دلایل پایین نگهداشتن بهای نفت بوسیله عربستان

 پایگاه خبری «بریت بارت» در گزارشی نوشت: عربستان مخالف کاهش تولید نفت اوپک برای متعادل کردن بهای طلای سیاه است. می‌توان 5 دلیل برای این مسئله عنوان کرد.

1. نقشه عربستان علیه ایران

 

اکنون که تحریم‌های ایران در نتیجه توافق هسته‌ای این کشور لغو شده است، عده‌ای معتقدند ریاض می‌کوشد با پایین نگه داشتن بهای نفت بر سر راه ورود تهران به بازارهای جهانی مانع ایجاد کند. ایران با توجه به جمعیت جوان و تحصیل‌کرده خود قصد دارد به اقتصاد بین‌المللی بازگردد و عربستان تلاش می‌کند مانع این کشور برای اثبات دوباره خود و به دست آوردن نفوذ بیشتر در خاورمیانه شود.

2. تنبیه روسیه بوسیله عربستان و آمریکا

عربستان سعودی و آمریکا با روسیه در تقابل هستند. اختلاف عربستان با روسیه بر سر سوریه است. مسکو با حمایت از دولت بشار اسد، در مقابل عربستان که حامی معارضان سوری است قرار دارد. از طرف دیگر، آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا، به دلیل الحاق کریمه به روسیه با مسکو مخالف هستند و این کشور را تحت فشار تحریم قرار داده‌اند.

3. مبارزه اوباما با صنعت نفت شیل آمریکا

بنابر یک نظریه، اوباما با ریاض هم‌دست شده است تا با اشباع بازار، صنعت نفت شیل آمریکا را نابود کند. یکی از مهمترین دغدغه‌های اوباما محیط زیست است که رونق نفت شیل می‌تواند از سرعت روند توسعه انرژی تجدیدپذیر بکاهد.

4. بحران در اوپک به دست عربستان

همه اعضای اوپک اعلام کرده‌اند تمایل دارند با تشکیل جلسه‌ای درباره کاهش تولید نفت تصمیم‌گیری کنند؛ به جز عربستان که با مخالفت‌هایش این کارتل نفتی را دچار بحران و تفرقه کرده است.

 
5. مبارزه عربستان با صنعت نفت شیل آمریکا

به دنبال رونق صنعت نفت شیل آمریکا، تولید نفت در این کشور پس از سال 2011 افزایش یافت. تولید نفت آمریکا در سال 2014 به 8.7 میلیون بشکه در روز رسید. در حالی که سال قبل از آن 7.5 میلیون بشکه در روز بود و از آن زمان نیز به این رشد ادامه داده است. هم‌اکنون در آمریکا روزانه 9.5 میلیون بشکه نفت تولید می‌شود. این میزان به طور تقریبی معادل 10 درصد تولید نفت جهان است. با این میزان آمریکا به سومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان تبدیل شده است.