خبرگزاری رویترز ساعات اولیه روز یکشنبه به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی  گفت: ایران از امروز به 50 میلیارد از مجموع 100 میلیارد دارایی بلوکه شده خود دسترسی می‌ یابد.

 

از سوی دیگر نشریه صهیونیستی جروزالم پست نیز نوشت: یک مقام آمریکایی اعلام کرده است که ایران از امروز به 50 میلیارد دلار از مجموع 100 میلیارد دلار دارایی بلوکه شده خود دسترسی می یابد.

این مقام آمریکایی گفت که ایران از امروز به 50 میلیارد از مجموع 100 میلیارد دارایی بلوکه شده خود دسترسی می‌یابد.

وی با بیان اینکه بیش از 400 فرد و شرکت از فهرست تحریم‌ها خارج شده‌اند به گفته وی، این افراد در آنچه حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر خواند مشارکت نداشته‌اند.


روایت های مختلف از دلارهای بلوکه شده، از 28 تا 150 میلیارد دلار

برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که مجموع 28 میلیارد دلار طلب ایران از هند و کره و امارات و ژاپن، وجود 12میلیارد دلار پول بلوکه شده در آمریکا و 35میلیارددلار در اروپا و 22میلیارد دلار در چین حدود 97میلیارد دلار می شود که مشخص نیست رقم 35 میلیارد دلار مربوط به سرمایه گذاری نفت توسط شرکت نیکو، در دل این ارقام است یا جداگانه است

در حالی که پیش از جمع بندی مذاکرات هسته ای و اعلام توافق، برخی کارشناسان به آزادسازی حدود 120 تا 200 میلیارد دلار پول های بلوکه شده ایران در خارج کشور و کشورهای چین، هند، ژاپن، کره، آمریکا، اروپا و... اشاره کرده اند اما مسوولان اقتصادی از جمله رئیس کل بانک مرکزی و وزیراقتصاد و دارایی، رقم بالای 100 میلیارد دلار را اغراق آمیز اعلام کرده ند.

پیش از این  برخی مقامات، رقم پول های بلوکه شده را بین 60 تا 180 میلیارد دلار اعلام کرده بودند و جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز رقم را حدود 45 میلیارد دلار و رئیس سابق سازمان سیا 150 میلیارددلار برآورد کرده بودند.

برخی منابع نیز برآوردها و گمانه‌زنی‌های مختلفی در مورد رقم پول‌های بلوکه شده داشتند و از وجود 120 تا 200میلیارد دلار پول‌های بلوکه شده ایران بابت صادرات نفت و تجارت ایران با کشورهای دیگر خبر داده بودند، اما رییس کل بانک‎مرکزی اعلام کرد که از محل فروش نفت ۶ میلیارد دلار در هند داریم و ۲۲میلیارد دلار از اموال بانک مرکزی نیز در ژاپن، کره و امارات موجود است که پس از رفع تحریم‎ها آزاد می‌شود.

جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز در این زمینه اعلام کرده بود که درآمد نفتی و ارزی ایران به دلیل تحریم ها و کاهش قیمت نفت از 120 میلیارد دلار در سال به 40 تا 50 میلیارد دلار و متوسط 45 میلیارد دلار در سال کاهش پیدا کرده است.

جان کری رقم پول های بلوکه شده را 45 میلیارد دلار اعلام کرده است.

کاظم جلالی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی رقم دارایی‌های بلوکه شده را 60 میلیارد دلار اعلام کرده است

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی نیز میزان دارایی‌های بلوکه شده ایران تنها در چین را 22میلیارد دلار عنوان می‌کند.

پایگاه خبری دبکا وابسته به رژیم صهیونیستی نیز پیشتر گزارش داده بود که اگر دولت آمریکا تصمیم بگیرد 12میلیارد دلار دارایی ایران در آمریکا را از حالت مسدود شده خارج کند، اروپا نیز 35 میلیارد دلار دیگر را آزاد می کند