پیام رهبر ایران موضع روشنی برای داخل و خارج ایران دارد

دکتر «حسن العَمری» حقوقدان و رئیس سازمان حقوق بشری «دیوان» در ژنو سوئیس، از موضع آیة الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره حادثه سفارت عربستان در تهران استقبال کرد.

حسن العَمری گفت: شکی نیست که این موضع رهبر ایران موضعی مسئولیت‌پذیرانه است و معانی مهمی در خود دارد همچنانکه پیامی روشن برای داخل و خارج ایران دارد.

العَمری گفت: این موضع نشان می‌دهد که ایران به قوانین و معاهده‌ها و عرف بین‌الملل احترام می‌گذارد.

رهبر انقلاب امروز در سخنانی در جمع دست‌اندرکاران انتخابات دهمین دوره مجلس و پنجمین دوره مجلس خبرگان تأکید کرد: «نباید به صرف یک اتفاق بسیار بد و غلط همچون حمله به سفارت عربستان، پای حزب اللهی ها و جوانان مؤمن و انقلابی را وسط بکشند... حمله به سفارت عربستان و انگلیس، هر دو به ضرر کشور و اسلام است... » (جزئیات بیشتر).

این حقوقدان عربستانی در پاسخ به این سوال که «دولت عربستان چگونه با این موضع روبه‌رو می‌شود و آن را چگونه تحلیل می‌کند؟» گفت: متاسفانه دولت عربستان دنبال تشدید وضعیت با ایران و مچ‌گیری است تا از مسئولیت اشتباهات داخلی فرار کند.

العَمری که از معارضان سعودی است افزود: همچنین عربستان در تلاش است تا توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای غربی را خراب کند. برای همین برداشتش [از این موضع رهبر ایران] اشتباه خواهد بود و فکر می‌کنم اینچنین اظهاراتی را نوعی پیروزی برای خود محسوب خواهد کرد تا افکار عمومی داخل عربستان و جهان عرب را بیشتر [علیه ایران] تهییج کند.

او در پایان، این پرسش که «پس راه حل برای ایران و عربستان چیست؟ راه حلی که مرضی طرفین باشد؟»، اشتباه خواند و گفت: باید بدانید که عربستان این روزها دچار بحرانی واقعی است. عربستان امروز در جنگ یمن گیر کرده و از توافق هسته‌ای و افزایش نفوذ و قدرت ایران ترسیده است پس سوال از راه حلی که مرضی طرفین باشد، بجا نیست، سوال این است که عربستان چگونه می‌خواهد با ایران همزیستی کند؟

العَمری افزود: سوال این است که عربستانی که در دولت‌های پیشین خود که قدرت، کم و بیش در دست برخی افراد عاقل بود، نتوانست با ایران همزیستی داشته باشد، چطور می‌تواند با حکومت جدید متهور، با ایران همزیستی کند؟ من اصلا انتظار آرامش ندارم با این دولت کنونی در ریاض.

حسن العمری از حقوق‌دانان عربستان و خارج از این کشور است و هم‌اکنون ساکن ژنو در سوئیس و رئیس مرکز حقوقی «دیوان» است.