هنوز جزئیات نحوه اجرای آتش‌بس در سوریه مورد توافق قرار نگرفته است
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ظهر امروز (دوشنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با ایگور سراداک وزیر خارجه بوسنی که به تهران سفر کرده، در نشست خبری مشترک در پاسخ به سؤالی درباره موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال آتش بس در سوریه گفت: جمهوری اسلامی از ابتدا معتقد بوده که بحران سوریه، راه‌حل نظامی ندارد و تنها راه گفت‌وگو بین اطراف درگیر و سایر کشورها باید تسهیل کننده این امر باشد و نه تعیین چارچوب و مشروط کردن گفت‌وگوها.

وی افزود: چارچوب طرح‌های جمهوری اسلامی طی سال‌های گذشته، آتش بس فوری را به عنوان قدم اول مطرح کرده و در خصوص حمایت از راه‌حل بحران سوریه، تأکید بر آتش بس فوری و ارسال کمک‌های انساندوستانه به همه بخش‌ها داشته و هنوز هم اعتقاد بر همین موضوع دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه آتش بس به معنای اجازه به فعالیت داعش، النصره و گروه‌های دیگر مرتبط با القاعده که توسط جامعه بین‌الملل، تروریست شناخته شده‌اند، مثل احرار الشام نیست، عنوان کرد: آتش بس یا توقف مخاصمات ضرورت دارد که با چارچوب‌های مشخصی دنبال شود که اولا از ایجاد زمینه برای ارسال کمک به گروه‌های تروریستی و سایر گروه‌های مسلح جلوگیری شود، در دوران آتش بس از اعزام نیروی جدید توسط داعش و النصره جلوگیری شود و نظارت کامل بر مرزها ایجاد شود و نیز ضرورت جلوگیری از پنهان شدن داعش و النصره پشت سایر گروه‌های مسلح که در سوریه اقدام می‌کنند، وجود دارد که توسط اکثریت اعضای گروه‌ حمایت بین‌المللی از سوریه مشخص شده است.

وی افزود: هنوز جزییات مربوط به نحوه اجرای آتش بس مورد توافق قرار نگرفته اما اصل آن در مونیخ توافق شد و جزییات هنوز هم باید مورد بحث قرار گیرد.

وزیر خارجه ادامه داد: ما از هر اقدامی که به توقف خونریزی بینجامد حمایت می‌کنیم و امیدواریم که سایر کنشگران در منطقه هم با یک سیاست جدی و صادقانه به دنبال توقف خشونت‌ها باشند و نه به دنبال گرفتن فرصت برای اقدامات خود.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اجرای برجام 2 درباره سوریه نیز گفت: برجام 2 در خصوص همبستگی داخلی برای توسعه و پیشرفت است، اما همواره گفته‌ایم که درباره سوریه پارادایم موجود باید به پارادایم فهم مشترک تغییر یابد. این سیاست جمهوری اسلامی از دهه 60 یعنی اوج جنگ تحمیلی دنبال شده و بر آن تأکید داشته که سیاست راهبردی و جدی ماست.

ظریف ادامه داد: امیدواریم کشورهای منطقه به خصوص رژیم عربستان که به دنبال آتش‌افروزی در منطقه بوده، پیش از آنکه به خودشان آسیب برسانند، که در موضوع نفت و کاهش قیمت آن بیشترین خسارت را دیده‌اند و نیز حمایت از تروریسم، هر چه سریع‌تر به این برسند که راه‌حل، تغییر نگرش و دیدگاه در خصوص منطقه است.

ظریف در ابتدای این نشست خبری نیز ضمن خیرمقدم به همتای بوسنیایی با بیان اینکه ایران دارای علایق دیرینه تاریخی با بوسنی و بالکان است، گفت: ما همواره بر استقلال و تمامیت ارضی و صلح و ثبات و آرامش و مدارا بین گروه‌ها و کشورهای مختلف در این منطقه تأکید داشته‌ایم.

وی افزود: خوشحالیم که پس از یک دوران تلخ، شاهد زندگی مسالمت‌آمیز بین اقوام مختلف در بوسنی هستیم و امیدواریم جمهوری اسلامی بتواند با توجه به روابط نزدیک با مردم بوسنی، در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ارتباطی صمیمانه داشته باشد.

وی افزود: امروز درباره مشورت‌های سیاسی و منطقه‌ای در سطح وزارت خارجه به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختیم و توافق شد که این مشورت‌ها ادامه یابد.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه توافق شد در زمینه‌های اقتصادی، عرصه‌های همکاری فراهم شود که از جمله آنها تسهیل صدور روادید و همکاری‌های بانکی است، گفت: در زمینه توریسم و امکان گسترش آن نیز صحبت کردیم.

وزیرخارجه کشورمان با بیان اینکه موضوعات منطقه‌ای بالکان و منطقه ما نیز که هر دو از افراط و خشونت نگرانی‌هایی دارند و نیز موضوع پناهندگان و آوارگان در اروپا از دیگر موضوعات مورد مذاکره بود، افزود: روند درخواست عضویت بوسنی در اتحادیه اروپا نیز بحث شد.

ظریف ابراز خوشحالی کرد که روابط نزدیک بین دو ملت، مجدداً از سر گرفته می‌شود و توسعه می‌یابد.