رفتار ایران پس از برجام بدتر شده است

قائم مقام وزارت خارجه آمریکا در گفتگ و با شبکه پی‌بی‌اس گفت: "فکر می‌کنم که برای مثال ما شاهد هستیم آزمایش موشک‌های بالستیک ایران که ما اقداماتی شامل تلاش‌ها در سازمان ملل، علیه آن اتخاذ کرده‌ایم، افزایش یافته است."

بلینکن گفت: "ما همچنین شاهدمی که آنها برخی اقدامات‌شان که ما به شدت به آنها اعتراض داریم مثلا در یمن، سوریه یا جاهای دیگر را ادامه داده و حتی عمیق‌تر ساخته‌اند."

وی افزود: "اما یکی از چیزهایی که هم‌اکنون در جریان است وجود نیرویی افراطی در ایران است که با این توافق هسته‌ای مخالفت می‌کرد و سعی دارد به مانع‌تراشی ادامه دهد."

معاون کری گفت: "از نظر ما توافق هسته‌ای تنها یک توافق هسته‌ای است. هدف این توافق تغییر ماهیت ایران نیست. اگر این اتفاق بیفتد بسیار جالب خواهد بود اما دلیل توافق این نبود. منافع امنیتی ما به شدت ایجاب می‌کرد که اطمینان حاصل کنیم آنها نمی‌توانند در آینده نزدیک سلاح هسته‌ای تولید کنند."

بلینکن بار دیگر "رفتار بد" ایران را متوجه "تندروهایی" دانست که توافق هسته‌ای را نمی‌خواستند: "آنهایی که با توافق مخالفت می‌کردند آن را به گونه‌ای متفاوت می‌نگرند. آنها این توافق را چون اسب تروایی می‌بینند که هدف آن نابودی نهایی آرمان انقلاب در ایران است."

بلینکن در ادامه افزود که "ایرانی‌هایی که با آنها تعامل داشتیم تنها بخشی از سیستم هستند - آنها عناصر عملگرا هستند."

وی گفت:‌ "اینگونه نیست که آنها ما را دوست داشته و یا احساس نیاز کنند که به ما نزدیک شوند. آنها آینده و منافع ایران را در تعامل عملگرایانه با جهان می‌بینند."