مشارکت آگاهانه برای ادای حق انتخابات

عباسعلی کدخدایی حقوقدان کشورمان طی یادداشتی در روزنامه جام جم نوشت: جوامع مختلف با رفتن پای صندوق رای، سرنوشت آینده خود را تعیین می کنند و گام‌هایی برای تحقق آرمان‌های کشورشان برمی‌دارند. بنابراین، دیگر اهمیت انتخابات بر کسی پوشیده نیست و حضور ملت در پای صندوق رای تضمینی بر این حقوق به‌شمار می‌رود که برای بشریت امروز در نظر گرفته شده است.

طبیعتا دوری از صندوق رای، به‌منزله نادیده گرفتن این حق اساسی ملت محسوب می‌شود که مردم با حضور فراگیر در انتخابات و ثبت نصاب‌های قابل توجه در میزان مشارکت، اعتماد خود به نظام را نشان داده و تاکید کنند که نسبت به سرنوشت کشور حساسیت داشته و این فرآیند را جزو واجبات می‌دانند. واقعیت این است که سرنوشت کشور و مردم در حوزه انتخابات رقم می‌خورد و این امر نشان می‌دهد افرادی لازم است انتخاب شوند که از شایستگان بوده و در حیطه‌های متعدد از تخصص برخوردار باشند ضمن این‌که بتوانند با بهره‌گیری از تجربیات،‌ با دلسوزی و فارغ از منافع شخصی به دنبال تحقق منافع ملی باشند. منافع ملی، منافع همگان بوده و مرتبط با سرنوشت کشور است و فقط کسانی می‌توانند در این زمینه گام بردارند که از ویژگی شجاعت، شهامت و از خودگذشتگی برخوردار بوده و به منافع ملی به جای منافع شخصی نظر داشته باشند و در این مسیر گام برمی‌دارند. بر این مبنا رای‌دهندگان باید توجه کافی داشته باشند که شایستگی‌ها و صلاحیت‌ها در حوزه تخصص، صداقت، امانت و دلسوزی نامزدها برای آنان روشن شده باشد تا بتوانند ان‌شاءالله سرنوشت کشور را به نحو احسن رقم بزنند.

به یقین می‌توان گفت، نمره اول در میزان مشارکت انتخاباتی در جهان متعلق به ایران بوده و در هیچ کشوری مردم به‌این صورت پای صندوق‌های رای حاضر نمی‌شوند. این حضور پرشور، برای نظام اسلامی مصونیت راهبردی ایجاد می‌کند. حضور در انتخابات ایران از هر جهت باید بر اساس تکلیف الهی باشد و همان‌طور که مردم با ملاحظه تکلیف الهی در پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند، افراد نیز باید با انگیزه الهی، در رقابت‌های انتخاباتی وارد شده و پس از آن نیز برای رضای الهی در مسیر خدمت گام بردارند تا مسائل و مشکلات با این همدلی مرتفع شود.