ادعاهای گزاف وزیر خارجه سعودی درباره ایران!

 وزیر خارجه عربستان سعودی در مصاحبه‌ای ضمن تکرار اظهارات ضد ایرانی خود، ادعاهای گستاخانه‌ای علیه تهران مطرح کرد.

وزیر خارجه عربستان سعودی در مصاحبه با «اشپیگل»، ضمن تکرار ادعاهای گزاف سعودی‌ها درباره ایران، با ادبیاتی سخیف و دور از واقعیت، اظهارات ضد ایرانی خود را مطرح کرد.

عادل الجبیر در پاسخ به این سوال که عربستان سعودی خواهان بدست آوردن چه چیزی از بحران در سوریه است، گفت: «فکر نمی‌کنم هیچ کسی بتواند پیش‌بینی کند که کوتاه مدت چه شکلی خواهد بود. در بلند مدت، سوریه‌ای بدون بشار اسد وجود خواهد داشت. هر چه بیشتر این موضوع(کنار رفتن اسد) طول بکشد، اوضاع بدتر خواهد شد».

خبرنگار آلمانی پرسید: «اکنون که رژیم اسد دست برتر را بدست آورده، شما چه کار می‌خواهید بکنید؟»

جبیر گفت: «ما همیشه گفته‌ایم که دو راه برای حل موضوع سوریه وجود دارد که در هر دوی اینها نتیجه مشابه خواهد بود: سوریه‌ای بدون بشار اسد. یک فرایند سیاسی وجود دارد که ما از طریق انچه گروه وین نام دارد، در تلاش برای حصول به این هدف هستیم. این طرح شامل ایجاد یک شورای حکومتی است که قدرت را از بشار اسد گرفته، یک قانون اساسی نوشته و راه را برای انتخابات هموار می‌کند. مهم است که بشار در ابتدا کنار برود و نه در پایان فرایند. این موضوع سبب خواهد شد که دوره انتقالی با کشتار و تخریب کمتری انجام شود».

وی افزود: «گزینه دیگر آن است که جنگ ادامه خواهد یافت و بشار اسد در آن شکست خواهد خورد. در یک برهه بسیار حساس و شکننده‌ای قرار داریم و شاید فرایند سیاسی کارساز نشود البته ما باید تلاش کنیم. اگر فرایند سیاسی کارساز نبود، همیشه رویکرد دیگری وجود دارد».  

وزیر خارجه آل سعود در این مصاحبه چندین بار عصبانیت خود را از حمایت‌های ایران و همچنین حزب‌الله لبنان از دولت سوریه تکرار کرد.

او درباره اعزام نظامیان سعودی به سوریه اینطور گفت: «ما آمادگی‌مان را برای پیوستن به ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا علیه داعش با نیروهای ویژه‌مان ابراز کردیم البته این موضوع هنوز در مرحله بحث و گفتگو و طراحی و برنامه‌ریزی اولیه است».

اشپیگل سوال کرد: «آیا عربستان سعودی حامی تامین موشک‌های ضدهوایی به شورشیان(سوری) است؟».

الجبیر پاسخ داد: «بله. ما معتقدیم که مطرح شدن و به صحنه آوردن موشکهای زمین به هوا، موازنه قوا را تغییر می‌دهد و به میانه‌روها این توان را می‌دهد که تاثیرات بالگردها و هواپیماهای(دولت سوریه) را خنثی کنند».

وزیر خارجه سعودی‌ها در ادامه اظهارات ضد ایرانی خود، این بار هم ادبیاتی گستاخانه را در قبال ایران اتخاذ کرد.

او گفت: «ایران برای هزار سال همسایه ما بوده است و برای هزار سال همسایه ما خواهد بود. ما هیچ مساله‌ای با تلاش برای توسعه بهترین روابط با ایران نداریم اما پس از انقلاب ۱۹۷۹ ایران سیاست فرقه گرایی و توسعه و گسترش انقلاب خود را در پیش گرفت و همچنین دخالت در امور همسایگانش. سیاست ترور دیپلماتها و حمله به سفارتها. ایران مسئول تعداد زیادی از حملات تروریستی به پادشاهای(عربستان سعودی) است و مسئول قاچاق مواد منفجره و مواد مخدر به عربستان سعودی است».

الجبیر افزود: «ما خواهان روابط و پیوندهای خوب با ایرانی‌ها هستیم اما اگر آنها خواهان این موضوع هستند به آنها می‌گویم: به حملات به ما ادامه ندهید همانگونه که در حداقل ۳۵ سال گذشته این کار را کرده‌اید. تا زمانی که سیاستهای تهاجمی ایران ادامه یابد، این برای منطقه بد خواهد بود. ایران باید تصمیم بگیرد که خواهان انقلاب است یا دولت ملت».