سخنگوی نیروی دریایی آمریکا ضمن تایید تصویربرداری هواپیمای بدون سرنشین ایرانی از ناو هواپیمابر آمریکا، مدعی شده که این اقدام ایران را "غیرعادی و غیرحرفه‌ای" است.

 

آمریکا می‌گوید که متوجه شده بود که پهپاد ایرانی مسلح نیست و خطری متوجه عملیات نیروهای آمریکایی نمی‌کند.

 

به گفته سخنگوی نیروی دریایی آمریکا در بحرین، تصویربرداری پهپاد ایرانی از ناو ترومن در روز ۱۲ ژانویه (۱۷ روز پیش) انجام شده است.

 

به نوشته سایت آمریکایی رادیوفردا، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در بحرین مستقر است، گفت روز ۱۲ ژانویه یک پهپاد غیرمسلح ایرانی در آب‌های بین المللی خلیج فارس در نزدیکی ناوهواپیمابر فرانسوی شارل دوگل و ناوهواپیمابر آمریکایی «یو اس اس هری ترومن» پرواز کرده است.

 

دیگر سایت آمریکایی؛ یعنی بخش فارسی صدای آمریکا که وابسته به وزارت خارجه این کشور است، گزارش داد که "خانم سخنگوی نیروی دریایی آمریکا تنها تایید کرد که این رویداد هفده روز پیش اتفاق افتاد و یک پهباد غیر مسلح ایران بر فراز ناو هواپیمابر ترومن پرواز کرد. او گفت نمی تواند تایید کند که این رویداد، همانی باشد که رسانه های ایران روز جمعه گزارش کردند."

 

بی بی سی نوشته است: پس از ادعای شلیک راکت سپاه در نزدیکی ناو آمریکایی، بازداشت کوتاه مدت ملوانان آمریکایی و ادعای اخطار ایران به ناو آمریکایی، این چهارمین مورد در هفته‌های اخیر است که تنش میان نیروهای دریایی ایران و آمریکا خبرساز می‌شود.

 

ناو آمریکایی

 

نگاهی به ماجرای تصویربرداری از ناو مجهز آمریکایی

یک هواپیمای بدون سرنشین و یک زیردریایی متعلق به ارتش ایران در جریان مانور نظامی در خلیج فارس از یک ناو آمریکایی تصویربرداری کردند.

 

زیردریایی "میجت کلاس غدیر" با قرار گرفتن در نزدیکی ناو هواپیمابر آمریکایی "تصاویری بسیار واضح" از این ناو ضبط کرد.

 

در رزمایش ولایت ۹۴ ارتش، یک پهپاد (هواپیمای بدون سرنشین) دقایقی از این ناو تصویربرداری کرده و "تصاویر ضبط شده از آن آنلاین در اختیار فرماندهان قرار گرفته است".

 

تصاویر ناو آمریکایی توسط پهپاد ارتش ایران ضبط شده است.

 

به نوشته سایت رادیوفردا، دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران پرواز پهپاد شناسایی  را "نشانه شجاعت" توصیف کرد و در مصاحبه با تلویزیون دولتی ایران گفت: «به نفرات ما امکان داد که به کشتی جنگی بسیار نزدیک شده و از واحدهای رزمی نیروهای خارجی تصاویر زیبا و دقیقی ضبط کنند».

 

رسانه‌های غربی نوشتند که در واشنگتن سخنگوی ارشد نیروی دریایی آمریکا تاکید کرد  در صورت لزوم نیروهای این کشور برای استفاده از زور کاملا آماده‌اند.

 

او گفت: «ما کاملا به توانایی‌های نیروهای مسلح خود برای مقابله با هر خطری و در هر موقعیتی اطمینان داریم و در صورت لزوم به شکل موثر از خود دفاع می‌کنیم».

 

 

تصاویری که وزیر دفاع آمریکا را "بسیار بسیار خشمگین" کرد

بی بی سی نوشته است: دو روز پیش هم ارتش ایران اعلام کرده بود که در جریان مانور نظامی ولایت ۹۴ به یک رزمناو آمریکایی که وارد آب‌های محل رزمایش شده بود، اخطار داده و ناو آمریکایی را مجبور به ترک این منطقه کرده است.

 

این گزارش‌ها چند هفته بعد از آن منتشر می‌شود که نیروهای سپاه پاسداران در خلیج فارس ۱۰ ملوان آمریکایی را به دلیل ورود به آب‌های ایران در نزدیکی جزیره فارسی بازداشت کردند.

 

با وجود این که این افراد در کمتر از ۲۴ ساعت و در پی تماس‌های تلفنی وزرای خارجه دو کشور آزاد شدند، اما واکنش‌ها به این ماجرا همچنان ادامه دارد.

 

در تازه‌ترین واکنش اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، گفته است که از دیدن تصاویر ۱۰ ملوان آمریکایی که از سوی ایران بازداشت شدند، "بسیار بسیار خشمگین" شده است.

 

کارتر پنج‌شنبه گفت: «دیدن نیروهای ما در آن موقعیت در تلویزیون ایران... به هیچ وجه جالب نبود.»

 

پیشتر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هم از انتشار تصاویر ملوانان بازداشتی ابراز خشم کرده بود، اما در ایران آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دیدار با بازداشت‌کنندگان این ملوانان از اقدام آنها تقدیر کرد.