حرکت در مسیر یکپارچگی در مجلس دهم

گروه سیاسی- ملت ایران طی کمتر از یک ماه آینده، سرنوشت چهارساله ای برای مهم ترین و اصلی ترین نهاد قانون گذاری کشور را رقم خواهند زد. مجلس دهم در شرایط ویژه ای تشکیل می شود؛ فضای سیاسی حاکم بر جامعه به گفته کارشناسان فضایی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی کمتر تجربه شده و از طرفی در سال های به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته ای بر فضای سیاسی و اقتصادی به تبع آن ها بر جامعه ایران تأثیرگذار خواهد بود.

به گزارش افکارخبر، اوضاع آشفته ای که در منطقه غرب آسیا شکل گرفته و اهمیت حفظ موقعیت و اقتدار نظامی و سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران در منطقه بیش از گذشته نمایان است. همه این مسائل بر ضرورت توجه بیشتر به انتخاب فرد اصلح به عنوان وکیل ملت برای حضور در خانه ملت می افزاید. «لطف الله فروزنده» معاون پارلمانی رئیس جمهور در دولت یازدهم و قائم مقام مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ما از ویژگی هایی که نمایندگان مجلس دهم باید داشته باشند، می گوید. این گفتگو را پیش رو دارید.

*آقای فروزنده بفرمایید که در تشکیل دهمین مجلس شورای اسلامی چه ویژگی هایی باید در نظر گرفته شود؟

ببینید برای اینکه مجلس کارآمدی داشته باشیم این مجلس باید ویژگی هایی داشته باشد، اولین ویژگی که نمایندگان باید داشته باشند این است که عزمی جدی در ولایتمداری داشته باشند و چه در سیاست خارجی و چه در سیاست داخلی منویات مقام معظم رهبری را دنبال کنند. رهبر انقلاب امسال هم اعلام کردند که موضوع اصلی که باید مجلس بر آن اهتمام ویژه ای داشته باشد بحث نفوذ و اقتصاد مقاومتی و مسائل فرهنگی است.

مجلس باید بتواند با تمام توان و نیروی خود از نفوذ دشمن جلوگیری کند و روحیه استکبارستیزی را تقویت کند. از طرف دیگر رویکرد اقتصاد مقاومتی را در قوانین اقتصادی اعمال کند. همچنین مجلس باید فرهنگ ایرانی اسلامی را ترویج کرده و بر تثبیت هویت فرهنگی ملی اهتمام داشته باشد و این امر ممکن نیست مگر اینکه نمایندگانی که انتخاب می شوند اولا به مسائل و مشکلات جامعه آگاه باشند و بر باورهای فرهنگی و اعتقادی ما باور داشته باشند؛ ثانیا خودشان در رفتار و عمل آن را دنبال کنند. این موضوع چه پیش از انتخابات مجلس و چه پس از آن باید در رفتار نمایندگان مشهود باشد.

ضرورت رعایت سیره دینی در نمایندگان مجلس دهم

نمایندگان باید در فضای تبلیغاتی از نوع رفتاری که از خود نشان می دهند و نوع شعارهایی که در تبلیغات انتخاباتی خود سر می دهند و از میزان هزینه هایی که برای تبلیغات خود صرف می کنند، رفت و آمدی که با افراد می کنند، در همه این ها رفتار و سیره دینی فرهنگی را رعایت کنند.

ملت ما باید همانطور که همیشه بصیر و آگاه بوده، امروز ببینند نامزدهای انتخاباتی چگونه حرکت می کنند و چه مشی را دنبال می کنند. طبیعی است کسانی که خرج های سنگین در تبلیغات خود صرف می کنند، کسانی که با اربابان قدرت و ثروت نشست و برخاست می کنند و کسانی که اهل ریخت و پاش تبلیغاتی هستند، نامزدهایی که شعارهای غیرعملی می دهند این ها هیچ کدام در خط ولایت نیستند و نمی توانند مجلس کارآمدی را تشکیل دهند.

نقش مجلس ششم در خدشه دار کردن روحیه استکبار ستیزی

*به اعتقاد شما از زمان تشکیل مجلس اول تاکنون چقدر به مشکلات و مطالبات مردم توجه شده است؟

برای پاسخ به این سوال باید دوره های مختلف مجلس شورای اسلامی را با هم مقایسه کنیم. البته در این میان ما مجلس ششم را داشته ایم که تقریبا نزدیک بود کشور را به بیگانه بفروشد؛ یعنی هم به قدرت استکبارستیزی را آسیب زد و هم قدرت مقاومت را خدشه دار کرد و هر روز با درست کردن ماجرایی تازه، آرامش مردم را برهم زد و در مقابل دشمن وادادگی نشان داد.

در مقابل آن می توان مجلس هفتم را مثال زد که بسیار قدرتمندانه کار کرد؛ طرح های خوبی در این مجلس تصویب شد و فضای کلی آن کمتر به سمت سیاست و سیاست زدگی حرکت کرد. نمایندگان این مجلس بیشتر بر رفع مشکلات مردم و نظارت بر اجرای قوانین اهتمام داشتند. به عنوان مثال اصل 44 قانون اساسی که باعث اقتصاد کشور در سال های اخیر شد، در این مجلس بیشتر مورد توجه بود. بحث قانون حمل و نقل و ساماندهی سوخت و انرژی، قانون یارانه ها و قانون خدمات کشوری از دستاوردهای این مجلس بود.

نمایندگان مجلس هفتم که با رویکرد حل مشکلات مردم وارد صحنه شده بودند، اغلب افرادی با سیره ساده زیستی بودند و ولایت مداری را چراغ راه خود قرار داده بودند. البته مجلس های هشتم و نهم هم نزد مردم از نمره خوبی برخوردارند؛ به ویژه آنکه این مجلس در سیاست خارجی و همچنین توجه به مسائل اقتصادی اقدامات خوبی انجام دادند. با این حال در حل معضلات اقتصادی کشور مجلس هفتم سرآمد بود.

حضور چهره های اصیل و انقلابی از شاخصه های مجلس اول و دوم

در خصوص مجلس اول و دوم هم باید در نظر داشته باشیم که این دو مجلس در فضایی انقلابی شکل گرفتند. حضور چهره های اصیل و انقلابی بودن آن ها شاخصه این دو مجلس بود. در حقیقت مجلس های اول و دوم الگوی ویژه ای برای نمایندگان به شمار می آیند. نمایندگان امروز باید تلاش کنند در دوره جدید مجلس، فضایی مشابه مجلس اول و دوم و همچنین هفتم ایجاد کنند. در این مجالس از فرد خواهش می کردند که برای نمایندگی در مجلس داوطلب شود و تا زمانی که فرد بار مسئولیت را روی دوش خود احساس نمی کرد قدم در این راه نمی گذاشت.

الان فضایی در مجلس ایجاد شده که افراد برای نمایندگی با یکدیگر رقابت می کنند و این مسئله با منطق اسلامی ما نمی خواند که فرد برای به دست گرفتن مسئولیتی دچار خودشیفتگی شود. برخی نمایندگان خود را به آب و آتش می زنند که در این فضا قرار گیرند و عده ای هم مشغول تهییج فضای سیاسی کشور برای حضور برخی در این رقابت نفس گیر هستند و همه این مسائل به خاطر نفوذ فرهنگ غربی ایجاد شده است.

در این شرایط باید تلاش کنیم که همان فرهنگ اسلامی ناب و بسیجی را که در مجلس اول و دوم وجود داشت و در مجلس هفتم کم و بیش احیاء شد، در این مجلس هم بیش از گذشته احیاء شود.

*در شرایط فعلی چقدر ضرورت تشکیل مجلس متعهد به انقلاب و معتقد به خط امام احساس می شود؟

بسیار زیاد؛ امروز استکبار جهانی بیش از گذشته علیه نظام جمهوری اسلامی کار می کند. البته علت این امر اقتدار نظام و ترویج گفتمان انقلاب اسلامی است. استکبار جهانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به شدت از طرف انقلاب ما احساس خطر می کرد. اما امروز این حس خطر بیش از گذشته است و به همین دلیل پروژه نفوذ را به شدت دنبال کرده و تلاش می کنند از طریق عناصر خودفروخته یا حتی آزاده ای که قدرت مقابله با استکبار را و شجاعت لازم را ندارند، در ارکان تصمیم گیری ما نفوذ کنند. یکی از ارکان مهم نظام جمهوری اسلامی، بی شک مجلس است.

به همین دلیل ضرورت تشکیل یک مجلس ولایتمدار و ضداستکباری بیش از گذشته احساس می شود. در این شرایط مجلسی با برنامه دقیق می تواند به پیشرفت کشور بسیار یاری رساند و استکبار و دشمنان ما را مأیوس و دوستان ما را خوشحال کند.

در شرایطی که مشکلات اقتصادی در کشور نمود بسیار دارد، مردم به مجلسی کارآمد و با تجربه نیاز دارند که با توانایی کامل بتواند در حل مسائل و مشکلات اقتصادی به دولت کمک کند. مجلس می تواند برای اجرای برنامه های دولت ریل گذاری کرده و با تدوین مناسب قوانین و همچنین نظارت بر اجرای قوانین، کارگزاران و اعضای دولت را تقویت کند. از آن طرف هم اعضای دولت باید با صداقت به یاری مجلس آمده و افرادی را که احیانا توانایی لازم را در اجرای امور ندارند یا با در اجرای قوانین و مدیریت امور کشور ضعیف عمل می کنند، یا با باندهای قدرت ارتباط دارند، از صحنه اجرایی کشور حذف کنند. مجلس وقتی با دولت همراه باشد این توانایی را دارد و این قدرت کمی نیست.

عزت و اقتدار ایران در سایه مقاومت در برابر استکبار است

*مجلسی که از نمایندگان ضدآمریکایی تشکیل شده باشد که با عناصر فتنه مرزبندی مشخص دارند چه تأثیری بر بهبود موقعیت نظام جمهوری اسلامی در منطقه و سرافرازی ملت ایران داشته باشد؟

عزت و اقتدار ایران در سایه دو امر است؛ اول مقاومت در برابر استکبار و جلوگیری از زیاده خواهی دشمنان و از همه مهمتر به رخ کشیدن قدرت نظام به استکبار است. دومین امری که اقتدار نظام جمهوری اسلامی را فراهم کرده، حمایت از کشورهای مظلوم و مردم مسلمان و ایجاد بستر و فضای مناسب و اعتباربخشی هویتی به مظلومان است و این هم در صورتی امکان پذیر است که در کشور یک صدایی باشد.

وقتی رهبر معظم انقلاب موضوعی را به عنوان پرچمدار مسائل مهم کشور مطرح می کنند ارکان نظام از آن حمایت کنند. وقتی مجلس محکم و استوار از مواضع انقلابی مردم و رهبری حمایت کند، موضوعی که رهبری مطرح کرده اند تقویت شده و دشمن عقب نشینی می کند.

اما اگر دشمن احساس کرد در کشور ما یک صدایی وجود ندارد و مردم و دولت و مجلس هرکدام به سمتی می روند و چندصدایی در کشور حکم فرما شده است، طمع می کند و همانطور که قبلا در برخورد با شرایط مختلف کشور ما نشان داده رفتار می کند. تمام تلاش دشمن امروز به این امر معطوف است که به شکلی انسجام و وحدتی را که به فضل الهی در کشور ما ایجاد شده، بشکند و به نحوی جامعه را به سمت دو قطبی شدن بشکاند و میان مردم و نظام و دولتمردان گسست ایجاد کند.

هرچه انسجام در جامعه ما به ویژه در مواضع اصلی مانند استکبارستیزی و حمایت از مقاومت مسلما امنیت بیشتر می شود و ایران و ایرانی عزت خود را در دنیا افزایش می دهد. وقتی کشوری و ملتی عزت خود را به حد اعلی برسانند، پیشرفت کرده و مشکلات خود را می توانند حل کنند. در حقیقت حس عزت و سربلندی نزد ملت بسیار با اهمیت است اما اگر استکبار موفق شود عزت ملت ما را خدشه دار کرده و ملت را تحقیر کند، امنیت، پیشرفت و رشد علمی آن کشور هم به خطر می افتد

بنابراین مجلس شورای اسلامی در حفظ اقتدار و عزت جامعه می تواند تأثیر بسیار بگذارد. مجلس نقش گفتمان سازی را در جامعه ایفا می کند و گفتمان سازی و ایجاد فضای مثبت در جامعه در جهت ارتقاء کشور در سطح بین المللی موثر است و تأثیرات این امر در فضای داخلی هم مشاهده می شود.

مجلس باید مطیع قانون باشد

*ضرورت تشکیل مجلسی با ویژگی دفاع از قانون و مظاهر آن چون شورای نگهبان در شرایط فعلی چقدر احساس می شود؟

ناموس و خروجی مجلس قانون است و هویت مجلس به قانون بستگی دارد. مجلس خود قانون را تصویب می کند و اگر بنا باشد مجلسی که خود قانون گذار است، قانون را رعایت نکند پس چه کسی از آن تبعیت می کند. مجلس باید مطیع قانون باشد تا مردم و دولت هم از قانون پیروی کنند.

در این که مجلس نقش قانون گذاری دارد، هیچ تردیدی نیست و همچنین کسی شک ندارد که مجلس خود باید حافظ قانون باشد. اما باید قانونی کاربردی و متناسب با شرایط و امکانات اجرایی جامعه تصویب کند. قانون مصوب در مجلس شورای اسلامی باید صریح و شفاف باشد. بنابراین بزرگترین و مهمترین خروجی مجلس قانون است. اگر مجلس وظیفه خود را در حفاظت از قانون به خوبی ایفا کند می تواند مجری آن را هم به حرکت در چارچوب قانون وادار کند.

زیاده خواهی بعضی از نمایندگان از دستگاه های اجرایی به این مسئله آسیب وارد کرده است و این امر در کار اجرایی خلل وارد می کند. اگر یک نماینده واقعا شجاع و مستقل به مجلس برود و به دور از زیاده خواهی ها فقط به دنبال مطالبه های قانونی از دستگاه ها باشد، حتما این مجلس کارآمد بوده و آثار آن در اداره کشور بیش از گذشته نمایان خواهد شد.