پس از نهایی شدن ساز و کار اجرایی کردن برنامه جامع اقدام مشترک و رفع تحریم‌ها، بسیاری از کشورهای صاحب سبک در حوزه نظامی به دنبال انعقاد قرارداد نظامی با ایران هستند.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده در صورتی تجهیزات نظامی می‌خرد که تولید مشترک آن در داخل عملیاتی شود و صرفا به دنبال خرید تجهیزات نظامی نیست ؛ چرا که در تولید محصولات نظامی عملکرد خوبی در 10 سال اخیر برجای گذاشته است.

اما احتمال انعقاد قراردادهای تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران با برخی کشورهای صاحب سبک نظامی همچون فدراسیون روسیه و فرانسه خشم مقامات و رسانه های اسرائیلی  را برانگیخته  و آن ها تلاش می‌‎کنند که به برخی نگرانی‌ها دامن بزنند.

**نگرانی اسرائیل از خرید جنگنده "سوخو 30"

 روزنامه صهیونیستی "یدیعوت آحارانوت" اخیرا  با انتشار خبری با عنوان "سلاح های روسی در مسیر ایران"، این امر را برای رژیم صهیونیستی نگران کننده توصیف کرد. این روزنامه نوشت: جنگنده "سوخوی 30 " روسیه، در این میان مهم‌ترین چیزی است که اسرائیل را بیشتر نگران می‌کند.

" آلیکس فیشمان " تحلیلگر نظامی روزنامه  "یدیعوت آحارانوت" در این خصوص گفت: هر چند که هنوز تحریم‌ها علیه ایران برداشته نشده است؛ اما رایزنی طرف‌های خارجی برای به روز کردن تجهیزات نظامی ارتش ایران، بسیار جدی و رقابتی شده است. این نشریه اسرائیلی ادعا کرد که با نزدیک شدن زمان برداشتن تحریم‌های ایران، دولت این کشور از عزم خود برای هزینه کردن 21 میلیارد دلار در بخش تجهیزات نظامی خبر داده است که این روزها روس‌ها در ابتدای صف رقبا برای انعقاد قرارداد نظامی با ایران قرار گرفته اند.

این روزنامه همچنین ادعا کرد که هیات امنیتی روسی حتی این روزها رایزنی و گفت وگو درباره فروش جنگنده های  "سوخو 30 " به ایران و ازسرگیری خط تولید تانک "تی 72" در ایران را به پایان می‌برد. "یدیعوت آحارانوت"  افزود: روس‌ها درباره فروش تانک‌های پیشرفته "تی 90" به ایران نیز با مقام‌های این کشور گفت وگو می‌کنند.

 

آیا ایران جنگنده

 

به ادعای این نشریه اسرائیلی، فرانسوی‌ها بعد از روس ها در صف رقبای فروش تسلیحات نظامی به ایران قرار دارند و نمایندگان آن‌ها اینک با ایرانی‌ها در حال گفت وگو برای فروش جنگنده "رافال" هستند.

** مشخصات جنگنده  "سوخو 30 "

 

جنگنده "سوخو 30 (SU-30)"  با نام دیگر  "فلانکر 30 (Flanker_c) " یک جنگنده در موتوره دو صندلی بوده که توسط شرکت "سوخو" ارتقاء یافته است. البته جنگنده "سوخو 30" ارتقاء یافته مدل "سوخو 27 (SU-27)" بوده که در سال 1996 توسط وزارت دفاع روسیه انجام شده است.

 

آیا ایران جنگنده

 

آیا ایران جنگنده

 

 

جنگنده چند ماموریتی  "سوخوی 30 "  در حقیقت گونه بسیار ارتقاء یافته از هواپیمای سوخوی 27 روسیه است. این هواپیما در اواخر حاکمیت شوروی سابق و به عنوان یک جنگنده چند ماموریتی سنگین و به نوعی شبیه به برنامه " F-15E آمریکایی"  ساخته شد.

 

 

"سوخو  30 " یک جنگنده "چندمنظوره"  بوده و می‌تواند چند مانور بسیار پیشرفته را انجام دهد ؛ البته این مانورها باعث کاهش یافتن سرعت هواپیما در زمان عملیات می‌شود.

 

 

در حالت کلی جنگنده "سوخو 30 کلاس ام کا" می‌تواند 4.5 ساعت ماموریت عملیاتی را تا برد 3 هزار کیلومتر انجام دهد و اگر سوخت‌گیری هوایی انجام شود، تا بیش از 5 هزار کیلومتر می‌تواند پرواز ماموریتی داشته باشد.

 

به طور کلی جنگنده "سوخو 30" با ظرفیت 2 نفر، طول بیش از 21 متر، طول بال قریب به 15 متر، وزن کلی25 تن، سرعت 2 ماخ، برد 3 هزار کیلومتر می‌تواند انواع موشک‌های "سطح به سطح" (هوا یا زمین پایه) را حمل کند.

**"سوخو 30 " چه سلاح‌هایی را می‌تواند حمل کند؟

 

از جمله سلاح‌هایی که جنگنده "سوخو 30" می‌تواند از آن بهره ببرد، می‌توان به  "اسلحه‌های 30 میلی‌متری"، موشک‌های هوا به هوا  "آر 27 و آر 77 (R27 and R77 Air to Air Missile)"، موشک‌های انواع دیگر  "کا اچ 29 "، "کا اچ  31"، "کا اچ 59 " و بمب‌های سنگرشکن و هوشمند "کاب 500 (Kab 500) "، "کاب 1500 (Kab 1500)"، "فاب 500 (Fab 500)" و "اوفاب 250 (Ofab 250)" اشاره کرد.

 

 

 

آیا ایران جنگنده

آیا ایران جنگنده

 

تعدادی از جنگنده‌های "سوخو 30" به عنوان اسکورتر بمب افکن‌ها برای نبرد با تروریست‌های مسلح به جمهوری عربی سوریه ارسال شده است. در ماه‌های آخر سال 2015 میلادی پروازهای عملیاتی جنگنده "سوخو 30" از پایگاه هوایی "حمیمیم" در "لاذقیه" گزارش شده است.

 

 

جنگنده  "سوخو 30"  توسط کشورهای مختلف همچون الجزایر، آنگولا، جمهوری خلق چین، جمهوری عربی سوریه، هند، اندونزی، قزاقستان، مالزی، فدراسیون روسیه، ونزوئلا، ویتنام و ... مورد استفاده قرار گرفته و در نیروی هوایی ارتش این کشورها ایفای نقش می‌کند.

 

تا به امروز حدود 12 مدل از جنگنده سوخوی 30 ساخته شده و به غیر از نیروی هوایی روسیه، در ارتش‌های 10 کشور دیگر جهان مشغول به خدمت است. در زمان حاضر و بر اساس اطلاعات موجود، مدل های MK،M2 و SM از این جنگنده در روسیه در حال تولید است که البته مدل MKI  آن  که مخصوص نیروی هوایی هندوستان طراحی شده در داخل این کشور در حال ساخت بوده و از قطعات ساخت هند و فرانسه در ساخت آن استفاده می‌شود.

این جنگنده چند منظوره برای تمام شرایط آب و هوایی طراحی شده و بسیار مناسب ماموریت‌های "هوا به هوا" و "هوا به سطح" است. این هواپیما ویژگی توانایی خلبان اتوماتیک در تمام مراحل پرواز از جمله پرواز کم ارتفاع را دارد.

 

"قابلیتهای پروازی"، "ویژگی‏های شاخص تکنیکی" و "توان رزمی" هر هواپیماهای جنگنده، به وظایف تاکتیکی و محیط انجام ماموریتی که از ابتدا و در زمان طراحی برایش در نظر گرفته‏ اند، برمی‏گردد. جنگنده "سوخو 30 " در پارامترهای مذکور توانمندی‌های بالفعل بسیاری دارد و می‌تواند تکالیف محوله را به خوبی انجام دهد.

 

گزینه های خرید جنگنده های فرانسوی و روسی بستگی به تصمیمات مقامات ارشد نظامی و اجرایی کشور دارد و تاکنون هیچ گونه اظهار نظری در این زمینه مطرح نشده و ادعای "یدیعوت آحارانوت" یک گمانه زنی رسانه ای است؛ چرا که کانال‌های رسمی کشور در این زمینه اظهار نظر خاصی نداشتند که منجر به اجرایی شدن خرید هواپیماهای جنگی شود.