اینکه چرا اصلاح‌طلبان بر عکس گفته‌ی آقای اِلویری با افکار عمومی، صداقت به خرج نمی‌دهند به شدت محل سؤال و تأمل است.

اگر بسیاری از اصلاح‌طلبان کاندیدا نشده‌اند! پس اینهمه گریه و مویه و اعتراض جریان خاص دقیقاً برای ردّ صلاحیت چه کسانی است؟!

و چرا آقای احمد خرّم از این گفته است که «ما به برخورد خشن معتقد نیستیم. معتقدیم با راه‌های مسالمت‌جویانه باید با این مسئله مواجه شد»!؟ و چرا آقای حسین مرعشی خواستار ورود رئیس‌جمهور روحانی به مسئله تأیید صلاحیت‌ها شده است؟!

از طرف دیگر آیا چهره‌هایی همچون خود آقای الویری و ایضاً آقایان منتجب‌نیا، رهامی، میرلوحی، معین، اصغرزاده، هاشمی، حضرتی، اطاعت، حق‌شناس و... –فقط در تهران- بسیاری از اصلاح‌طلبان محسوب می‌شوند یا خیر؟! و اگر محسوب می‌شوند چرا بر خلاف گفته آقای الویری و گفته قبلی اصلاح‌طلبان، سونامی ثبت نام به راه انداختند و بدون عذرخواهی و برائت از فتنه سال 88 داوطلب کاندیدتوری شدند؟!

نکته بعدی این است که ثبت نام کردن یا نکردن اساساً با مسئله حسن نیت متداخل نیست و ربط و انطباقی با آن ندارد.

حسن نیت در اعلام برائت از فتنه سال 88 و رفتارهای معارض علیه نظام بود که البته متأسفانه هیچ‌یک از اصلاح‌طلبان ستادی آنرا انجام ندادند و عمده آنها فقط به ثبت نام در انتخابات بسنده کردند!

قابل تأمل آنکه جریان خاص حتی قبل از موعد ثبت نام‌ها و اعلام صلاحیت‌ها نیز کراراً اعلام کرده بود که قصد دارد برای رفع سوء تفاهمات سال 88 در انتخابات شرکت کند و نگفته بود که شرط مقدم یعنی عذرخواهی و برائت از فتنه بزرگ آن سال را فعلاً به کناری نهاده است...

گفتنیست، هیئت‌های نظارت شورای نگهبان در جریان بررسی صلاحیت داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی، رکورد تأیید صلاحیت را در تمام انتخابات‌های گذشته جابه‌جا و بیش از 4 هزار و 700 داوطلب را در سراسر کشور تأیید صلاحیت کردند.

غیر از اصلاح‌طلبان ستادی، تعداد کثیری هستند که مشی اصلاح‌طلبی دارند و البته در میان تأیید صلاحیت شدگان نیز دیده می‌شوند.

با این حال اما به نظر می‌رسد اعتراضات چهره‌های جریان سیاسی خاص به مسئله ردّ صلاحیت‌ها به هیچ وجه شامل این عده و چهره‌های جوان اصلاح‌طلب نیست بلکه منظور آنها از ردّ صلاحیت 99 درصدی اصلاح‌طلبان، به پیرمردها و بازماندگان دهه‌های شصت و هفتاد جناح چپ اشاره دارد.

جریان خاص در قضیه تشکیل حزب ندا و تجمیع جوانان اصلاح‌طلب در آن نیز به هیچ وجه رفتار و نظر مثبتی را از خود بروز نداد و به انحاء مختلف به انتقاد از این حزب جدید‌الولاده پرداخت.

انتقادات اصلاح‌طلبان از جوانان تا آنجا پیش رفت که حتی لیدر دولت اصلاحات نیز در واکنش به تشکیل حزب ندا از عبارت «زنده باد مخالف من»! استفاده کرد.

جریان خاص در حالی از چیزی به نام «ردّ صلاحیت گسترده»! «اجحاف» و «عدم رعایت حق‌الناس» سخن می‌گوید که به نظر می‌رسد منظور آنها صرفاً عدم تأ‌یید صلاحیت چهره‌های ستادی این جریان است نه دیگران.