روحانی: گسترش روابط تجاری ایران و چین به ۶۰۰ میلیارد دلار تا ۱۰ سال آینده/ پینگ: چین جایگاه بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران را دارد

نشست مطبوعاتی روسای جمهور ایران و چین ظهر امروز(شنبه) در مجموعه سعدآباد تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور اسلامی ایران با بیان اینکه روابط ایران و چین از یک پشتوانه 2 هزار ساله برخوردار است و دو ملت افکار نزدیک به هم درباره مسائل جهانی دارند، اظهار داشت: خوشحال هستیم که این سفر در یک مقطع تاریخی مناسب آن هم پسابرجام و پساتحریم محقق شده است.

وی افزود: در مورد مسائل مورد علاقه دو کشور سند همکاری امضا شد.

رئیس‌جمهور گفت‌وگوی امروز خود را با رئیس‌جمهور چین، پنجمین مذاکره‌اش با وی در طول دو و نیم سال اخیر عنوان کرد و گفت: امروز در جلسات عمومی و خصوصی درباره مسائل مورد علاقه دوجانبه‌ای، منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و بررسی کردیم. راجع به روابط راهبردی دو کشور و تنظیم سند جامع 25 ساله و ارتقای سطح روابط دو جانبه ظرف 10 سال آینده تا 600 میلیارد دلار بحث و بررسی کردیم.

وی مسائل بانکی، مالی و اعتبارات مورد نیاز سرمایه‌گذاری را از دیگر مباحث مورد بحث با رئیس‌جمهور چین دانست و افزود: دو کشور درباره ایجاد قراردادهای بلندمدت در زمینه انرژی، سرمایه‌گذاری در راه‌آهن، بنادر، صنعت، معدن، گردشگری و شهرک‌های فناوری و سایر موارد بحث و بررسی کردند.

روحانی بحث و بررسی در زمینه مسائل امنیتی و دفاعی، مبارزه با افراط و تفریط و کمک برای ایجاد ثبات در منطقه خاورمیانه را از دیگر موارد مطرح در جلسه ارموز با هیئت چینی دانست و گفت: سفر آقای پینگ به ایران یک رویداد مهم تاریخی است و مطمئنیم از امروز روابط جدیدی بین دو کشور آغاز خواهد شد.

شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین نیز در این نشست مطبوعاتی ضمن قدردانی از دولت ایران در دعوت وی به تهران، اظهار داشت: این اولین سفر من به ایران است و امیدواریم با این سفر چشم‌انداز خوبی برای روابط دو کشور پیش‌بینی شود.

وی با بیان اینکه مذاکرات صادقانه و ثمربخشی با رئیس‌جمهور ایران داشتیم و به توافقات گسترده‌ای نیز دست یافتیم، تصریح کرد: درباره توسعه روابط دو کشور صحبت کردیم. چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است و ما نیز ایران را برای خود یک شریک تجاری می‌دانیم.

پینگ تلاش برای تقویت اعتبار سیاسی دو کشور را از دیگر موارد مورد بحث در جلسه امروز دانست و اظهار داشت: ما از مواضع اصولی یکدیگر حمایت می‌کنیم. توافق کردیم در زمینه انرژی همکاری‌هایی داشته باشیم. توافق کردیم در زمینه ایجاد شهرک‌های صنعتی همکاری‌های خود را گسترش دهیم.

رئیس‌جمهور چین با اشاره به اشتراکات تاریخی، فرهنگی و رسانه‌ای ایران و چین خواستار توسعه روابط در این زمینه‌ها شد و تاکید کرد: ایران و چین دو کشور مهم در حال توسعه هستند و باید در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به اشتراکاتی برسند و امیدواریم با سفر اینجانب به تهران علاوه بر گسترش روابط دو کشور مسیر توسعه صلح در منطقه را تقویت کنیم.