ابتکار: روابط آتی با آمریکا بستگی به اجرای برجام دارد

«معصومه ابتکار» معاون معاون رییس جمهور ایران و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌‌وگو با نشریه انگلیسی «گاردین» نسبت به روابط آتی ایران با غرب به ویژه آمریکا ابراز نظر کرد.

ابتکار در این گفت‌و‌گو ابراز داشت ، رفع تحریم‌ها موفقیت دیپلماسی و مذاکرات بود و شواهد مستحکمی  وجود دارد که ایران می‌تواند بسیاری از ستیزهای مهم بین‌المللی را بدون استفاده از نیروی نظامی و تنش رفع کند.

وی در بخشی دیگر از این گفت‌‌وگو افزود که عملکرد آمریکا در دوره پسابرجام تعیین کننده طیف بیشتری از روابط امن دوجانبه بین تهران و واشنگتن است.

وی در پاسخ به سئوالی درباره سفر احتمالی وزیر خارجه آمریکا به تهران برای اولین بار بعد از انقلاب گفت: «فکر می‌کنم که چگونگی اقدام‌های آینده آمریکا در اجرای توافق هسته‌ای در ابعاد و جنبه‌های مختلف بسیار ممهم است. البته اشتیاق زیادی بین شرکت‌های آمریکایی و بخش خصوص این کشور  برای تعامل با ایران وجود دارد. همچنین فکر می‌کنم که اشتیاق زیادی در بین بخش‌های خصوصی و علمی در ایران نیز در این زمینه  وجود دارد. من فکر می کنم وجود خواهد داشت دیپلماسی عمومی بسیاری وجود خواهد داشت است، اما شاید شاهد خیل عظیم رفت و آمد گردشگران باشیم.»

معاون رییس جمهور ایران به گاردین گفت که مهمترین موضوعی که  دولت روحانی با آن مواجه خواهد داشت ، انتخابات ما فوریه پارلمان و مجلس خبرگان است .

ابتکار در این زمینه گفت: «نگرانی‌هایی در زمینه فرآیند بررسی و تفحص شورای نگهبان وجود دارد و امیدواریم که بتوانیم بر نگرانی‌ها غالب شویم. همه چشم انتظار انتخابات عادلانه و رقابت سالم هستند و این مهمترین موضوعی است که ما در پیش داریم. دولت در پی اطمینان یافتن از انجام درست انتخابات بر اساس قانون و اصولی است که ما برای چشم انداز دموکراسی در کشور داریم.»