تاثیر برجام روی بازار جهانی/بازار در شرف رکود

 به نقل از رویترز، در حالی‌که بازار در مقابل افزایش صادرات نفت ایران پس از لغو تحریم‌ها مقاومت می‌کند، قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه به کمترین رقم از سال 2003 رسید.

ناظر فعالیت‌های هسته‌ای سازمان ملل روز شنبه اعلام کرد تهران به تعهدات خود برای کاهش فعالیت‌های هسته‌ای‌اش عمل کرده است و آمریکا بلافاصله تحریم‌هایی که صادرات نفت ایران را از 2 میلیون بشکه در روز به یک میلیون کاهش داده بود، لغو کرد.

ایران روز شنبه اعلام کرد که آماده است تا صادرات نفت خود را 500 هزار بشکه در روز افزایش دهد.

تحلیلگران بانک بارکلیز گفتند: «صادرات نفت ایران در زمان بسیار بدی افزایش یافت.» مازاد جهانی مزمن برابر با یک میلیون بشکه یا بیشتر نفت در روز قیمت نفت را از نیمه 2014 تاکنون 75 درصد و از ابتدای سال 2016 بیش از یک چهارم کاهش یافت.

نگرانی در مورد بازگشت ایران به بازارهای جهانی، قیمت نفت برنت را تا 27.67 دلار در هر بشکه کاهش داد که کمترین رقم از سال 2003 به شمار می‌رود. در لحظه انتشار این خبر قیمت نفت برنت با 2.87 درصد کاهش نسبت به روز جمعه بشکه‌ای 28.11 دلار فروخته شد.

قیمت نفت خام آمریکا نیز در ساعت اولیه شروع به کار معاملات به 28.36 دلار کمترین رقم از سال 2003 تاکنون رسید اما در حال حاضر  با 2.58 درصد کاهش نسبت به روز جمعه بشکه‌ای 28.66 دلار معامله شد.

با این حال تحلیلگران و تاجران این کاهش قیمت‌ها را هیجانی و بدون تفکر می دانند چراکه بلندپروازی ایران برای صادرات 500 هزار بشکه در روز را خیلی واقعی نمی‌دانند.

ویرندرا چواهان تحلیلگر بازار در این‌باره گفت: «اگر شما اظهارات ایران در 12 تا 18 ماه گذشته را دنبال کنید، مقامات ایرانی پیش‌بینی کردند که صادرات نفت این کشور به محض لغو تحریم‌ها یک میلیون بشکه در روز افزایش یابد.»

تحلیلگران انتظار دارند که احیای کامل زیرساخت صادراتی ایران زمان ببرد اما این عضو اوپک حداقل 12 نفتکش غول‌پیکر پر و آماده برای فروش دارد و تاجران معتقدند که قیمت نفت بیشتر کاهش می‌یابد.