رایزنی ظریف و همتای آلمانیش در تهران

فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر خارجه آلمان که به منظور رایزنی و گفت‌وگو با مقامات کشورمان امشب (سه‌شنبه) وارد تهران شد، دقایقی پیش در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود به رایزنی در خصوص مسائل دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخت.

وی قرار است امشب در شام کاری با ظریف در خصوص مناسبات دوجانبه تهران و برلین و تحولات اخیر در منطقه به گفت‌وگو بپردازد.

وزیر خارجه آلمان همچنین فردا (چهارشنبه) با حسن روحانی رئیس جمهور و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و قرار است چهارشنبه از تهران به ریاض برود و با مقامات سعودی به گفت‌وگو بپردازد.

آلمان پس از تحولات اخیر در روابط تهران و ریاض، آمادگی خود را برای میانجیگری به منظور حل مسائل پیش آمده اعلام کرد.

اشتاین‌مایر پیش از این در گفت‌وگو با روزنامه ولت با اشاره به تحولات اخیر در مناسبات ایران و عربستان گفته بود: «اکنون با توجه به منافع خود باید تمام تلاش خود را بکنیم که تنش‌ها را بی‌وقفه متوقف و از توانایی‌های خود استفاده کرده تا راه‌های گفت‌وگو را ایجاد کنیم و به اعتماد‌سازی بپردازیم. هر گونه تنش‌جدیدی بین تهران و ریاض اوضاع را تشدید می‌کند و هر گونه تلاش برای دستیابی به راه حل در منطقه را دشوارتر می‌کند.»

اشتاین‌مایر پیش از نیز 25 مهر ماه و پس از توافق وین (برجام) به تهران سفر کرد و ضمن رایزنی با مقامات کشورمان در نشست مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ حضور یافت.