سه شنبه شب هفته گذشته بود که سردار حسین دهقان وزیر دفاع کشورمان با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری از نهایی شدن خرید جنگنده های روس خبر داد و گفت: هواپیماهای جنگنده ای که وزارت دفاع و نیروی هوایی ارتش قصد خرید آنها از روسیه را دارد، سوخو 30 می باشد و اکنون در حال حرکت به سمت انعقاد قرارداد با روس ها در این زمینه هستیم.

 

در همین راستا بر آن شدیم تا تمامی اطلاعات های جنگنده سوخو 30 را در این گزارش جمع آوری کنیم که آن را در ادامه می خوانیم: 

 

"سوخو 30" نمونه ارتقا یافته سوخو 27،  یک جنگنده دو موتوره و دو سرنشینه مدرن و بسیار چابک است که توسط شرکت هوانوردی سوخو در روسیه ساخته شده است. این جنگنده چند منظوره در تمامی شرایط آب و هوایی قابلیت استفاده را دارد و جهت انجام ماموریت های هوا به هوا و هوا به سطح بسیار مناسب طراحی شده است. این هواپیما ویژگی توانایی خلبان اتوماتیک در تمام مراحل پرواز از جمله پرواز کم ارتفاع یا کروز را نیز دارا می باشد.

 

برتری محسوس پرنده ویرانگر روسی در قیاس با فانتوم/چابک سازی ارتش ایران با اضافه شدن جنگنده سوخو 30

 

این پرنده ویرانگر در سال 1989 نخستین پرواز خود را انجام داد و از سال 1996 در ارتش روسیه به صورت رسمی بکارگیری شد. برد عملیاتی جنگنده سوخو 30،  ۱۵۰۰ کیلومتر است و با مخزن اضافی سوخت ۳۰۰۰ کیلومتر (با استفاده از سیستم سوخت گیری هوایی) می‌توان آن را تا ۵۲۰۰ کیلومتر افزایش داد.

 

الجزایر، چین، هند، روسیه و ونزوئلا، پنج کشوری هستند که از سوخو 30 در نیروی هوایی ارتش خود استفاده می کنند و طبق گفته وزیر دفاع دولت یازدهم، قرار است ایران نیز به جمع این کشورها اصافه شود.

 

برتری محسوس پرنده ویرانگر روسی در قیاس با فانتوم/چابک سازی ارتش ایران با اضافه شدن جنگنده سوخو 30

 

برد بالای جنگنده سوخو 30 برتری محسوسی به این پرنده در قیاس با امثال فانتوم می‌دهد و موضوعی است که برای کشور پهناورمان بسیار حائز اهمیت به نظر می‌رسد، چون در دوران دفاع مقدس به خوبی به ضرورت آن پی برده ایم.

 

نکته قابل تامل و پایانی آن است که سوخوی 30 در برخی ویژگی ها تا آنجا ارتقا یافته که در برخی ویژگی ها با سوخوی 37 برابری می‌کند. با مدلی که به تولید انبوه نرسید و تبدیل به پل ارتقای تکنولوژیکی جنگنده های سوخو شد. به این موارد می‌توان ارتقای سوخو 30 به مرور زمان را افزود که موجب شده این پرنده پس از بیست سال بهره برداری، همچنان به روز باشد.