بستن پرونده PMD راه ادامه برجام است
 
 
 

به گزارش افکارخبر به نقل از فارس، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت در حاشیه مراسم پاسداشت مقام شهدای دانشگاه شهید بهشتی و سالگرد شهادت شهید شهریاری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص تشکیل هیات نظارت بر برجام در شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: شورای نظارت بر برجام تشکیل شده و مهم‌تر از اعضا این است که جلسات مرتبی دارد و درچارچوب وظایف بر امور نظارت می‌کند.

شمخانی در خصوص گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی و اینکه اگر اختلالی توسط آژانس ایجاد شود، گفت: اصولا نباید اسمش را اختلال بگذاریم. ایران برمبنای مدیرکل آژانس نهایت همکاری را برای شفاف‌سازی سوالات، موضوعات و مکان‌هایی که قسمت عمده ای از آن گزارشات وهمی مبتنی بر خواسته‌های سرویس‌های امنیتی بود را داشته است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: ایران دراین مقطع به شدت همکاری و شفاف‌سازی کرد و سطح همکاری‌ها به نحوی بود که کارشناسان آژانس از نظر استاندارد بودن و پاسخگو بودن این همکاری را تایید کردند.

شمخانی اظهار داشت: در آینده نزدیک آژانس گزارشی را در رابطه مسائل هسته‌ای ایران که مفهوما به PMD مشهور است که البته از دیدگاه ما همان مسائل گذشته است ارائه خواهد داد.

وی با اشاره به اظهارنظر آمانو گفت: براساس گفتار آمانو این گزارش یک گزارش خاکستری و روشن خواهد بود اما هیچ ابهامی در آن نیست و جمهوری اسلامی ایران همانطور که در گزارش اخیر آژانس آمده است هیچ انحرافی غیر صلح‌آمیز بودن در روند هسته‌ای خود نداشته است.

شمخانی ادامه داد: آن گزارش بسترساز قطعنامه شورای حکام خواهد بود و آنچه پرونده مسائل گذشته را می‌بندد قطعنامه شورای حکام است یعنی 1+5 قسمت تشکیل‌دهنده شورای حکام است که امیدواریم به وظیفه خود عمل کرده و پرونده را ببندد.

دبیر شورای عالی امنیت خاطرنشان کرد: براساس ابلاغیه تاریخی رهبری همه مسئولان جمهوری اسلامی ایران بر این باورند که همزمان هم نمی‌شود خدا را داشت و هم خرما را یعنی هم برجام و هم عدم بستن پرونده PMD. لذا راه ادامه برجام بستن PMD است.