بازداشت تفنگداران آمریکایی نشانه ضعف دولت اوباماست

وبسایت "نِیوی تایمز" در گزارشی نوشت: جمهوری خواهان آمریکا از موضوع بازداشت 10 تفنگدار آمریکایی بدست ایران در آبهای خلیج فارس به عنوان دستاویزی سیاسی در انتخابات مقدماتی نامزدهای این حزب در کارولینای جنوبی استفاده کردند. تعدادی از نامزدهای حزب جمهوری‌خواه آمریکا بارها این مسئله را ضعف نظامی دولت باراک اوباما، رئیس جمهور کنونی آمریکا عنوان کرده اند.

 

"تد کروز،" سناتور جمهوری خواه ایالت تگزاس در کمپین تبلیغاتی خود در کارولینای جنوبی اعلام کرد اگر وی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود، تفنگداران آمریکایی دیگر مجبور نخواهند بود روی زانوهای خود بنشینند و دستان خود را به حالت تسلیم پشت سرشان قرار دهند.

 

"مارکو روبیو،" سناتور جمهوری خواه ایالت فلوریدا و "جب بوش،" فرماندار پیشین ایالت فلوریدا بازداشت تفنگداران آمریکایی بدست نیروهای ایرانی را نتیجه فرسایش قدرت نظامی آمریکا دانستند.

 

در ادامه این گزارش آمده است: به این ترتیب نامزدهای جمهوری خواه از موضوع بازداشت تفنگداران در سخنرانی های خود استفاده کرده اند تا طرفداران بیشتری را به خود جذب کنند. این درحالیست که کارشناسان مسائل نظامی معتقدند اشاره به موضوع بازداشت تفنگداران به عنوان نشانه ی ضعف ارتش آمریکا، ناعادلانه است؛ زیرا پرسش های بسیاری در این خصوص همچنان بی پاسخ مانده است. تحقیقات در خصوص این مسئله نیز هنوز به پایان نرسیده است. 

 

"تام اسنی،" رئیس "انجمن فلیت ریزرو" اعلام کرد: ما نمی دانیم زمانی که دستان آنها پشت سرشان بود، چه اتفاقی افتاده است. آنهایی که می خواهند از این مسئله بهره برداری سیاسی کنند باید بدانند این موضوع آنها را به سپر بلای فوتبال سیاسی تبدیل می کند.

 

به نوشته این وبسایت، تد کروز همچنین در سخنرانی خود در "چارلستون" در کارولینای جنوبی مدعی شد: من غرور و افتخار ارتش را باز می گردانم. از آغاز سال آینده میلادی، ملوانان ما دیگر به حالت تسلیم زانو نخواهند زد؛ بلکه بر روی عرشه قدرتمندترین کشتی های جهان خواهند ایستاد و سر خود را بالا خواهند گرفت و مطمئن هستند که کشور بزرگی که در آن خدمت می کنند از آنها حمایت می کند.

 

"مارکو روبیو" سه روز پیش نیز اعلام کرد: این اتفاق نشان می دهد سیاست های اوباما، دشمنان آمریکا را جسورتر کرده است. شهرت آمریکا در سراسر جهان در حال افول است. متحدان ما دیگر به ما اعتماد ندارند. دشمنان ما دیگر از ما نمی ترسند. 

 

"برایان مک گراس،" مدیر یک گروه مشاوره ای نظامی گفت: من معتقدم نامزدها اشتباه می کنند که از موضوع ملوانان برای جلب حمایت سیاسی استفاده می کنند. من با اظهارات روبیو موافق هستم. بازداشت ملوانان آمریکایی نشان می دهد ایران هیچ احترام و توجهی برای آمریکا قائل نیست.

 

12 ژانویه سال جاری میلادی (22 دی 94) در پی تجاوز به آب‌های ایران، نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو فروند شناور رزمی آمریکایی را در خلیج فارس توقیف و 10 سرنشین آن‌ را بازداشت کردند. تفنگداران آمریکایی یک روز بعد آزاد شدند. این مسائل تنها چند روز پیش از روز اجرای توافق هسته ای و لغو تحریم های اقتصادی ایران رخ داد.