ظریف: آماده آغاز فصل جدیدی در روابط با عربستان هستیم

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران برای سخنرانی در اندیشکده انگلیسی چتم‌هاوس، وارد این اندیشکده شد. 

وزیر خارجه ایران این سخنرانی خواستار آن شد بحران سوریه و یمن با نگاه «بازی جمع غیر صفر» (نگاه غیر برد-باخت) حل و فصل شود. 

آقای ظریف با بیان اینکه منافع ایران و عربستان، برای حل و فصل مسائل منطقه «مانعه‌الجمع» نیستند گفت: «زیستن در دنیای جهانی شده به معنای آن است که ما دیگر نمی‌توانیم در حالی که دیگران متحمل رنج هستند، لذت ببریم.»

وزیر خارجه ایران تأکید کرد ما یا با امنیت با یکدیگر زندگی می‌کنیم و یا با ناامنی همگی به سمت نابودی گام برمی‌داریم. 

وی گفت: «ما آماده تعامل با شریکانمان در خلیج فارس هستیم، اما عربستان سعودی، برای تأمین منافعش به بازی جمع صفر روی آورده است.»

ظریف گفت در یمن هیچ هدف نظامی وجود ندارد اما عربستان سعودی برای 11 ماه این کشور را هدف حمله قرار داده است. 

وزیر خارجه ایران، در ادامه به مذاکرات هسته‌ای ایران پرداخت و گفت که این گفت‌وگوها زمانی به موفقیت رسید که دو طرف از دیدن آن به شکل بازی جمع صفر دست کشیدند. 

ظریف گفت علی‌رغم اهمال‌کاری‌های عربستان سعودی در حادثه منا و عدم تسلیت این کشور به ایران، «ما با ریاض قطع رابطه نکردیم».

وی گفت که ایران و عربستان سعودی می‌تواندن با تعهد به اصول مشترک و حرکت به سمت اقدامات اعتمادساز فصل تازه‌ای در روابطشان آغاز کنند.  

ظریف خاطرنشان کرد جان کری، وزیر خارجه آمریکا در دیدار امروز، به او اطمینان خاطر داده که بانک‌های اروپایی به خاطر همکاری با ایران جریمه نخواهند شد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت وقتی ایران توانست بر اختلافاتش  با آمریکا غلبه کند، می‌تواند همین کار را با همسایگانش هم انجام بدهد. 

ظریف گفت با آنکه گاهاً از داعش به عنوان ابزاری برای چانه‌زنی استفاده می‌شود، اما این گروه تروریستی برای همه خطرناک است.

وزیر خارجه ایران تأکید کرد ایران، برای کمک به ترکیه و روسیه، جهت کاستن از تنش‌های فعلی آمادگی دارد. 

ظریف در بخش دیگری از این سخنرانی به بحران سوریه و مذاکرات بین‌المللی برای حل آن پرداخت و گفت بر عهده استفان دی‌میستورا، نماینده سوریه در سازمان ملل است تا هیئت مخالفان سوریه را، به گونه‌ای که فراگیر باشد به (مذاکرات) دعوت کند. ظریف گروه‌های تروریستی داعش، جبهه‌النصره و القاعده را از این دعوت مستثنی کرد. 

وی با بیان اینکه درگیری‌ها در سوریه طائفه‌ای نیست، گفت این بدترین روش برای توصیف آنها است.  

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران خاطرنشان کرد پیش‌شرط غرب مبنی بر اینکه بشار اسد، رئیس‌جمهور  سوریه باید کنار برود، درخواستی نادرست بود. وی گفت خوشبختانه این پیش‌شرط کنار گذاشته شده است. 

ظریف درباره مناسبات داخلی ایران هم به اظهارنظر پرداخت و با بیان اینکه این کشور «تک‌صدایی» نیست گفت که صداهای مختلفی در کشور حاضر هستند. او گفت ایران بازیگری منطقی است.»