غربی ها میگفتند ایران حق ندارد انرژی هسته ای داشته باشد

 علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که برای شرکت در یازدهمین اجلاس اتحادیه بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی به عراق سفر کرده است، صبح امروز (یکشنبه 4 بهمن ماه) در این اجلاس به سخنرانی پرداخت که متن آن بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

آقای رئیس

عالیجنابان

خانم ها و آقایان

از دولت و مردم عراق به خاطر میهمان نوازی گرمشان و همچنین سازماندهی خوب این کنفرانس مهم تشکر و سپاسگذاری می کنم، همچنین ریاست جناب آقای سلیم الجبوری رئیس مجلس عراق بر یازدهمین اجلاس اتحادیه بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی را تبریک گفته و برای ایشان در انجام این مسئولیت خطیر آرزوی موفقیت می نمایم. امیدوارم نشست امسال در نیل به اهداف خود به ویژه ارتقا و تحکیم اخوت و همبستگی میان مردم کشورهای اسلامی موفق بوده و گام های موثری را در حل مشکلات جهان اسلام بردارد.

همکاران محترم امروز در شرایطی گردهم آمده ایم که جمهوری اسلامی ایران پس از 12 سال مقاومت در مقابل زورگویی آمریکا و قدرت های غربی پس از چند سال مذاکره با گروه 1+5 توانست یکی از پرفراز و نشیب ترین مقاطع تاریخی خود را پشت سر بگذارد و حقوق هسته ای خود را تثبیت نماید. توافق هسته ای در واقع پیروزی دیپلماسی و نفی تهدید و تحریم بود که به کارآمدی راهکارهای مسالمت آمیز حل و فصل اختلافات بیش از پیش به منصفه ظهور گذاشت.

اجرای رسمی این توافق که طی روزهای اخیر اعلام گردید فصل نوینی را برای ارتقای همکاری میان ایران و سایر کشورهای منطقه خاورمیانه گشوده است. جمهوری اسلامی ایران بار دیگر اراده خود مبنی بر تحکیم و تقویت همکاری با همسایگان در خلیج فارس و کل منطقه را یادآور شده و بر این باور است که کشورهای منطقه با همکاری جمعی و با بهره گیری از شرایط پس از اجرای توافق وین می تواند گام هایی اساسی جهت رفع تهدیدات مشترک از جمله تروریسم و افراط گرایی و نیز کمک به توسعه و پیشرفت منطقه بردارد.

آقای رئیس

امروزه افراط گرایی، تروریسم و فرقه گرایی به خطری بزرگ برای صلح و ثبات منطقه ای و بین المللی تبدیل شده است. این پدیده که محصول  رفتارهای مداخله جویانه و غیرمسئولان برخی بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا می باشد، صدمات جبران ناپذیری را بر پیکر امت اسلامی وارد کرده است. امروز سوریه، عراق، یمن، لبنان، مصر، افغانستان، لیبی و تعدادی دیگر از دولت های اسلامی شدیداً از پیامدهای ناگوار و تاثربرانگیز افراط گرایی و تروریسم متاثر شده اند. این امر ضرورت مقابله با این پدیده را در ابعاد منطقه ای و بین المللی یادآور می شود.

جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که مقابله با تروریسم و افراط گرایی نیازمند اراده واقعی و همکاری ایدئولوژیک منطقه ای و فرامنطقه ای می باشد. بدین منظور مقابله با خاستگاه های ایدئولوژیک افراطی گرایی و نیز توقف حمایت مالی و تسلیحاتی و آموزشی از تروریست ها از اهمیت و اولویت برخوردار می باشد.

آقای رئیس

همکاران محترم

اعدام شیخ نمر روحانی مظلوم و صلح طلب سعودی ناقض موازین بین المللی و حقوق بشر و آزادی بیان و عقیده می باشد. این اقدام منجر به تشدید افراط گرایی، ایجاد تفرقه و تشدید اختلافات میان کشورهای اسلامی می شود. جمهوری اسلامی بر ضرورت اتخاذ اقدامات هماهنگ از سوی کشورهای منطقه جهت مقابله با سیاست های مبتنی بر طایفه گرایی تاکید دارد. بی تردید مجالس کشورهای اسلامی مسئولیتی سترگ برعهده داشته و می توانند نقش مهمی را ایفا نمایند.

چند سال است که تروریسم در سوریه ماجراجویی می کند، در ابتدا به عنوان حمایت از دموکراسی در کشورها از تروریست ها در سوریه حمایت می کردند، اما در عراق آیا دموکراسی وجود نداشت که تروریست ها به عراق هجوم آوردند و چندین شهر را تصرف کردند و مردم را آواره نمودند؟ این امر نشان می دهد آنها به دنبال دموکراسی نبودند و آنها به دنبال امر دیگری بودند که به هدف خود نرسیدند. در یک نگاه کلی اینگونه ماجراجویی ها و بهم ریختگی ها امنیتی در منطقه تنها منجر به عقب افتادگی کشورهای اسلامی و ایجاد فضای تنفسی برای رژیم صهیونیستی می شود. جمهوری اسلامی ایران از ابتدا راه حل بحران سوریه را سیاسی می دانست و نه نظامی و امیدوارم از طریق مذاکرات این مشکل حل شود.

خانم ها و آقایان

آنچه امروز در یمن می گذرد یک تراژدی تمام عیار انسانی را رقم زده است. حمله نظامی به این کشور نه تنها باعث بروز فجایع انسانی گردید بلکه انهدام زیرساخت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در پی داشته است. متاسفانه کشورهایی که هیچ گاه کوچکترین اقدامی علیه رژیم صهیونیستی به عمل نیاورده اند، از زمان آغاز تهاجم نظامی خود به یمن هزاران موشک و بمب را بر سر مردم بی دفاع این کشور ریخته اند. این مسئولیت مهم بر عهده ما است تا با اقدام جمعی و هماهنگ مانع از ریختن خون مسلمانان بیگناه در یمن شویم.

جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که بحران یمن راه حل نظامی نداشته و راهکار سیاسی و گفت وگوی یمنی یمنی با مشارکت همه احزاب، گروه ها و جریان های سیاسی و اجتماعی زیر نظر سازمان ملل متحد و تشکیل دولت وحدت ملی تنها راه عبور از بحران جاری و جلوگیری از تشدید فجایع انسانی در یمن می باشد.

جمهوری اسلامی از تلاش های سازمان ملل در این زمینه حمایت می کند.

آقای رئیس

بدون شک اشغال و ادامه نقض حقوق اساسی فلسطینیان همچنان در صدر بزرگترین مشکلات خاورمیانه و جهان قرار دارد و اقدامات این رژیم در نقض مداوم و مکرر قوانین بین المللی و نقض حقوق بشر در سرزمین های اشغالی، افزایش نفرت را در پی داشته است.

رژیم صهیونیستی در بیش از 6 دهه گذشته در سایه سکوت و یا فقدان اقدام موثر از سوی مجامع بین المللی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد ضمن استمرار سیاست های تجاوزکارانه ضد انسانی و غیرقانونی خود، فهرست طولانی از اقدامات ناقض حقوق بشر را در برابر ملت فلسطین مرتکب شده است.

به منظور پایان بخشیدن به جنایات رژیم صهیونیستی نهادهای بین المللی به ویژه پارلمان های کشورهای اسلامی وظیفه خطیری برعهده داشته و انتظار می رود اقدامات موثرتری را در کاهش مسائل و مشکلات فلسطینیان به ویژه پایان دادن به رنج ها و آلام مردم آن منطقه انجام دهد.

ما معتقدیم که حل نهایی بحران مزمن فلسطین  از طریق اتخاذ رویکردی اساسی و جامع و توجه به حقوق مشروع و غیرقابل انکار فلسطینیان برای تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف میسر خواهد بود.

در پایان امیدوارم این نشست بتواند با هم اندیشی و تشکیک مساعی هیات های پارلمانی کشورهای اسلامی گام های عملی جهت کاهش آلام مردم مظلوم منطقه به خصوص مردم عراق، سوریه و یمن برداشته و به ایجاد صلح و ثبات در منطقه کمک نماید.