میزبانی حج افتخاری که نصیب عربستان شده است

حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست هفتگی خود در خصوص سفر روحانی به اروپا و توافقات انجام گرفته در این سفر گفت: هرگونه توافق بین جمهوری اسلامی و کشورهای دیگر علاوه بر مجاری عادی که مابین شرکت‌ها و جهات ذیربط است، از مجاری سیاسی و دیپلماتیک لازم نیز پیگیری می‌شود که برای در نظر گرفتن مقررات حاکمیتی کشور می‌باشد.

وی افزود: در سفر آقای روحانی به ایتالیا و فرانسه، مجموعه توافقات زیادی بین ایران و این کشورها انجام گرفت که قطعاً ترتیبات قانونی لازم برای حفظ منافع ملی ایران در دوره پسابرجام در نظر گرفته خواهد شد و وزارت خارجه دقت‌ها و ظرایف لازم را در دستور کار خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درخصوص اولویت‌های ایران در دوره پسابرجام و روابط با همسایگان گفت: اولویت‌های جمهوری اسلامی، کشورهای همسایه، اسلامی و کشورهایی هستند که در دوران سخت تحریم‌های ظالمانه همکاری‌ها و توافقات جدی‌تری با ایران داشتند. سیاست ما در تعامل با همسایگان حداکثر همکاری‌های مشترک می‌باشد.

وی درباره قطع روابط ایران و عربستان و وضعیت حجاج ایرانی نیز گفت: مسئله حج یک مسئله دینی است که نباید با مسائل سیاسی تنیده شود. مسئله حج یک امر واجب دینی برای همه مسلمانان است و میزبانی حج افتخاری است که نصیب دولت عربستان شده و این افتخار به طور طبیعی منوط به انجام میزبانی خوب است. امیدواریم عربستان به آنچه اعلام کرده پایبند باشد و با دعوت هر چه سریعتر جهات مرتبط با حج در ایران زمینه انجام امور مربوط به حج را فراهم کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سرفصل‌های سفر نخست‌وزیر یونان به ایران نیز گفت: روابط بین جمهوری اسلامی و یونان در تمام دوران پس از انقلاب از روابط متمایز با کشورهای اروپایی بوده و این روابط ویژگی‌های خاص خود را حفظ کرده و در دوره جدید نیز شاهد گسترش روابط هستیم. امیدواریم این سفر که در عالی‌ترین سطح است و توافقات آن زمینه‌های باروری و رشد بیشتر همکاری‌ها در پسابرجام را فراهم کند. روابط خوب ایران و یونان مورد توجه و اهتمام جمهوری اسلامی در موضوع اتخاذ تصمیم در گسترش روابط با کشورهای اروپایی در دوره پسابرجام می‌باشد.

جابری‌انصاری در خصوص روابط برخی مقامات جمهوری آذربایجان با تروریست‌ها و وهابی‌ها در منطقه نیز گفت: سیاست رژیم صهیونیستی و با کمال تاسف برخی دولت‌ها در منطقه تشدید درگیری‌ها در منطقه و به هم ریختن بافت اجتماعی و پیگیری سیاست‌های تجزیه‌طلبی است که نه فقط کشورهای هدف بلکه منافع همه کشورها از جمله ایران را تهدید می‌کند. هرگونه اقدام مبتنی بر هدف‌گیری در از هم پاشاندن بافت اجتماعی منطقه و تشدید اختلافات به ضرر کل منطقه است.

وی ادامه داد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی توجه به این موضوع و اتخاذ سیاست‌های هوشمندانه از سوی کشورهای منطقه برای ممانعت از چنین مواردی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص انتفاضه سوم مردم فلسطین نیز گفت: ایران هم در سیاست‌های اعلامی و هم رایزنی‌ها و هم حضورهای منطقه‌ای و بین‌المللی همواره اهمیت مسئله فلسطین و محوریت آن را مورد تاکید قرار داده است. یکی از دلایلی که رژیم صهیونیستی سیاست تنش‌آفرینی و تشدید آن را در درون کشورها و بین کشورها دنبال می‌کند که با اعمال نفوذ در کشورها و سوء استفاده از شبکه بین‌المللی دنبال می‌شود این است که فلسطین و تحمیل ظلم و تروریسم نهادینه شده و دولتی خود را پوشش دهد.

جابری‌انصاری افزود: ما نیز تمامی تلاش‌ها را هم در رایزنی با کشورهای اسلامی و هم بین‌المللی دنبال کرده و امیدواریم با هوشیاری سیاستمداران این کشورها زمینه بستن راه تفرقه‌افکنی رژیم صهیونیستی فراهم شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره حادثه منا و پیگیری‌های ایران نیز گفت: فاجعه انسانی منا در وجدان ملت ایران و سیاستمداران خاتمه نخواهد یافت. این فاجعه به دلیل سوء مدیریت دولت عربستان اتفاق افتاد و از لحظه وقوع آن جمهوری اسلامی از مجاری دوجانبه و گفت‌وگو با کشورهای منطقه و بین‌المللی آن را پیگیری کرده است. موفقیت این تلاش‌ها منوط به آن است که در سیاست‌های یکجانبه عربستان تغییر ایجاد شود و ما همچنان این موضوع را در دستور کار داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: اما مسائلی که در کشورهای دیگر رخ می‌دهد پیچیدگی‌های قانونی خود را دارد و از آنجا که این حادثه در عربستان رخ داده دولت عربستان است که باید از سیاست‌های خود دست بردارد و زمینه رفع این مشکلات را فراهم کند.

جابری‌انصاری افزود: عربستان همانطور که در مسائل منطقه‌ای سیاست‌های خاصی را دنبال کرده در این باره هم مسئولیت خود را نپذیرفته است و ایران پیگیری موضوع را تا زمانی که دولت میزبان مسئولیت خود را بپذیرد، دنبال خواهد کرد.

وی درباره تحریم اسرائیل از سوی فرانسه و نخریدن پهپاد اظهار داشت: در سال‌های گذشته و به ویژه یک دهه اخیر به دلیل ادامه اشغال فلسطین و ادامه سیاست‌های توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی و موج درخواست‌ها در جامعه مدنی اروپا و نیز ادامه محاصره ظالمانه غزه در سراسر فلسطین، برخی کشورهای اروپایی سیاست‌هایی را در زمینه تحریم برخی کالاهای صهیونیستی اتخاذ کرده‌اند. جمهوری اسلامی به عنوان کشوری که همواره از حقوق ملت فلسطین حمایت کرده هرگونه اقدام و برخورد با رژیم صهیونیستی را مثبت تلقی می‌کند و امیدواریم این اقدامات موردی به سیاست یکپارچه برای تامین حقوق ملت فلسطین منجر شود. این جزء کوچکی از حق تنها ملتی است که همچنان تحت اشغال است و هنوز از حقوق اولیه خود برخوردار نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تعطیلی دفتر صلیب سرخ در غزه نیز گفت: رژیم صهیونیستی در قالب سیاست‌های ضد انسانی خود در غزه و ادامه محاصره این منطقه امکان دسترسی‌های امدادی را همواره مسدود کرده و این لکه ننگی است که حتی حلقه‌های کمک‌های بین‌المللی را در شمول اقدامات برخوردی خود قرار داده است.

جابری‌انصاری ادامه داد: در درجه نخست، دولت‌های اسلامی مسئولیت دارند و امیدواریم با اتحاذ سیاست‌های درست به جای اینکه تمرکز کشورهای اسلامی بر تشدید درگیری‌ها باشد و به سیاست‌های اسرائیل در موضوع فلسطین تن بدهند این موضوع را در دستور کار قرار دهند و فلسطین به اولویت ملت‌ها تبدیل شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی آمادگی کامل در این خصوص دارد و اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی نیز یکی از این ساز و کارها می‌باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص دستگیری 3 صیاد ایرانی توسط نیروهای کویتی نیز گفت: آنچه اتفاق افتاده به شکل کتبی اعلام نشده اما به شکل شفاهی ذکر شده که درگیری بین قایق‌ها و ماهیگیران ایرانی و کویتی رخ داده و سفارت جمهوری اسلامی در کویت و وزارت امور خارجه از مجاری دیپلماتیک در حال پیگیری موضوع هستند و امور آنها با اهتمام کامل دنبال می‌شود.

وی در پایان با شعری از قیصر امین‌پور نشست خود را به پایان رساند.