اجرای برجام زمینه‌ساز همکاری‌های جدید منطقه‌ای است

 علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار فالح فیاض مشاور امنیت ملی عراق اظهار کرد: عراق متحد و یکپارچه به زودی به جایگاه واقعی خود در عرصه های سیاسی، اقتصادی و امنیتی در سطح منطقه‌ای و بین المللی باز می گردد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی موفقیت های مستمر ارتش و نیروهای مردمی عراق در مقابله با تروریسم تکفیری را حاصل افزایش انسجام سیاسی و امنیتی، نفوذ مرجعیت آگاه و پیش رو و درایت رهبران هوشمند و مقاومت مردم صبور این کشور دانست.

وی با تاکید بر اولویت های راهبردی جمهوری اسلامی ایران در زمینه روابط همه جانبه با همسایگان گفت: اجرایی شدن برجام و رفع برخی محدودیت های غیرقانونی در مناسبات خارجی ایران، زمینه ساز برداشتن گام های جدید در همکاری های منطقه ای و بین المللی است.

شمخانی تاکید کرد: متاسفانه برخی کشورهای منطقه ای، همگام با دشمنان قسم خورده جهان اسلام، ضمن حرکت در خلاف جریان جهانی همکاری با جمهوری اسلامی ایران تنها به دنبال برافروختن آتش اختلافات فرقه ای و مذهبی هستند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تروریسم را اصلی ترین تهدید صلح و امنیت جهانی عنوان و تصریح کرد: امروز و از مسیر ارزیابی اقدامات و اظهارات کشورهای مختلف، فاصله ادعا تا مقابله واقعی با تروریسم به خوبی روشن شده است.

شمخانی در پایان ضرورت تسریع در اجرایی شدن فعالیت کمیته مشترک هماهنگی برای اجرای معاهده مرزی ایران و عراق را مورد تاکید قرار داد و گفت: فعال شدن این کمیته و حل و فصل مسایل موجود می تواند نقش موثری در شکوفایی اقتصادی در مناطق مرزی دو کشور و توسعه مناسبات تجاری مرزی میان ایران و عراق داشته باشد.

فالح فیاض مشاور امنیت ملی عراق نیز در جریان این دیدار با تبریک موفقیت ارزنده جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماسی و اجرایی شدن برجام اظهار داشت: امروز نقش راهبردی و بی بدیل ایران مقتدر و با ثبات در ایجاد صلح و امنیت در منطقه بر همگان اثبات شده است.

وی با ارایه گزارشی از موفقیت های اخیر ارتش و نیروهای مردمی این کشور در آزادسازی الرمادی و وارد آوردن لطمات سنگین به تروریست های تکفیری افزود: مجموعه شرایط برای اجرای مراحل نهایی نابودی جریان های تروریستی در عراق و پاکسازی کامل خاک این کشور از لوث وجود تروریست های داعشی فراهم شده است.

مشاور امنیت ملی عراق با ابراز امیدواری در خصوص توسعه مناسبات اقتصادی، امنیتی و فرهنگی میان دو کشور و مشارکت بیش از پیش جمهوری اسلامی ایران در بازسازی زیرساخت های صدمه دیده کشور عراق اظهار داشت: روابط استثنایی و سازنده میان ایران و عراق می تواند به عنوان الگویی موفق در مناسبات میان سایر کشورهای منطقه تعمیم یابد.