هم گفته بود که امروز نیز می‌توانستیم لایحه بودجه را به مجلس ارسال کنیم. اما هنوز دولت نتوانست بودجه را به مجلس بدهد.