پایگاه اینترنتی واشینگتن فری بیکن در گزارشی نوشت گزارش‌های منتشر شده حاکی است دولت آمریکا نمی‌تواند از خاک خود در مقابل حملات موشکی ایران و کره شمالی محافظت کند. 

 

در این گزارش آمده است: گزارش جدید اداره پاسخگویی دولت آمریکا حاکی است واشینگتن با وجود اختصاص هزینه‌های چند میلیارد دلاری برای توسعه یک سامانه دفاعی موشکی -که هنوز تأیید و تکمیل نشده است- نمی‌تواند به طور کامل از خاک خود در مقابل حملات موشک‌های بالستیک کره شمالی و ایران محافظت کند. 

 

آژانس دفاع موشکی آمریکا همچنان در حال اختصاص چند میلیارد دلار از مالیات‌ها به توسعه فن آوری‌ها در این زمینه است؛ فن آوری‌هایی که هنوز توان آن‌ها برای مقابله با حملات موشکی بالستیک ایران یا کره شمالی اثبات نشده است. 

 

بر اساس این گزارش، در حالی که مقامات نظامی آمریکا بر این باورند که این احتمال وجود دارد که این سیستم کنونی بتواند از خاک این کشور در مقابل «شمار کمی از تهدیدهای موشکی بالستیک ساده از سوی کره شمالی و ایران» دفاع کند، آزمایش این تجهیزات از ادعا‌ها در این باره حمایت نمی‌کند. 

 

در حالی که آژانس دفاع موشکی آمریکا در تلاش برای توسعه یک سیستم دفاع موشکی است، ایران و کره شمالی به توسعه فن آوری موشکی بالستیک پیشرفته خود ادامه می‌دهند و در سطح بین المللی با واکنش‌ها و تبعات کمی رو به رو هستند. 

 

آمریکا باید بخش‌های کلیدی سیستم ضد موشک‌های بالستیک خود را باز طراحی کند؛ سیستمی که بر اساس دستور رئیس جمهور آمریکا تا سال ۲۰۱۷ باید ۴۴ رهگیر را مستقر کند، هدفی که به گفته مقامات آمریکایی تحقق آن بعید به نظر می‌رسد. 

 

بر اساس این گزارش، «از طریق آزمایش‌ها مشخص نشده است که سامانه ضد موشک‌های بالستیک می‌تواند از خاک آمریکا در مقابل تهدید‌های کنونی در زمینه حملات موشکی دفاع کند.» در این گزارش همچنین آمده است آژانس موشکی آمریکا «تأیید نکرده است» که سامانه دفاع موشکی بالستیک «می‌تواند از خاک آمریکا دفاع کند و ممکن است این سامانه در تأیید این سیستم با چالش‌هایی مواجه شود.» 

 

در این مقطع، این سامانه تنها نشان داده است که «تا حدودی توانایی دفاع در مقابل شمار کوچکی از موشک‌های بالستیک دارای فن آوری ساده را دارد.» اما «آزمایش این سامانه تاکنون کافی نبوده و تنها نشان داده است که یک سامانه مفید عملیاتی است.» 

 

ارزیابی کامل «میزان موثر بودن» این سامانه نیز «امکان پذیر نیست.»

 

مقامات مسئول ارزیابی این سامانه در ماه ژانویه اعلام کردند بررسی‌هایشان از قابلیت‌های این سامانه «همچنان تغییر نیافته است.» 

 

در حالی که وزارت دفاع آمریکا شرایطی برای به روز کردن پیشرفت‌ها در ارتباط با این سامانه موشکی مقرر کرده، اما نتوانسته است توضیح دهد چگونه این سامانه طی سال‌های آتی بهبود خواهد یافت. 

 

این مطلب همچنین می‌افزاید: گزارش پنتاگون «در مجموع با الزامات مرتبط با گزینه‌های ارزیابی برای بهبود سامانه دفاع موشکی داخلی هماهنگ نیست و این ارزیابی‌ها بر اساس ضرب‌الاجل‌های تعیین شده ارائه نشده است.» گزارش‌ها در این باره «همچنین شامل ارزیابی‌ها درباره گزینه‌های احتمالی برای بهبود سامانه دفاع موشکی بالستیک داخلی نیست.» 

 

علاوه بر این، آژانس دفاع موشکی آمریکا نتوانسته است اثبات کند این سامانه دفاعی می‌تواند حیاتی‌ترین مسئولیت‌های خود را در ارتباط با رهگیری حملات موشکی بالستیک انجام دهد. 

 

این آژانس «اثبات نکرده است که این سامانه چندین قابلیت دفاع موشکی بالستیک را داراست و بر اقدامات پر خطر به منظور دست یابی به هدف خود در استقرار ۴۴ رهگیر تا پایان سال دو هزار و هفده متکی است.» 

 

در حال حاضر، همچنین اثبات نشده است که این سامانه می‌تواند «یک هدف ناشی از یک موشک بالستیک بین قاره‌ای» را رهگیری کند. هنوز مشخص نیست آیا این سامانه دفاعی قابلیت «رهگیری و شلیک دو یا چند موشک رهگیر علیه یک هدف را دارد یا خیر.» 

 

بر اساس ارقام منتشر شده در این گزارش، «ده‌ها میلیارد دلار» برای سامانه دفاع موشکی بالستیک و همچنین میلیارد‌ها دلار نیز برای رفع نقص‌های موجود لازم است.  طراحی‌های کنونی این سامانه به منظور بهبود عملکرد آن باید به طور کامل تغییر یابد. 

 

 این گزارش همچنین می‌افزاید: «انجام چنین کاری احتمالا مستلزم سرمایه گذاری چندین میلیارد دلاری آژانس دفاع موشکی است.» 

 

بر اساس این گزارش، این آژانس «بر یک برنامه زمانی خوش بینانه و تهاجمی متکی است که با توسعه و آزمایش فعالیت‌های مرتبط با تولید هم پوشانی دارد و از نظر قابلیت اطمینان با خطراتی مواجه است.»